Gå til innhold

MOTIVASJONS-TIPS til rutine husarbeid som vasking, rydding mm


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er DINE tips og triks for å motivere deg selv til å komme opp av sofaen og komme i gang med husarbeid? - Tenker spesielt på de gangene man er sliten og er alene om ALT (enten fordi man faktisk bor alene, eller fordi ektefelle er bortreist eller jobber mye etc).

Jeg har ikke så mange "tips", men pleier å sette på musikk for å motivere meg selv, men kan ikke gjøre det ofte da jeg bor i en veldig lytt blokk og må ta hensyn til naboer. Pleier også å motivere meg selv med godteri; f.eks "når jeg har ryddet kjøkkenet fortjener jeg en sjokolade", men å motivere seg selv med godteri og mat er ikke sunt i lengden... :sjenert:

Noen andre tips?

På forhånd takk - jeg er sliten fysisk etter mye jobbing og psykisk sliten av andre årsaker, og trenger en *boost* nå... :klemmer:

Anonym poster: eff2750b3ac8f6ab0ccd5ab884d83498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest babyfirefly91

Hva er DINE tips og triks for å motivere deg selv til å komme opp av sofaen og komme i gang med husarbeid? - Tenker spesielt på de gangene man er sliten og er alene om ALT (enten fordi man faktisk bor alene, eller fordi ektefelle er bortreist eller jobber mye etc).

Jeg har ikke så mange "tips", men pleier å sette på musikk for å motivere meg selv, men kan ikke gjøre det ofte da jeg bor i en veldig lytt blokk og må ta hensyn til naboer. Pleier også å motivere meg selv med godteri; f.eks "når jeg har ryddet kjøkkenet fortjener jeg en sjokolade", men å motivere seg selv med godteri og mat er ikke sunt i lengden... :sjenert:

Noen andre tips?

På forhånd takk - jeg er sliten fysisk etter mye jobbing og psykisk sliten av andre årsaker, og trenger en *boost* nå... :klemmer:

Anonym poster: eff2750b3ac8f6ab0ccd5ab884d83498

inviter noen på besøk! halltimen/timen før de kommer så skal jeg love deg du rydder og vasker som en superhelt :fnise: funker iallefall for meg, jobber best under press

post-56577-0-84449000-1341747921_thumb.p

Endret av babyfirefly91
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett timingsuret på f.eks. 15 minutter. 15 minutter orker du å jobbe og samtidig så er det faktisk mye du får gjort da. Ta en pause som det passer deg og så eventuelt nye 15 minutter.

Ser du på tv så bruk reklamepausene til husarbeid.

Anonym poster: 0f827f552ac7767eecb0e548a7211529

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er DINE tips og triks for å motivere deg selv til å komme opp av sofaen og komme i gang med husarbeid? - Tenker spesielt på de gangene man er sliten og er alene om ALT (enten fordi man faktisk bor alene, eller fordi ektefelle er bortreist eller jobber mye etc).

Jeg har ikke så mange "tips", men pleier å sette på musikk for å motivere meg selv, men kan ikke gjøre det ofte da jeg bor i en veldig lytt blokk og må ta hensyn til naboer. Pleier også å motivere meg selv med godteri; f.eks "når jeg har ryddet kjøkkenet fortjener jeg en sjokolade", men å motivere seg selv med godteri og mat er ikke sunt i lengden... :sjenert:

Noen andre tips?

På forhånd takk - jeg er sliten fysisk etter mye jobbing og psykisk sliten av andre årsaker, og trenger en *boost* nå... :klemmer:

Anonym poster: eff2750b3ac8f6ab0ccd5ab884d83498

Slik jeg leser det, så er du for glad i sofaen.

Nei, jeg gir meg ikke selv noe belønning. Det er bare at det må gjøres. Tar litt hver dag. Rydder sammen oppvak,klær før jeg legger meg.

Jeg må vre strukturert, og mistrives i et hjem som flyter.

Etter frokost

Sette på oppvaskmaskin, vaske bord og benker.Ta moppen over gulvet. Snakk om ti min.

Belønningen her må være at jeg setter meg ned i en stol med avisen og en kaffe

Lufte sengetøy, re opp. Event. sette på en vaskemaskin.

Se over badet,tørke over vask,speil. Gjort på ti min

Nå i sommertiden, så går jeg ut og vanner blomster,kniper av visne blomster.

Før lunc støvsuger jeg gulvene om det trengs.

Spiser lunc.

Etter lunc, så skreller jeg grønnsaker,poteter,evt.lage en salat.

Slik at det er klart til mannen kommer hjem.

Går på jobb,de dagene spiser jeg på jobb.

Det er om å finne seg rutiner. Gode rutiner.

Et tips er å sette deg oppe en lapp hvor du skriver hva du skal gjøre i morgen. Når tid det skal gjøres.

Det er ganke mye tull i at husarbeide tar så lang tid. Jeg bruker minimalt med tid, grunnen er at vi har gode rutiner på det. Det kan bli kaos om en setter seg i sofaen,og tenker at jeg er sliten.

Jobben min er å motivere andre til gode rutiner.

Anonym poster: 87eca2b6894e443bb5926f515e6962d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som motiverer meg er; det blir så mye penere etterpå og lukter nyvasket. Funker hver gang. Vasker huset hver Søndag og Torsdag:)

Anonym poster: 4069aac444845d8ec8ee2ef488324a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir motivert av blogger:) For eksempel 320sycamoreblog.com hvor en mamma blogger om billige og fine interiørløsninger i et hjem med mange barn. Ikke at jeg har oppussingsplaner akkurat nå, men det gir motivasjon likevel å se hvor fint andre får det når de tar skikkelig bevisst tak i å forbedre noe. Jeg liker også pinterest.com, der kan man søke på stikkord og finne masse inspirasjonsbilder. Inspirasjononline er også veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...