Syns Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Det siste året har jeg bare vært syk og sliten. Dagene har gått til å stå opp, gå på skolen, og stort sett sove hele ettermiddagen. Legen finner ikke ut hva som feiler meg bortsett fra mangel på B-vitamin som jeg tar tilskudd av hver dag. Rett før ferien begynte jeg å føle meg sakte bedre, men fikk plutselig urinveisinfeksjon som spredde seg og utviklet seg til nyrebekkenbetennelse. Gikk på antibiotika i 2 uker, og har nå vært ferdig med kuren i en uke. Føler meg nå mer sliten og verre enn på lenge. Jeg har i tillegg fri og masse tid til å sove og slappe av men klarer ikke mer enn det. Det er så utrolig mye jeg har lyst til å gjøre, men som jeg ikke orker. Har kjempelyst til å begynne å trene igjen, men uansett om det bare er en kort tur så blir jeg svimmel og dårlig. Det er så trist å være helt tom for energi når man bare er 16 år og har hele livet foran seg. Har stått fast i dette i snart et helt år:( den forrige fastlegen min fortalte meg bare at jeg hadde utmattelsessyndrom og at hun ikke kunne gjøre noe videre med det, men tror dette bare var noe hun sa fordi hun ikke fant ut av hva som feiler meg.. Har jo hørt at det er veldig vanskelig å gi en diagnose for ME, og at det ikke bare er noe man kan finne ut av fort. Er det noen der ute på KG som har noen råd og kanskje har eller har hatt det lignende? Trenger råd og tips om hvordan å få energi! Takk:)
Syns Skrevet 9. juli 2012 Forfatter #2 Skrevet 9. juli 2012 Håper det ikke ble veldig mye skrivefeil. Vet det ble veldig dårlig formulert, men er litt sliten:)
Dragonfly84 Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Har du sjekka om B-vitamin-nivået har blitt noe bedre? Kanskje du trenger injeksjon i stedet for tabletter. Har legen sjekka andre ting? D-vitamin-mangel kan gjøre en sliten. Samme med lavt stoffskifte. Hva med kyssesyken, har du hatt det? Jeg har selv både lavt stoffskifte og utbrenthet! Yay me! Så jeg kjenner til slitenhet. Hvis du er så sliten at trening gjør deg verre - ikke gjør det. Les om aktivitetstilpasning. Jeg har ikke ME, men de gangene utbrentheten føles verst tenker jeg likevel på aktivitetstilpasning. Her og her kan du lese litt om temaet. For å få ME-diagnosen tror jeg du må oppfylle Canada-kriteriene, men jeg håper for din skyld at det ikke er ME. Jeg kjenner noen med ME, og det virker forferdelig. Fælt at du har det så ille! Siden du skriver om den forrige fastlegen din håper jeg du har bytta lege nå, og jeg håper du får kommet deg til en lege som tar deg mer på alvor slik at du kan finne ut av dette. Du skal jo ikke gå rundt og ha det sånn! Hvis du har råd og mulighet kanskje du kan dra til Volvat, de tar hvert fall folk på alvor og tar alle mulige tester (for de får jo godt betalt).
Syns Skrevet 9. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 9. juli 2012 Har du sjekka om B-vitamin-nivået har blitt noe bedre? Kanskje du trenger injeksjon i stedet for tabletter. Har legen sjekka andre ting? D-vitamin-mangel kan gjøre en sliten. Samme med lavt stoffskifte. Hva med kyssesyken, har du hatt det? Jeg har selv både lavt stoffskifte og utbrenthet! Yay me! Så jeg kjenner til slitenhet. Hvis du er så sliten at trening gjør deg verre - ikke gjør det. Les om aktivitetstilpasning. Jeg har ikke ME, men de gangene utbrentheten føles verst tenker jeg likevel på aktivitetstilpasning. Her og her kan du lese litt om temaet. For å få ME-diagnosen tror jeg du må oppfylle Canada-kriteriene, men jeg håper for din skyld at det ikke er ME. Jeg kjenner noen med ME, og det virker forferdelig. Fælt at du har det så ille! Siden du skriver om den forrige fastlegen din håper jeg du har bytta lege nå, og jeg håper du får kommet deg til en lege som tar deg mer på alvor slik at du kan finne ut av dette. Du skal jo ikke gå rundt og ha det sånn! Hvis du har råd og mulighet kanskje du kan dra til Volvat, de tar hvert fall folk på alvor og tar alle mulige tester (for de får jo godt betalt). Hei, takk for svar! Har ikke sjekka om det har blitt noe bedre, men har tatt masse piller veldig lenge nå. Jeg fikk tatt blodprøver og sjekket meg for et veldig bredt spekter, så har i hvert fall ikke mangel på D-vitamin. Har også hatt kyssesyken for 2 år siden så det kan ikke være det heller :/ Veldig mye av de kriteriene stemmer med hvordan jeg føler meg, men tror likevel ikke det er ME. Fordi noen dager kan jeg faktisk føle meg bra, men så blir jeg dårlig med en gang etterpå. Har også fått byttet fastlege til en som virker mer grundig så håper hun finner ut av noe:)
Dragonfly84 Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 (endret) Ble du helt bra etter kyssesyken eller har du hanglet siden da? Kanskje det har sammenheng med det... Ja, håper virkelig den nye legen er bedre! Håper du kommer deg dit fort Endret 9. juli 2012 av Dragonfly84
Syns Skrevet 9. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 9. juli 2012 Ble du helt bra etter kyssesyken eller har du hanglet siden da? Kanskje det har sammenheng med det... Ja, håper virkelig den nye legen er bedre! Håper du kommer deg dit fort Jeg har ikke lenger kyssesyken, har ikke lenger noen symptomer på det og var i god form en stund inntil dette.. Blir så irritert bare. Det er så sinnsykt mye jeg har lyst til å gjøre men som jeg ikke klarer!
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2012 #7 Skrevet 11. juli 2012 Ofte blir man enda mer slapp av å slappe av, mens bevegelse gir energi. I mitt tilfelle er det ikke sånn men kjenner meg ikke igjen i vanlig ME, hvis jeg har ME så er det en light-variant i så fall. Jeg jobber og trenger ikke bli ufør, men er veldig sliten når jeg kommer hjem. Har ingen vitaminmangler eller noe annet leger finner, har tatt flere blodprøver. Stoffskiftet, blodprosenten osv er fint hos meg. Har prøvd å trene regelmessig men da blir jeg bare ekstra sliten og sover dårligere, motsatt av hva alle andre sier og hva leger sier. Man skal jo liksom få energi av å trene regelmessig og sove bedre. Jeg er 30 år og har hatt det sånn i ca 5 år, syns synd i deg som har det sånn som 16 år Jeg har gitt opp, foreløbig, å finne ut hva det er med meg. Siden de fant B-vit.-mangel på deg så regner jeg med at de har sjekket mye annet og? Har de sjekket stoffskiftet ditt? Kanskje du har begynt å få ME, at det kommer gradvis, håper virkelig ikke det Kan du prøve å gå en tur hver dag? Ikke nødvendigvis lange turer i begynnelsen, og så øke lengden. Prøv å bare sove om natten selv om du er kjempe trøtt. Kanskje du blir bedre. Hvis ikke så håper jeg virkelig at legen finner ut av dette! God bedring! Anonym poster: 6c2d2575e0723edc7db0608dcd6a7bc1
Scherbatsky Skrevet 11. juli 2012 #8 Skrevet 11. juli 2012 (endret) Er du sikker på at du spiser riktig? Hvis du f.eks har gluten-allergi eller lignende, kan det faktisk påvirke kroppen nok til at den blir slik. Jeg begynte å få det slik for 1 1/2 år siden, det varte i langt over et år. Først nå i det siste at jeg kan gjøre noe uten å måtte hvile flere dager etterpå. Å spise riktig hjalp. Å sove nok, hjalp. Å gå tur, hjalp. Mitt tilfelle var ettereffekt av lang tids sykdom før det, og utbrenthet/stress grunnet dette. Snakk med legen, fortell akkurat hvordan du har det, og hvis han/hun ikke gjør noe... bytt lege. Du SKAL bli tatt på alvor. Endret 11. juli 2012 av Scherbatsky
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå