Gjest anne sveine Skrevet 9. juli 2012 #1 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har mottatt minst 200 000,- for lite i bidrag på 10 år. Vi hadde de første 5 årene privat avtale på 2500,- for 2 barn. Far bodde alene og jeg ønsket ikke å flå han,syns summen var grei. Jeg var også fysisk og psykisk dårlig og maktet ikke å undersøke noe mer om hva jeg hadde rett på. Da han fikk samboer og jeg ble friskere undersøkte jeg litt og resultatet var at jeg skulle ha hatt 4000,- mer i mnd!! Men dette hadde jeg jo godtatt på forhånd. Men etter han byttet jobb og gikk opp i lønn sa han hva han tjente men ville ikke legge frem noe dokumentasjon! 317 000,- var det han sa han tjente. Så krevde jeg å få se lønnsslipp ELLERS tok jeg hele saken igjennom nav! Da kom det en lønnsslipp som sa 534 000,-!!! Altså har han løyet. Kan jeg kreve å få noe av dette etterbetalt? Jeg kan dokumentere summen jeg har fått nå,som er for lav FORTSATT!! Kan jeg???
Gjest BM2 Skrevet 9. juli 2012 #2 Skrevet 9. juli 2012 Kjør på! Dette blir rett og slett vakkert i forhold til sammarbeid om unger fremover. Geniale bursdager, konfirmasjoner og bryllup. 3
Gjest ANNE SVEINE Skrevet 9. juli 2012 #3 Skrevet 9. juli 2012 Kjør på! Dette blir rett og slett vakkert i forhold til sammarbeid om unger fremover. Geniale bursdager, konfirmasjoner og bryllup. DET ER DET NOK EN SOM HAR SØRGET FOR ALLEREDE. RETTFERDIGHETEN SEIRE!! NAV NESTE... 1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #4 Skrevet 9. juli 2012 Kjør på! Dette blir rett og slett vakkert i forhold til sammarbeid om unger fremover. Geniale bursdager, konfirmasjoner og bryllup. Nå tror jeg du glemte poenget med at det hele dreier seg om mor.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #5 Skrevet 9. juli 2012 Jeg er litt usikker på om dere har hatt en privat avtale i disse 10 årene, eller om det kun var en privat avtale de første årene? Hvis det har vært en privat avtale er det ingen sjangs til å få endret bidraget med tilbakevirkende kraft. Dersom bidraget har vært gjennom NAV, er det mulig å søke om endring tilbake i tid. Det skal veldig mye til for å få til dette, så jeg vil ikke tro at du vil få gjennomslag på det, men du må i tilfelle begrunne og dokumentere påstandene dine best mulig. Anonym poster: 7da125a1a96dff6a99730fd2d6f7a03a 1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #6 Skrevet 9. juli 2012 Her tror jeg ikke du har noen rettigheter. Forøvrig er vel ikke 2500 norske kroner i måneden så lite kjære deg. Jeg synes du i det minste bør være glad at han tar litt ansvar. 2
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #7 Skrevet 9. juli 2012 DET ER DET NOK EN SOM HAR SØRGET FOR ALLEREDE. RETTFERDIGHETEN SEIRE!! NAV NESTE... DET ER DET NOK EN SOM HAR SØRGET FOR ALLEREDE. RETTFERDIGHETEN SEIRE!! NAV NESTE... Beklager! Men jeg har ikke riktig kjønn for å sympatisere med mamma. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #9 Skrevet 9. juli 2012 Beklager! Men jeg har ikke riktig kjønn for å sympatisere med mamma. Det samme gjeller meg også. Eneste jeg reagerte på og fikk meg til å lure var biten med "Jeg var også fysisk og psykisk dårlig...". Siden dette er Norge så regner jeg med at mor fikk hovedomsorgen for barna og mannen ble deltidsfar. Siden far her betaler og forhåpentligvis viser noe interesse for å ha kontakt med barna så.... Anonym poster: bb258661d6f048b97769402d3b3ac70a 1
Gjest Gjest Skrevet 9. juli 2012 #10 Skrevet 9. juli 2012 Jeg har sympati med TS i dette tilfellet (selv om jeg selv er sammen med en mann som jeg synes betaler alt for høyt bidrag, he he). Ærlighet ærliget ærlighet; det er det viktigste av alt, spesielt når det gjelder det viktigste av alt; barna!!!! Folk som lyger, det er altså virkelig noe dritt. Han burde vært ærlig, sagt det som det var,og dersom det med lavt bidrag er viktig, kunne han jo "betale" for barna på andre måter, f.eks sparekonto, ferier, aktiviteter... Jeg skjønner godt de mennene som irriterer seg over at de ikke kan kontrollere hvrodan bidragspengene brukes, mora røyker og går på kafe og reiser til syden,mens barna får slikk og ingenting i hennes hjem. Vet dette er fordomsfullt, men syns jeg ser det selv i eget liv, med egne stebarn, men på den annen side, de fleste alenemødre har ofret mye og lever ikke akkurat i sus og dus, jeg hadde nok også svidd av pengener raskt hvis jeg likevel ikke hadde hatt mulighet til å investere i egen bolig etc. TS: hvis dere hadde privat avtale, er det lite å gjøre. Se heller til at han får regningene framover, fotballen, klasseturen, skiutstyret, vinterjakka......
Løvetanten Skrevet 9. juli 2012 #11 Skrevet 9. juli 2012 Du får ikke etterbetalt, men du får "riktig" fra og med måneden du søker om nytt bidrag. Går du med på privat avtale er det ditt eget ansvar å sørge for at du har alle opplysninger du mener du trenger. At du var syk både her og der blir din påstand og er umulig for NAV eller andre å forholde seg til. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2012 #12 Skrevet 9. juli 2012 Uten å være helt skråsikker så tviler jeg på at du får etterbetalt, men du vil få riktig bidrag fra nå av. Var ute for det samme selv, far og jeg hadde privat avtale, der vi hadde regnet ut bidrag via NAV sin tettside. Målet var at vi skulle øke samvær etter hvert som barnet ble eldre, og redusere bidraget i takt med det. Dette skjedde da ikke.... Faren droppet mere og mere samvær og var tilslutt nede i ei helg i måneden, samtidig så fikk han mye høyere lønn etter å få ny jobb. Og han nektet å øke bidraget, så etter to år valgte jeg å ta det via NAV. Men, jeg søkte heller ikke om etterbetaling forsåvidt.........målet mitt var ikke å sette far i en økomomisk knipe med en stor sum nå før ferien, men rett og slett få utbetalt det riktige beløp fremover. Var snakk om 2000kr mere i måneden. Anonym poster: 21e3f0611e3bbb67c22900036bd473e2
mammamora90 Skrevet 9. juli 2012 #13 Skrevet 9. juli 2012 Tror nok ikke du får etterbetalt nei, men veldig dårlig gjort av pappaen å lure deg på det! Men når man har signert på en privat bidragsavtale så har man også godtatt bidragssummen, men du kan jo selvfølgelig når som helst ta det gjennom nav. Man har i grunn kun de rettighetene man selv er klar over at man har.. Spesielt når det kommer til økonomiske rettigheter.
Løvetanten Skrevet 9. juli 2012 #14 Skrevet 9. juli 2012 Det skal generelt utrolig mye til for å få etterbetalt eller tilbakebetalt. Min mann ble lurt for flere titusener i bidrag da mor løy til NAV og ikke sendte med riktige lønnslipper. Hun hadde to jobber, men oppgav bare bijobben og holdt den andre hemmelig (gudene vet hvordan slik er mulig, men det er altså det). Vi fant ut dette og sendte krav om endring av bidrag samt tilbakebetalingskrav, men tilbakebetaling ble avvist av NAV til tross for at mor åpenbart løy. De henviste oss til å evt kreve inn penger privat... Så der har du NAV. De krever gjerne inn bidrag, men om de gjør noe feil eller det skjer endringer så trekker de seg ut og sier det er et privat anliggende.
Gjest anne sveine Skrevet 9. juli 2012 #15 Skrevet 9. juli 2012 Hadde han enda tatt ansvar med å vise barna at han bryr seg hadde det vært noe annet. Istedenfor har han skuffet og såret unga utrulig mange ganger,til de nektet å besøke han. Er i syden hvert år. Jeg og unga har ikke vært lenger enn i sverige pga økonomi. Derfor er tålmodigheten og snillismen slutt. Men det var ikke dette jeg vil bruke energien min på å diskutere,det var dette med at det skal ikke lønne seg å være en slask:) Det er verdt et forsøk. Takk for mange svar!) Og husk for deres egen del at det ikke alltid lønner seg å være snill og tålmodig,jeg har i alle år hatt empati for de fedrene som har betalt seg ihjæl på bidrag,men nå er reglene heldigvis endret og mer rettferdig også for fedrene:)
Gjest Mildrid Skrevet 9. juli 2012 #16 Skrevet 9. juli 2012 Hva med å få NAV til å fastsette barnebidraget så slipper du mer styr? 1
Gjest anne sveine Skrevet 9. juli 2012 #17 Skrevet 9. juli 2012 Beklager! Men jeg har ikke riktig kjønn for å sympatisere med mamma. Hvilket kjønn du er,hvem du sympatiserer med eller om du tar alle "hunkjønn" under samme kam er lite relevant her:)) Hehe... Denne enkle kommentaren din (som ikke har noe med saken å gjøre igrunn) sier mye om deg som person!
Gjest anne sveine Skrevet 9. juli 2012 #18 Skrevet 9. juli 2012 Hva med å få NAV til å fastsette barnebidraget så slipper du mer styr? Ja jeg lurer på det,men hvordan regner de ut det når han ikke har sønnen faste netter i mnd..?
Gjest anne sveine Skrevet 9. juli 2012 #19 Skrevet 9. juli 2012 Hva med å få NAV til å fastsette barnebidraget så slipper du mer styr? ja jeg vurderer det men hvordan regnes det ut når det varierer antall netter han har sønn i mnd?
Gjest anne sveine Skrevet 9. juli 2012 #20 Skrevet 9. juli 2012 Det samme gjeller meg også. Eneste jeg reagerte på og fikk meg til å lure var biten med "Jeg var også fysisk og psykisk dårlig...". Siden dette er Norge så regner jeg med at mor fikk hovedomsorgen for barna og mannen ble deltidsfar. Siden far her betaler og forhåpentligvis viser noe interesse for å ha kontakt med barna så.... Anonym poster: bb258661d6f048b97769402d3b3ac70a Har aldri vært spørsmål om hvem som skulle ha hovedomsorgen,hverken han eller barna vil at andre enn mor skulle ha den!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå