Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Sobril
Skrevet

I og rundt byen jeg bor mysser det av jordbærselgere. Felles for disse er at de er asiatiske, og stort sett veldig unge.

Er dette egentlig lov? Trenger de ikke en slags tillatelse?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er vel fordi de aksepterer drittjobber og dårlig betalt. De har lov til å jobbe de også som alle andre.

Anonym poster: 4bd30cea7c29ee2823cc3a73134b8b03

• Liker 1
Skrevet

Jordbærselgere er vel bra ?

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Hvorfor skulle det være ulovlig å selge jordbær?

• Liker 3
Gjest Sobril
Skrevet

Tenkte mest på at de ser så unge ut, og barnearbeid er da ikke lov.

Skrevet

Hmm, tja, trodde man hadde lov til lettere arbeid fra 13 år.

• Liker 4
Gjest Purelove
Skrevet

Altså, nå tror jeg ikke de stakkarene tjener så mye av å selge jordbær! Disse kan du sammenligne med de som jobber på aftenposten/avisbud, det er jo lov det? og de er også barn? jorbærselgere tjener mindre enn de som jobber med avis.

Gjest Purelove
Skrevet (endret)

*Dobbelpost*

Endret av Purelove
Skrevet

Har det ikke alltid vært unger som har vært jordbærselgere :klo:? Kan da huske de sto rundt om på rasteplasser med bordet og parasollen sin allerede da jeg var barn. Trodde dette var en typisk sommerjobb for dem som er for unge til å få seg "skikkelig" jobb.

• Liker 1
Skrevet

Har jobbet som det selv også...var vel ikke mer enn 12-13 år når jeg begynte.

Eneste forskjellen fra da og nå er at man ser som regel bare asiatiske som selger det...norske (altså de hvite norske) barn/ungdom syns vel det er for nedverdigende å jobbe med slikt nå...som med alt annet lavtlönnet og lite lukrative jobber .......

Skrevet

De fleste jordbærselgere her i byen er 13++ år gamle. Det er nok lov det! De selger jo bare jordbær.

Skrevet

Er vel fordi de aksepterer drittjobber og dårlig betalt. De har lov til å jobbe de også som alle andre.

Anonym poster: 4bd30cea7c29ee2823cc3a73134b8b03

Det er nok heller fordi det er faren/onkelen/bestefaren/etc som driver businessen og da hjelper de fleste i familien til med dette. Det er ikke uvanlig å se bestemor Vietnam på torget med jordbærboden sin eller søster Vietnam lang veien med jordbærboden sin.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Her jeg bor er det også barn som er jordbærselgere, paret som driver "bedriften" her oppe får en ny unge i året omtrent så hvert år har de enda en tolvåring som kan stå jordbærstand :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Barnearbeid du liksom. Alle har godt av å jobbe litt, selv unger. Selv fikk jeg min første ordentlige jobb da jeg var 13 år. Før det igjen jobbet/hjalp jeg til hist og her for ukelønn osv.

Anonym poster: c169bcb7b128ec26a2e815f614cb58fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...