Gå til innhold

Forberedelse til førstegangshundeeier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg og samboeren har så lyst på hund! :rodmer: Vi er vant med dyr og kommer fra familier som har hatt hunder, men vi har aldri hatt ansvar for hund alene før, og hvor mye kunnskap familiene våre hadde kan vel også diskuteres... Da vi vokste opp på 80-90-tallet var det aldri prat om at strupehalsbånd kunne være farlig, 100 % positiv trening hadde vi aldri hørt om og måten hundene lærte å gå pent i bånd på var å bli nappet i hvis de dro... :sjenert::flau: Det var sånt hundehold vi lærte av foreldrene våre, og sånn vil vi selvsagt ikke ha det! Så vi har lyst til å ta et år der vi forbereder oss på hundekjøp og lærer så mye som mulig, sånn at vi er godt forberedt på hund og kan gi ham eller henne et godt liv hos oss.

Vi har lyst på en hund som kan være med oss på lange turer, med og uten hest, kanskje drive litt med spor og lydighet men mest for hundens del, for å gi hunden mental trening. Det vi er mest interessert i er å få en turkamerat som orker å være med på turer i skogen og jogge litt i blant, men som ikke trenger sju mils sledeturer for å få brukt kroppen nok og som klarer seg i toroms blokkleilighet. Vi har tenkt en del på eurasier. Burde vi i så fall få oss hannhund eller tispe? Hvis eurasier er en dårlig idé, hvilken rase er en bedre idé? Alle raser er jo avlet opp til noe, og vi har verken sauer eller jaktbehov... Eurasieren har hvert fall ikke jakt- eller gjeterinstinkt har vi lest :) Hvilken oppdretter er bra, slik at vi får en valp med bra psyke og helse?

Burde vi satse på voksen hund eller valp? Bare tenker på om det er lurt med valp når man aldri har hatt hund før. Vil ikke gjøre noe feil så vofsen blir utrygg hele livet...

Vi er interessert i 100% positiv trening og har sett en del på bøkene på canis. Er de å anbefale? Hvilke er et must å ha? Hvilke andre bøker trenger vi til et komplett hundebibliotek? Andre måter vi kan lære mye om hund? Vi var litt på canis og hundesonen, men syns det er vanskelig å lære om hundehold der, fordi alle har forskjellige meninger virker det som... Det samme med å prate med hundeeiere, det er så mange forskjellige meninger at det er bare forvirrende. Spesielt når det gjelder problemløsning. Jeg pratet med en hundeeier i helga som mente at det beste er å framprovosere uønsket atferd hos hunden og så ta ham skikkelig et par ganger, og at de da aldri ville gjøre sånt igjen. Men jeg hadde akkurat lest her inne at sånt må man aldri gjøre... Og jeg vil da aldri være fysisk med hunden vår :( Han mente forøvrig også at man må være sjefen til hunden, og at det er bra å legge dem i bakken et par ganger, mens jeg prøvde å si at hunden skjønner vel forskjell på mennesker og hunder. Han sa at det gjør de ikke. Han virket erfaren og hadde hatt hunder i 20 år. Og når erfarne hundeeiere mener man må bruke vold, så tør jeg hvert fall ikke å stole på hvem som helst... uff, jeg syns det er vanskelig å få noe ordentlig kunnskap om hund. Hvor skal vi starte hen? :vetikke:

Anonym poster: 61bbf2d038c6c32b50f15200fcf62bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv denne siden canis.no

Der står det mye kunnskap og de er alltid behjelpelig.

Anonym poster: 25f3ec55d3b7317d3dc574f41d34b242

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier høres ut som en flott rase for dere :)

Det er en blanding mellom samojed og chowchow (og litt diverse) og det er to flotte raser. Mye personlighet i en eurasier, men de kan være litt stae.

Positiv trening er flott :)

Sjekk ut bøker og teroi av Turid Rugaas, hun er fantastisk. Spesielt les hennes artikkler om valpen, og dempede signaler. Har du de innenbors er du godt klar for en liten valp.

Tålmodighet, tålmodighet, og kjærlighet. Da kommer du langt.

Endret av Theya
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å i alle fall sjekke ut Zicata's kennel, det er derifra jeg fikk mine to samojedgutter, og er kjempefornøyd. De driver oppdrett av samojed og eurasier. De legger stor vekt på sosialisering av valpene, og begge mine var trygge og stødige hunder når de kom til meg 2 mnder gammle :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På talefot med hunden- hundens dempende signaler av Turid Rugaas

Den viktigste hundeboken som er skrevet!! Forstå hundens kroppsspråk..

Denne boken burde vært pensum i barneskolen, da tror jeg mange ekkle og ubehagelige hendelser for både hund og menneske ville vært unngått..

Anonym poster: 7c673895bd996d230912bf3c93d1147d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke hva de heter, men det går (har gått) to programmer på tv som handler om hundehold og positiv oppmuntring til positiv adferd. Det ene heter SOS hundehjelpen på norsk. Det andre husker jeg ikke navnet på, men han (Charlie?) snakker alltid om hunder som en del av en "pack".

Anonym poster: 6b894d11aafbf6c204999836a4540bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar! :) Skal kjøpe de bøkene, og har allerede begynt å lese litt nettartikler av Turid Rugaas. Interessant! Takker også for tips om oppdretter, de virker mye mer seriøse enn andre jeg har funnet via google. :)

Anonym poster: 61bbf2d038c6c32b50f15200fcf62bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du sikkert lest denne da, men legger den med likevel 😊

og så kom jeg over denne, litt rotete men det står mye viktig der..

...og så kan du begynne å lese litt her inne😊

Lykke til og nyt valpetiden, den er over før man vet ordet av det!!

Husk stivkrampe-vaksine så du er på den trygge siden, og ikke trenger å bekymre deg..😊

Anonym poster: 7c673895bd996d230912bf3c93d1147d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Jeg og samboeren har så lyst på hund! :rodmer: Vi er vant med dyr og kommer fra familier som har hatt hunder, men vi har aldri hatt ansvar for hund alene før, og hvor mye kunnskap familiene våre hadde kan vel også diskuteres... Da vi vokste opp på 80-90-tallet var det aldri prat om at strupehalsbånd kunne være farlig, 100 % positiv trening hadde vi aldri hørt om og måten hundene lærte å gå pent i bånd på var å bli nappet i hvis de dro... :sjenert::flau: Det var sånt hundehold vi lærte av foreldrene våre, og sånn vil vi selvsagt ikke ha det! Så vi har lyst til å ta et år der vi forbereder oss på hundekjøp og lærer så mye som mulig, sånn at vi er godt forberedt på hund og kan gi ham eller henne et godt liv hos oss.

Vi har lyst på en hund som kan være med oss på lange turer, med og uten hest, kanskje drive litt med spor og lydighet men mest for hundens del, for å gi hunden mental trening. Det vi er mest interessert i er å få en turkamerat som orker å være med på turer i skogen og jogge litt i blant, men som ikke trenger sju mils sledeturer for å få brukt kroppen nok og som klarer seg i toroms blokkleilighet. Vi har tenkt en del på eurasier. Burde vi i så fall få oss hannhund eller tispe? Hvis eurasier er en dårlig idé, hvilken rase er en bedre idé? Alle raser er jo avlet opp til noe, og vi har verken sauer eller jaktbehov... Eurasieren har hvert fall ikke jakt- eller gjeterinstinkt har vi lest :) Hvilken oppdretter er bra, slik at vi får en valp med bra psyke og helse?

Burde vi satse på voksen hund eller valp? Bare tenker på om det er lurt med valp når man aldri har hatt hund før. Vil ikke gjøre noe feil så vofsen blir utrygg hele livet...

Vi er interessert i 100% positiv trening og har sett en del på bøkene på canis. Er de å anbefale? Hvilke er et must å ha? Hvilke andre bøker trenger vi til et komplett hundebibliotek? Andre måter vi kan lære mye om hund? Vi var litt på canis og hundesonen, men syns det er vanskelig å lære om hundehold der, fordi alle har forskjellige meninger virker det som... Det samme med å prate med hundeeiere, det er så mange forskjellige meninger at det er bare forvirrende. Spesielt når det gjelder problemløsning. Jeg pratet med en hundeeier i helga som mente at det beste er å framprovosere uønsket atferd hos hunden og så ta ham skikkelig et par ganger, og at de da aldri ville gjøre sånt igjen. Men jeg hadde akkurat lest her inne at sånt må man aldri gjøre... Og jeg vil da aldri være fysisk med hunden vår :( Han mente forøvrig også at man må være sjefen til hunden, og at det er bra å legge dem i bakken et par ganger, mens jeg prøvde å si at hunden skjønner vel forskjell på mennesker og hunder. Han sa at det gjør de ikke. Han virket erfaren og hadde hatt hunder i 20 år. Og når erfarne hundeeiere mener man må bruke vold, så tør jeg hvert fall ikke å stole på hvem som helst... uff, jeg syns det er vanskelig å få noe ordentlig kunnskap om hund. Hvor skal vi starte hen? :vetikke:

Anonym poster: 61bbf2d038c6c32b50f15200fcf62bab

Fint å se at dere allerede har satt dere inn i ulike teorier når det gjelder oppdragelse, og at dere er tilhengere av å trene positivt.

Se bort fra den mannen dere møtte, som har 20 års erfaring. Joda, det har han nok, men han har ikke fulgt med i timen, og ikke oppdatert seg de siste 20 årene!

Så glem alt om å være sjef, bruke vold, straffe, legge hunden i bakken, ta i nakkeskinnet osv. Det fører bare til at hunden ikke har tillit til dere. Mulig dere får en lydig hund, men også en hund som er veldig redd for å gjøre noe feil. Dere vil ikke få det samme forholdet til hunden som med positiv trening.

Jeg har to store hunder selv, vakthunder som faktisk er nokså skarpe. Dvs de har en lavere terskel for aggresjon enn mange andre raser. Min rase er ganske sjelden i Norge, forresten.

Mine hunder er oppdratt med positive metoder. De er lydige og greie, protesterer aldri på noe vi gjør med dem, selv om de misliker det. De har full tillit til oss. Jeg tror det ville ha vært veldig problematisk å ha disse om de ikke hadde hatt den tilliten til oss. Å legge disse i bakken ville nok vært mulig noen ganger da de var unge, men de ville nok gått i forsvar etterhvert. Ikke lurt! Nevner dette fordi mange av den "gamle sorten" ville tuktet slike hunder ganske mye, for å forsikre seg om at de er sjef. Og dermed fåt hunder med aggressivitet mot eier. Det er til og med nevnt i rasebeskrivelsen at disse må oppdras med "myk hånd".

Mine hunder ligger i sofaen, og de går ned når de blir bedt om det. De holder seg unna mat på stuebordet, de finner seg i dusjing (misliker sterkt), de kommer på innkalling, og de går fint i bånd osv. De er veldig greie i dagliglivet, og vi har aldri noen konflikter med dem. Og alt dette har faktisk kommet med positiv trening og gode vaner. Nevner vaner, fordi mye innlæring kommer av at det samme skjer gang på gang, og etterhvert blir det automatikk i det.

De er likevel sånn at de varsler om noen er utenfor, noen går forbi, eller de hører rare lyder. Det er instinkt, og jeg tror aldri jeg får trent bort det. De er jo vakthunder. Så det må vi finne oss i, akkurat som en jakthund aldri slutter å jakte, uansett trening. Så en må også ta hensyn til hva hunden er avlet for, det sitter i dem for alltid.

Det jeg vil fram til, er at mine hunder er greie og fungerer fint, og er altså oppdratt med positive metoder. Jeg tror ikke de ville vært så greie om vi brukte straff på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier høres ut som en flott rase for dere :)

Det er en blanding mellom samojed og chowchow (og litt diverse) og det er to flotte raser. Mye personlighet i en eurasier, men de kan være litt stae.

Eurasier er blanding av Samojed, Chowchow og Keeshond, ikke "litt diverse" :P

Jeg har ikke erfaring med Eurasier men vet at en annen på forumet her har den rasen. Jeg har dog erfaring med Kees og litt med Chow og det er ikke nødvendigvis de letteste rasene for førstegangseier da de har mye egenvilje. Samojed er jo også spisshund så de har det kanskje også? Kees kan også bjeffe litt,og de har kraftig stemme. Ingen av rasene er vel heller kjent for å gå supert overens med andre hunder (eller fremmede mennesker) men der spiller såklart trening en stor rolle:) Synes selv det er veldig fine raser men ville bare få det med så du også hører "negative" sider og tar det med i beregningen. Det fine med raser uten jaktinstinkt men som er mer vaktorienterte er at de gjerne holder seg i nærheten av deg alltid :) Du slipper sannsynligvis også en hund som løper bort og hopper på alle mennesker han ser.

Jeg leste en bok om sosialisering av valpen før jeg fikk hund som jeg syntes var hjelpsom, sosialisering er viktig. Ellers anbefaler jeg å gå valpekurs, det er nyttig og morsomt. Du vil få tusen råd overalt, og veldig mye forskjellig, så bare ta til deg alt og finn ut etterhvert hva som funker for deg og hunden din:) Fysisk straff synes jeg er en selvfølge at er galt da.. Husk også at det er lov å ombestemme seg underveis, det er mange som bestemmer at nei hunden får aldri spise menneskemat og får ikke være i sofaen osv, men så blir ikke alt som man planla hehe.

Edit for å si at innlegget til Majott var veldig fornuftig! (Kan jeg få spørre om hvilken rase du har Majott?)

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vi brukte boka "100 % positiv hverdagslydighet" på den siste hunden vår, og jeg vil si det er en bok som passer til de fleste raser. Så bra at dere tar kjøp av hund seriøst, og lykke til! :)

Forresten brukte vi et skjema om sosialisering, hvor man skulle krysse av etter hvert som hunden ble utsatt for barn, by, eldre, mørkhudete, store hunder, små hunder osv. i de forskjellige fasene av valpetiden. Veldig kjekk pekepinn selv om hun fortsatt ikke har møtt noen med turban. :)

Endret av Badabing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte boka "100 % positiv hverdagslydighet" på den siste hunden vår, og jeg vil si det er en bok som passer til de fleste raser. Så bra at dere tar kjøp av hund seriøst, og lykke til! :)

Forresten brukte vi et skjema om sosialisering, hvor man skulle krysse av etter hvert som hunden ble utsatt for barn, by, eldre, mørkhudete, store hunder, små hunder osv. i de forskjellige fasene av valpetiden. Veldig kjekk pekepinn selv om hun fortsatt ikke har møtt noen med turban. :)

Hvor fant dere det skjemaet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hvor fant dere det skjemaet?

Vi fikk det av oppdretter, men det går sikkert an å lage noe lignende selv eller kanskje finne noe på nettet.

Noe sånt:

http://www.manimal.no/wp-content/uploads/2012/06/Skjema-for-sosialisering-og-milj%C3%B8trening-av-Valp-hos-ny-eier.pdf

Men hos oss var det delt opp i de forskjellige periodene hos valpen. 8-12 uker, 12-14 uker osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar, tips og råd, det setter jeg pris på :)

Valpekurs er en selvfølge for oss! Har lyst til å gå flere kurs etter det også :) Finne ut hva vi syns er gøy og gå på kurs, enten det blir lydighet, spor eller noe annet.

Ååå, klarer nesten ikke vente til vi har hund i hus! Vi var ute på lang skogstur i dag, og det var liksom noe som manglet... Gleder oss til å ha en turkamerat!

Anonym poster: 61bbf2d038c6c32b50f15200fcf62bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Engelsk toy terrier. (og neeeida, er ikke objektiv, altså... :P) men seriøst, er en kjempefin rase, ikke la deg lure av dens spinkle kroppsbygning, den er leken og aktiv utendørs, tåler lange turer. Samtidig er den en stor sofagris inne. Krever lite pelsstell og lite plass. Prazsky krysarik er og en kjempefin rase, lett å trene. Er knøttliten, men sunn og hardfør, ble i likhet med engelsk toy terrier brukt på rottejakt. Tåler og lange turer, vill lek og er skikkelig morsom å ha med å gjøre. Leiligheten min er knøttliten, men får fint plass til en spinnvill ETT og to chihuahuaer/prazsky krysarik.

Stiller meg bak de andre som nevner 100% hverdagslydighet og 'På talefot med hunden' Verdt hver eneste krone! 'Hundens språk og adferd' av Barbara Handelman er og bra, blir lettere å lese hundens signaler da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, den boka skal jeg se etter :)

Hunderasene du nevner blir nok litt små... Ikke noe galt med det, altså, vi ønsker oss bare så gjerne en litt større hund.

Anonym poster: 61bbf2d038c6c32b50f15200fcf62bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest pærecider

Takk for tipset, den boka skal jeg se etter :)

Hunderasene du nevner blir nok litt små... Ikke noe galt med det, altså, vi ønsker oss bare så gjerne en litt større hund.

Anonym poster: 61bbf2d038c6c32b50f15200fcf62bab

Hehe, no problem at all! Smaken er som baken. Selv er jeg fornøyd så lenge det bjeffer og logrer med halen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...