Gå til innhold

Alkohol i maten til avholdsfolk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ha avholdsfolk på middag, er det da greit med vin i sausen og likør i desserten?

Alkoholen koker jo bort i begge deler, så kun smaken er igjen. Men... er det greit? Spiser de det eller er det helt krise?

For meg ville det ikke vært greit, men du må spørre de det gjelder. Det viktigste er at du sier fra, så kan de velge bort sausen og desserten om de ønsker det. Egentlig forstår jeg ikke hvorfor du vurderer alkohol i maten akkurat når disse gjestene kommer. Med mindre de da er 2 av 100 gjester, eller noe.

Anonym poster: 6f38fa407711ad4221e99fe4bc989d5c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal ha avholdsfolk på middag, er det da greit med vin i sausen og likør i desserten?

Alkoholen koker jo bort i begge deler, så kun smaken er igjen. Men... er det greit? Spiser de det eller er det helt krise?

Uproblematisk for min del ihvertfall.

AnonymBruker
Skrevet

Da er de vel ikke avholdsfolk pga religion? Avholdenhet fra alkohol har ingenting med kristendom å gjøre. Of topic, men helt fakta. Anonym poster: d7654645fc69aa247a2031735de6906b

Det er mye som ikke står i bibelen som folk praktiserer som om det skulle vært religion.

Dette er ikke en religionsdebatt. De sier det er på grunn av religion, da forholder jeg meg til det.

Tusen takk for svar alle sammen, ser det er så delte meninger om dette at jeg rett og slett må vente til jeg får tak i dem, før jeg kan sette opp en meny :)

Anonym poster: e1eb39d488d30d3d09fa9f30e388999a

AnonymBruker
Skrevet

Foresten:

Det er 20 som kommer på besøk, og kun 2 som er avholds. For dere som lurte.

Anonym poster: e1eb39d488d30d3d09fa9f30e388999a

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke hadt noe problem med det jeg.

Anonym poster: af02b8d2d9e57a7db4aec512b622439e

Skrevet

Det kommer an på, Du vil ha alkoholholdige drikker i maten for smakens skyld. Men da er det ikke sikkert de liker smaken. Jeg er nesten avholds og jeg liker rett og slett ikke smaken på det meste av alkoholholdig drikke. Jeg vet for eksempel at man kan bruke øl i mye matlaging, men jeg kan ikke fordra smaken av øl. Så om de er avholds så bør du i hvert fall ikke ta for gitt at de liker mat med alkoholholdige ingredienser, selv om noe av alkoholen er kokt bort.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har venner som holder seg unna alkohol av religiøse grunner, og de velger vekk matvarer (bakevarer og søtsaker f.eks) om de inneholder alkohol, selv om det ikke er alkoholsmak på disse varene (snakk om minimale mengder i en sjokolade, ikke bare snakk om sjokolader med fyll).

Jeg ville ha unngått alkohol i hovedretten. I desserten høres det ut som om du skal lage en saus med likør i? Resten er uten alkohol? Da er det jo mulig å utelate sausen på to dessertporsjoner.

Anonym poster: 0171213759baef7250a6a17014f1fa41

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...