Gå til innhold

Psykisk ustabil damekatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en voksen sterilisert damepus som har bodd hos meg fra hun var liten av. Hun har alltid vært frisk, tillitsfull og stabil i humøret. Hun har og har hatt et ganske godt liv. Hver gang katten er ute og jeg kommer hjem fra skole/jobb, kommer hun gladelig imot meg, ruller seg rundt mens hun maler og går inn til matskåla si. Dette har hun gjort i alle år. Men den siste uka er hun helt forandret psykisk. Da jeg kom hjem fra jobb tidlig sist uke, var hun helt vill i øynene og så livredd ut. Hun sprang bort fra meg, aldri sett henne løpe så raskt. Jeg stusset litt over dette, men tenkte at det kun var et engangstilfelle :P Men pr i dag er hun fortsatt like rabiat og vill. Hun kommer ikke bort når jeg roper navnet hennes eller når jeg rister på matposen - dette har aldri hendt før. Sist jeg så henne var i går kveld. Da fikk jeg faktisk tak i henne og tok henne inn. Hun sprang over alt, på gulv og møbler, sklei på gulvet fordi hun sprang så fort, ville ikke ha mat, hadde det ville blikket i øynene, gjemte seg under sofaen... Da jeg nærmet meg, føyk hun videre til neste rom. Endte med at jeg åpnet ytterdøra, og da sprang hun ut med en gang. Kikket vettskremt på meg, akkurat som jeg har gjort henne noe skikkelig vondt. Hva i all verden er det som skjer? Har noen opplevd dette tidligere? Vurderer å ringe dyrlegen, men vil bare høre hva andre mener først. Ser ikke ut som hun har noen har synlige skader, men lurer på om det er noe galt psykisk.

Anonym poster: a0b55b1b3d941c901f84ddc901f58341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bobler

Dra til dyrlegen!

Det skal ekstremt mye til før katter viser smerte og endring i adferd er et tegn på at noe ikke er som det skal være helse-messing. Katter blir ikke gærne over natta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bobler, dyrlege.

Anonym poster: f659561c3978a3c9c129e124c2445ff0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så henne nettopp! Men får ikke tak i pusen. Lokker med fisk og reker, men til og med det er ikke et godt nok lokkemiddel. Uff, får ta en tlf til dyrlege.

Anonym poster: a0b55b1b3d941c901f84ddc901f58341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alt du kan for å få henne inn, og steng dører og vinduer til hun har vært hos veterinær. Finner de ikke noe galt fysisk med henne, så er det mest sannsynlig noe fælt hun har opplevd ute (slemme hunder, andre katter, mennesker som har gjort henne noe el.lign). Da bør du fortsette å holde henne inne, gi henne masse kos og oppmerksomhet til hun roer seg (kan ta lang tid). Håper du får den gode gamle pusen din tilbake. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har fått henne motvillig inn. Lurer på om hun kanskje kan ha opplevd noe traumatisk ute. Hun virker vertfall tydelig paranoid. Har et ganske stort hus, så var ikke lett å finne henne igjen inne heller, men så to grønne lysende øyne stirre mot meg under en gammel seng bak mange kasser. Skal ta pusen med til dyrlegen i morgen.

Anonym poster: a0b55b1b3d941c901f84ddc901f58341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville snakket med dyrelegen over telefon først, å dra en traumatisert katt til dyrelegen kan jeg se for meg gjør vondt verre.

Anonym poster: 74567149c2b0149b57050a3015cabe5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til interesserte: Har vært hos dyrlegen i dag, og det viste seg at hun har blitt bitt av en røyskatt. Dette har sannsynligvis gjort henne paranoid og skremt, og må være grunnen til at hun kikker rundt seg over alt. Håper bare det går over, og at hun blir normal igjen. Stakkar pusen min. Hun fikk vertfall antibiotika/pencelin og respet på ormekur.

Anonym poster: a0b55b1b3d941c901f84ddc901f58341

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resept*

Anonym poster: a0b55b1b3d941c901f84ddc901f58341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En røyskatt :overrasket:

Så bra at du tok henne med for en sjekk! Antibiotika og ormekur vil i alle fall hjelpe på potensielle fysiske ettervirkninger, så får vi krysse fingrene for at forsiktig og trygg tilnærming vil gjøre at hun blir seg selv igjen med tiden :troest:

Anonym poster: 9e9e40a2a33eac0b3019f1d450bfb10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...