Gå til innhold

Snart kattefødsel?


sjokoladee

Anbefalte innlegg

Katten min er høygravid nå! Magen er veldig stor, jeg kjenner godt at kattungene sparker, og det kommer melk fra pattene. To ganger har jeg sett at det har kommet slim ut, lignende utflod. Sist gang var i går. Hun har gått mye rundt og lett etter steder, mjauer veldig mye og sånt. Jeg lurer på om noen vet hvor lang tid hun sannsyneligvis har igjen før fødselen er i gang? I natt var jeg helt sikker på at det var noe på gang, men tok visst feil. Uansett, vet noen om det skjer innen noen dager? Jeg reiser nemlig på ferie på fredag, og vil gjerne være tilstede under fødselen.. Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du vet ikke når det skjer. Mi hadde verken melk eller noe slim og det skjedde plutselig. Du kan ikke reise bort hvis hu ikke har fått ungene innen torsdag. Har du noen til å passe hu og ungene? Har du en kasse/pappeske klar med pledd i? Hu kommer mest sannsynlig ikke til å føde i den, men flytt hu så fort du ser fødsel er igang. Hu gjemmer seg gjerne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har laget klar en fin korg med pledd i. Hun vil ikke ligge i den nå, men hun har i alle fall gjort seg "kjent" med den. Søsteren min som er veterinær skal være innom hver dag mens jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har laget klar en fin korg med pledd i. Hun vil ikke ligge i den nå, men hun har i alle fall gjort seg "kjent" med den. Søsteren min som er veterinær skal være innom hver dag mens jeg er borte.

Korg med pledd i? Pus bør ha en skikkelig fødekasse, og underlaget må være slik at du kan bytte det under og etter fødsel og slik at kattungene ikke setter seg fast i det.

Ut fra beskrivelsene dine har slimproppen gått og fødselen er ikke langt unna. Når hun går rundt og leter og mjauer, er det fordi hun leter etter et trygt sted å få kattungene. Det vil si at hun ikke synes korga er passende, ellers ville hun nok akseptert den. Det er fort gjort å snekre en fødekasse, eller om så bruke en eske om du ikke har noe annet tilgjengelig :jepp:

Kjempeflott at søsteren din er veterinær, da får nok pusemor og ungene best mulig oppfølging. Jeg regner med hun har forklart deg om oppfølging av kattemamma og kattungene fram til de er leveringsklare?

Jeg legger ved linker jeg anbefaler deg å lese gjennom om du ikke har hatt kull før, eller ikke har oppfølging fra oppdretter:

Gravid katt og kattefødsel

Oppfølging av kattunger

Spør for all del om det er noe du lurer på, heller én gang for mye enn én gang for lite.

Håper fødselen går knirkefritt, og at kattemor og kattungene alle er friske og raske etterpå :rodmer:

Anonym poster: c5db50b683c58ef4aa4e3bd7e2afe65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korg med pledd i? Pus bør ha en skikkelig fødekasse, og underlaget må være slik at du kan bytte det under og etter fødsel og slik at kattungene ikke setter seg fast i det.

Ut fra beskrivelsene dine har slimproppen gått og fødselen er ikke langt unna. Når hun går rundt og leter og mjauer, er det fordi hun leter etter et trygt sted å få kattungene. Det vil si at hun ikke synes korga er passende, ellers ville hun nok akseptert den. Det er fort gjort å snekre en fødekasse, eller om så bruke en eske om du ikke har noe annet tilgjengelig :jepp:

Kjempeflott at søsteren din er veterinær, da får nok pusemor og ungene best mulig oppfølging. Jeg regner med hun har forklart deg om oppfølging av kattemamma og kattungene fram til de er leveringsklare?

Jeg legger ved linker jeg anbefaler deg å lese gjennom om du ikke har hatt kull før, eller ikke har oppfølging fra oppdretter:

Gravid katt og kattefødsel

Oppfølging av kattunger

Spør for all del om det er noe du lurer på, heller én gang for mye enn én gang for lite.

Håper fødselen går knirkefritt, og at kattemor og kattungene alle er friske og raske etterpå :rodmer:

Anonym poster: c5db50b683c58ef4aa4e3bd7e2afe65f

Har prøvd å finne en passende eske, har bare pappeske, men i den første tråden står det jo at det er bra nok, så den kan jeg lage til :-) Selv har hun funnet en kleskorg med enslige sokker som hun tydeligvis liker veldig godt! Hun har lagt der i nesten hele dag. Men hun blir ikke irritert hvis jeg flytter henne fra der hun selv har lagt seg til å føde til fødekassen da? Eller går det fint? Gleder meg, blir så spennende! Håper ungene blir like fine som henne selv. Tusen takk for fint svar !

Endret av sjokoladee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter trenger ingen fancy "fødekasse". Dummeste jeg har hørt. Hva gjør f.eks gårdskatter? Jo de føder i høyet. Tror katter klarer å føde hvor som helst. Pusen min la seg til å føde i en liten nyloneske jeg hadde trusene mine i, det var et sted hu ofte sov før hu ble gravid. Følte seg sikkert trygg der. Men hu hadde ingenting imot å bli flyttet etter å ha født en unge. Da fødte hun de tre andre helt rolig. Jeg klippet navlestrengen på de alle sammen med en kokt og spritet saks og hjalp den siste til puppen. Den var liten og svak. Også kastet jeg den siste morkaka, den var hun ikke interessert i å spise. Selvfølgelig bytter man underlaget, jeg la et gammelt hånkle oppå pleddet også lirket jeg det bort da fødslene var over.

Endret av Liquorice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten min er høygravid nå! Magen er veldig stor, jeg kjenner godt at kattungene sparker, og det kommer melk fra pattene. To ganger har jeg sett at det har kommet slim ut, lignende utflod. Sist gang var i går. Hun har gått mye rundt og lett etter steder, mjauer veldig mye og sånt. Jeg lurer på om noen vet hvor lang tid hun sannsyneligvis har igjen før fødselen er i gang? I natt var jeg helt sikker på at det var noe på gang, men tok visst feil. Uansett, vet noen om det skjer innen noen dager? Jeg reiser nemlig på ferie på fredag, og vil gjerne være tilstede under fødselen.. Takk på forhånd :)

Håper du har noen til å passe kattungene når du drar på ferie. Er utrolig travelt for Dyrebeskyttelsen for tiden fordi folk ikke steriliserer kattene sine.. Ikke ment som skjennepreken, men håper du har tenkt til å sterilisere katten din etterpå + oppfordre andre til å gjøre det samme :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter trenger ingen fancy "fødekasse". Dummeste jeg har hørt. Hva gjør f.eks gårdskatter? Jo de føder i høyet. Tror katter klarer å føde hvor som helst. Pusen min la seg til å føde i en liten nyloneske jeg hadde trusene mine i, det var et sted hu ofte sov før hu ble gravid. Følte seg sikkert trygg der. Men hu hadde ingenting imot å bli flyttet etter å ha født en unge. Da fødte hun de tre andre helt rolig. Jeg klippet navlestrengen på de alle sammen med en kokt og spritet saks og hjalp den siste til puppen. Den var liten og svak. Også kastet jeg den siste morkaka, den var hun ikke interessert i å spise. Selvfølgelig bytter man underlaget, jeg la et gammelt hånkle oppå pleddet også lirket jeg det bort da fødslene var over.

Hvem har sagt noe som helst om en fancy fødekasse? Det er da ingen grunn til å svare slik, jeg synes i alle fall ikke selv jeg framstod som dum eller frekk i innlegget mitt? :)

Gårdskatter er kjæledyr som blir behandlet som nyttedyr, en uting som er skyld i overfloden av katter vi har i dag. Katter klarer selvfølgelig å føde hvor som helst, de kan jo ikke akkurat la være å føde? Men en katt som nærmer seg fødsel og ikke slår seg til ro i den fødekassen (kurven) hun har tilgjengelig, føler seg åpenbart ikke trygg og komfortabel med tilbudet. Da kommer hun til å finne et annet sted å føde, og det kan være på et ugunstig sted som under en seng hvor det er vanskelig å komme til, eller inni et klesskap og så videre. Er det ikke da bare hyggelig at jeg prøver å forklare hvorfor det er slik, og hva som er enkleste løsning uten at du skal svare frekt på påstander jeg ikke en gang har?

Det er forøvrig ikke gunstig å klippe over navlestrengen da kattemor vanligvis tar seg av det selv, og man kan risikere blødning ved et rent kutt.

At du synes noe er selvfølgelig, gjør det ikke til en selvfølgelighet for alle andre. Akkurat som at det er selvfølgelig for meg å tilby en (ikke nødvendigvis fancy!) fødekasse, selv om noen stakkars gårdskatter føder i en haug med høy :)

Anonym poster: c5db50b683c58ef4aa4e3bd7e2afe65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å finne en passende eske, har bare pappeske, men i den første tråden står det jo at det er bra nok, så den kan jeg lage til :-) Selv har hun funnet en kleskorg med enslige sokker som hun tydeligvis liker veldig godt! Hun har lagt der i nesten hele dag. Men hun blir ikke irritert hvis jeg flytter henne fra der hun selv har lagt seg til å føde til fødekassen da? Eller går det fint? Gleder meg, blir så spennende! Håper ungene blir like fine som henne selv. Tusen takk for fint svar !

Du kan prøve å tilby henne fødekassen for å se om hun godtar den. Dersom kleskorgen ligger mer skjermet til, kanskje i et annet rom enn den tiltenkte korgen kan det være plasseringen som gjør at hun føler seg tryggere i sokkekorga. Du kan forsøke å flytte korga/pappeska dit hun foretrekker å være, og se om hun godtar dette? Når hun først har valgt et sted å føde, må det nesten bare stå til. Men jeg tenker slik at dersom det er mulig å få henne til å godta et sted som er enkelt å komme til, enkelt å assistere ved og holde rent, så er jo det aller best :jepp:

Om du har gamle laken eller kladdelaken, så er det fint å bruke som underlag. Håndklær er fint, for all del. Men løkkene som de fleste håndklær har gjør det lett for kattungene å sette seg fast. De har nemlig klørne ute hele tiden de første ukene og har ikke lært å trekke de inn. Derfor er det greit å ha et glatt underlag helt øverst :)

Anonym poster: c5db50b683c58ef4aa4e3bd7e2afe65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har noen til å passe kattungene når du drar på ferie. Er utrolig travelt for Dyrebeskyttelsen for tiden fordi folk ikke steriliserer kattene sine.. Ikke ment som skjennepreken, men håper du har tenkt til å sterilisere katten din etterpå + oppfordre andre til å gjøre det samme :)

Søsteren min passer kattungene mens jeg er på ferie. Hadde faktisk ikke tenkt å sterilisere henne, mest fordi hun er rasekatt som for det meste er inne. Hun er selvsagt ute også, men ikke under løpetid. Jeg kan ikke se at pusen min plages noe av det. Jeg ønsker ikke å sterilisere henne fordi jeg er redd for at hun skal endre personlighet (høres sikkert teit ut ja, men har et spesielt forhold til henne..), ettersom katten til venninna mi gjorde det. Og kattungene gis bort til kjenninger ;) Denne graviditeten var forresten planlagt. Men ja, ender nok med at hun blir sterilisert selv om jeg ikke vil det..

Takk for fine svar! Oppdaterer gjerne hvordan fødselen gikk når den er over, om noen er interesserte :) Er såå spent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min passer kattungene mens jeg er på ferie. Hadde faktisk ikke tenkt å sterilisere henne, mest fordi hun er rasekatt som for det meste er inne. Hun er selvsagt ute også, men ikke under løpetid. Jeg kan ikke se at pusen min plages noe av det. Jeg ønsker ikke å sterilisere henne fordi jeg er redd for at hun skal endre personlighet (høres sikkert teit ut ja, men har et spesielt forhold til henne..), ettersom katten til venninna mi gjorde det. Og kattungene gis bort til kjenninger ;) Denne graviditeten var forresten planlagt. Men ja, ender nok med at hun blir sterilisert selv om jeg ikke vil det..

Takk for fine svar! Oppdaterer gjerne hvordan fødselen gikk når den er over, om noen er interesserte :) Er såå spent!

Ja, du må gjerne oppdatere :)

Du vet, noen få katter kan endre personlighet etter kastrering, men det er vel så sannsynlig at de endrer personlighet etter kull. Blant annet ser man gjerne at katter som tidligere har vært venner ikke får samme forhold etter at én av de har vært drektige.

Så må du tenke på det at en katt som går på p-piller har veldig forhøyet risiko for kreft. En katt fertil katt som ikke går på p-piller vil gå i løp, og det er veldig stressende for en katt å ha gjentakende løpetider uten å bli parret. Og det siste alternativet: Fertil og parret, er kun ønskelig for katter i planlagt avl med langsiktige planer, av oppdrettere. Å drive og få kull fordi man ikke ønsker å sterilisere regnes ikke som langsiktig plan.

Kanskje det kan hjelpe på å lese litt om avl, oppdrett, genetikk og påkjenninger for pus, så blir det enklere å ta et informert valg som er til det beste for katten? :)

Anonym poster: c5db50b683c58ef4aa4e3bd7e2afe65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre friske og fine kattunger ble født i dag!

Gratulerer! Så godt å høre at fødselen gikk fint og at alle tre virker friske :rodmer:

Hvor endte hun opp med å føde, og har hun tatt til seg alle tre?

Nå rekker du å få de første, viktige dagene sammen med kattene før du reiser, og det er kjempeflott. Husk at håndtering av kattungene er viktig fra første dag, gjerne samtidig som du veier knøttene i løpet av dagen. Dette må søsteren din huske å bruke tid på så de blir vant til menneskelig håndtering og sosialisering mens du er borte :)

Hvor lenge skal du være bortreist?

Anonym poster: c5db50b683c58ef4aa4e3bd7e2afe65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Så godt å høre at fødselen gikk fint og at alle tre virker friske :rodmer:

Hvor endte hun opp med å føde, og har hun tatt til seg alle tre?

Nå rekker du å få de første, viktige dagene sammen med kattene før du reiser, og det er kjempeflott. Husk at håndtering av kattungene er viktig fra første dag, gjerne samtidig som du veier knøttene i løpet av dagen. Dette må søsteren din huske å bruke tid på så de blir vant til menneskelig håndtering og sosialisering mens du er borte :)

Hvor lenge skal du være bortreist?

Anonym poster: c5db50b683c58ef4aa4e3bd7e2afe65f

Tusen takk! Hun tar godt vare på alle tre, og virker så stolt! Hun ville helst være i sokkekorgen, og gikk bare tilbake til den hvis jeg flyttet henne. Det var før kattungene hadde kommet, men hun hadde veer. Så jeg endte derfor opp med å legge et passende underlag der, og når jeg satt der sammen med henne gikk det fint. Hvis jeg gikk fra henne ble hun ikke fornøyd og skulle gå etter meg.

Tenkte jeg skulle veie kattungene nærmere kvelden, for da har pus kanskje fått roet seg enda mer ned? Jeg skal være borte i syv dager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor veie kattungene? Det har vi aldri gjort, men nå har vi heller aldri hatt rasekatter.

Jeg reagerer forøvrig på denne setningen:

"Gårdskatter er kjæledyr som blir behandlet som nyttedyr, en uting som er skyld i overfloden av katter vi har i dag."

Jeg ser ikke noe negativt i at katter er nyttedyr. Ingen musefelle tar mus så bra som en katt. Jeg tviler sterkt på at norske gårdbruker er skyld i overflod av katter. De tar vare på kattene sine minst like bra som enhver rasekatteier. De klarer også fint å avlive kattunger de ikke skal ha selv. Jeg tror nok det er mer byfolk som setter ut kattene sine når ferien kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bobler

Hvorfor veie kattungene? Det har vi aldri gjort, men nå har vi heller aldri hatt rasekatter.

Kattunger bør veies, uansett om det er rase eller blanding. Dette for å ha en oversikt over vektøkning eller vektnedgang. Kattunger er små, og vektnedgang kan føre til død.

Anbefaler kastrering av pus på det sterkeste. Så fremt du ikke skal drive seriøs raseavl (med stamtavle) så er det ingen grunn til å la vær. Årlig avlives det rundt 50.000 katter i året. Det er ingen vits i å bidra til flere kattunger i et land som har overflod av dem. :) Det er mye bedre for pus også, både helse-messig (minsker sjangsen for jur-kreft betraktelig), psykisk (det er ekstremt slitsomt å få løpetid hyppig uten å få parret seg) og hun slipper masete mannfolk som voldtar henne, løpetid eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladebolle

Hvorfor veie kattungene? Det har vi aldri gjort, men nå har vi heller aldri hatt rasekatter.

Jeg reagerer forøvrig på denne setningen:

"Gårdskatter er kjæledyr som blir behandlet som nyttedyr, en uting som er skyld i overfloden av katter vi har i dag."

Jeg ser ikke noe negativt i at katter er nyttedyr. Ingen musefelle tar mus så bra som en katt. Jeg tviler sterkt på at norske gårdbruker er skyld i overflod av katter. De tar vare på kattene sine minst like bra som enhver rasekatteier. De klarer også fint å avlive kattunger de ikke skal ha selv. Jeg tror nok det er mer byfolk som setter ut kattene sine når ferien kommer.

Jeg reagerte på den uttalelsen jeg også. Den finnes råtne egg i alle kurver, det finnes bønder som lar kattene få føde kattunger i hytt og pine, men å legge skylden på bøndene for at det er et overflod av katter i dette landet blir altfor enkelt. Hver sommer får vi høre om alle kattene som blir forlatt av mennesker som ikke har tenkt på at kattene må være et sted mens de er borte, og derfor velger å forlate katten sin for å dra på tur. Det vil jeg si er et mye større problem enn at bønder bruker katter som nyttedyr i fjøset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...