Gå til innhold

Hvor handle mat billig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er 19 år og mamma har reist bort i 2 uker. Jeg må nå handle mat selv for egne penger hehe.

Hvor kan jeg dra for og få det så billig som mulig? hva slaks butikker anbefaler dere? som coop obs osv..

sverige kanskje? hva bruker dere og gjøre når dere skal handle inn for 1 uke osv?

håper på svar! vil helst ikke bruke sånn kjempe mye penger på mat ;/ :goodbye:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er 19 år og dette er en problemstilling, hmm. Hvor mye penger har du? Se i kundeaviser etter tilbud. Rema 1000 vinner som regel pristester for fylte handlevogner. Planlegger du handlelisten og maten så blir det billigere.

Anonym poster: 7b294675f5108e43fe09ce310bf42005

Skrevet

Både Rema 1000 og Coop obs er veldig billig - med den forutsetning at du styrer unna "merkevarer" og kun kjøper butikkens egne versjoner.

Hvis du lager en matplan hvor du prøver å bruke rester fra forrige dag til neste dag (for eksempel grønnsaker til taco = salat dagen etter, tacokjøttdeig som er til overs = pizza) så kommer du til å spare en haug med penger =D

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Kanskje maten er billigere i Sverige, men å kjøre til Sverige for å handle mat for et par uker, sparer du ingen ting på. Husk at bensin koster penger det også. Og alt det andre rælet du bruker penger på i Sverige bare fordi det er billig.

Beste er å gå til de nærmeste butikkene og se hva de har på tilbud.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags mat er du på utkikk etter da? Frukt og grønt får du billig på innvandrerbutikker

Anonym poster: d0c2b03302ef19f0e1833bb8b5dc3ae7

Skrevet

Rema 1000 er billigst. Det er ofte tilbud der også :)

Skrevet (endret)

Kiwi er billigst på frukt og grønt, de har også "grønt-garanti" så om du ikke er fornøyd så får du byttet varen/pengene igjen uten noe stress. Rema 1000 vinner mange tester og er ofte billige på andre ting. Synes ikke Coop obs/mega/+++ er så billig faktisk, det er kun billig når de har kampanjer.

Lag en matplan for ei uke, da sparer du inn mye penger fordi du slipper alle disse småkjøpene. Sørg for at du har alle basics - mel, smør, krydder og buljong, egg og melk.

Frokost: Havregryn med melk og frosne bær. Koster rundt 40,- på kiwi, fordelt på 7 dager.

Lunsj: Knekkebrød med philadelphia/cottage cheese og agurk/tomat/avokado. Kommer på max 60,-, så da blir det i underkant av 10,-/dagen.

Middag: Kjøp inn grønnsaker. Kålrot, gulerøtter, vårløk, stangselleri, blomkål, brokkoli, agurk,salat, paprika +++ (ca 150 for hele uka om du handler på kiwi). Dette kan du lage grønnsakssuppe eller lapskaus på (og det andre kan du lage salater av), spis rester dagen etter. Dag 3 kan du bruke grønnsaker og ovnsbakt laks (30,- for fiskemannenpakke med 4stk i) eller stekt kylling og salat (prior tar 40,- for en 2pk). Dag 4 kan du lage suppe. Blomkålsuppe er billig, enkelt og godt. Dag 5 kan du ta resten av kyllingen eller laksen og pasta/spaghetti (Rema tar 10,- for 1kg, og da har du mat leeeenge) med enkel fløtesaus. Dag 6 og 7 kan du lage lasagne, ingredienser om du kjøper halvfabrikat koster rundt 100,-, så dette er best som helgemat siden det er dyrere, eventuelt kjøpe inn taco da du allerede har mye grønnsaker.

Kvelds/ekstra måltid: Om du vil ha noe varmt, toast med pålegg eller en enkel omelett og noe salat er godt og sunt - kan selvsagt også brukes som middag.

Kjøp epler og annen frukt som du kan ha som mellommåltid.

Dette er ofte min matplan, med unntak av lasagnen(er student), og du kan spare mye penger på å kjøpe firstprice og landlord, men jeg kjøper ikke produkter fra disse merkene fordi jeg ikke stoler på dem - men jeg vet om mange som gjør så den vurderingen får du ta selv. Da kommer det på 500-600/uka. Du kan selvsagt leve på pasta hele uka og ikke spise variert eller godt, og da sparer du mye penger :P men om du vil ha noe velsmakende og sunt så må du spytte i litt.

edit: du kan også spare mye på å handle en del av tinga på innvandrerbutikker; krydder, grønnsaker og pasta pleier å være billig.

Endret av Chocoholic
Skrevet

Skriv handleliste, veldig viktig, og sørg for at du ikke kommer ut med noe annet som ikke står på handlelisten.

Skriv matplan, da vet du hva du må handle inn og skriv det på handlelista di.

Kjøp billigere alternativ, som first price, coop merket, Eldorado i Sverige har de ICA merket som er billigere.

Gjest Candy Pie
Skrevet

Europris har billig godt :jepp:

Ellers så er vel Rema ganske billig ? Tror Rimi har billig frukt og grønnsaker, men litt usikker på prisen i forhold til andre steder osv.

Skrevet

Det dyreste er snop og brus. Så du sparer mye på å droppe dette. Handle ikke hver dag, da blir det bare masse ekstra impulskjøp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...