Gå til innhold

Nordlandsbunad?

Anbefalte innlegg

Gjest sexysadie
Skrevet

Jeg har Nordlandsbunad, og er glad i den, men skulle jeg ha valgt om igjen hadde jeg valgt Lofot-bunad.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg akkurat bestilt meg lofotbunad og den blir ferdig til 17. mai. Som jeg gleder meg til å ta den i bruk.

Min mor og søster har begge blå nordlandsbunader, men jeg har valgt lofobunaden fordi jeg synes den er så utrolig vakker.

Skrevet

Jeg har blå Nordlandsbunad, og liker den kjempegodt. Neste investering blir cape, men den er vel også ganske dyr.

Lofotbunaden er veldig flott, kunne tenkt meg den ....men jeg har ikke bruk for to :) .

Skrevet

hihi.. har hatt samme problemstilling selv.

Skulle velge bunad, og kunne velge

nordlandsbunad - farsslekta

hardangerbunad- morsslekta

vest-agder - bodde der, men er innflyttere.

klarte ikke å velge... og to år etter arvet jeg bestemors hardangerbunad som hun hadde giftet seg i. Koselig!

Valget falt nesten på grønn nordlandsbunad. Så jeg stemmer grønn.

M

Skrevet

En jeg da som bor på sørøst landet og ikke har annen tilknyttning til Nord-norge enn familien til min samboer, Kan jeg også bære Nordlansbunaden? Synes den er så fin .

Gjest Seleena
Skrevet

Nokon som har link til den BLÅ Nordlandsbunaden? Eg har berre sett den grønne og synst den er kjempe flott!!

Mannsbunaden er og flott. Den flottaste!

Gjest -Starya
Skrevet
En jeg da som bor på sørøst landet og ikke har annen tilknyttning til Nord-norge enn familien til min samboer, Kan jeg også bære Nordlansbunaden? Synes den er så fin .

Dette er skrevet av ei i Bunad- og folkedraktsrådet:

Bunad er en klesdrakt som på en eller annen måte er en gjenopptaking eller videreføring av folkedrakter fra de ulike forskjellige områdene i landet. Derfor forbinder vi bunaden med lokale tradisjoner, røtter og tilhørighet. Selv om det er en del som velger bunad etter smak, er nok det vanligste at folk velger bunad fra et område de har tilknytning til. Men i dag er det mange som ikke kan peke ut bare en bestemt hjembygd. Man kan ha foreldre fra forskjellige kanter av landet, og selv ha bodd på mange ulike steder, eller man kan ha bakgrunn fra et annet land og kultur enn Norge. Da er det ingen faste «regler» som sier noe om hvordan man skal velge bunad. Her er vårt råd at man prøver å finne ut hvilke sted man selv føler mest tilknytning til. Står valget mellom flere distrikter / bunader bør man også undersøke hvilke bakgrunn de aktuelle bunadene har. (En bunad som er godt forankret i lokal draktskikk vil blant annet gi større muligheter for variasjoner enn en bunad som bygger på et mer sparsomt materiale.)

Personlig synes jeg det er en "selvfølge" at du skal kunne ikle deg bunaden fra din kjæres hjemsted om du ønsker det. ;)

Gjest bare lille meg...
Skrevet

Sjøl så har eg akkurat starta sparinga til nordlandsbunaden. (den blå)

Kommer opprinnelig fra troms men synes nordlandsbunaden er mye finere enn tromsbunaden. Dessuten har alle andre i familen min nordlandsbunad.

Gleder meg til jeg får den!!

Selv om det blir noen år til.... :hoppe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...