Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Jeg skal snart ut å fly med et familiemedlem som sliter med enorm flyskrekk og sosial fobi/ nerver/ klaustrofobi. Jeg sette slash da jeg ikke er sikker på hvilken diagnose en lege ville gitt, men personen får angstanfall og vil bare komme seg vekk fra situasjonen. klarer ikke folkemengder, spesielt ikke i situasjoner som oppleves som stressende og uvant. Personen selv sier at vi ikke får lov til å komme med trøstende ord eller spørre om hvordan det går. Vil vel ha minst mulig fokus rundt seg selv på reisedagen. Kjenner forøvrig til den der selv, vil ikke ha fokus på formen min, da føler jeg den blir bare værre. Kjenner jeg blir litt stressa. Bør jeg lytte til det personen sier? Bare la personen være i fred? Snakke helt normalt? Hva om personen begynner å hyperventilere (har skjedd før uten at jeg har vært til stede) og i verste fall besvimer? Vil jo gjerne gjøre denne dagen til noe som ikke blir så grusomt som personen ser for seg.
andy capp Skrevet 9. juli 2012 #2 Skrevet 9. juli 2012 Du avtaler på forhånd hvordan han/hun vil ha det om noe slikt skjer. Dersom alt går "greit" bortsett fra de vanlige symptomene, så er det jo greit. Men spør hva du skal gjøre dersom vedkommende begynner å hyperventilere, spør og om det er andre tin utenom det "normale" som kan skje, og hva du skal gjøre i så tilfelle...
Chiquita Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Be personen om å kontakte lege og få beroligende før turen? Lytt til hva personen sier. Kanskje har hun/han nok med seg selv under flyturen, og vil ikke forstyrres/være nødt til å snakke/svare. Snakk om vanlige og dagligdagse ting før og under reisen - om du ser at personen vil snakke. Ta med deg et blad du kan ha i reserve om det blir lite konversasjon ;-) Hyperventilering 'behandles' på normal måte, en ev besvimelse like så (de ansatte er vant til dette også)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå