Gå til innhold

Forskjellige typer olje...


-littleme-

Anbefalte innlegg

Hei! Finnes det en god nettside eller kan noen forklare med hva som gjør en olje sunnere enn en annen (jeg er ny på alt dette med sunnhet, men nå prøver jeg å sette meg skikkelig inn i det)?

Kokosnøttolje og olivenolje, er de noe bedre enn andre oljer som for eksempel solsikkeolje eller rapsolje? Hva er det de kaller "matolje" og hva kan man bruke i stedet for dette?

På forhånd, takk for alle svar. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå for meierismør og kaldpressede oljer. Varmpressede oljer er ødelagte oljer. Problemet med varmpressede oljer er at kroppen bruker disse fettsyrene selv om de er ødelagt. Man bygger ikke hus av ødelagte murstein! Det skal stå cold pressed eller extra virgin for at den er kaldpresset. Virgin og expeller pressed (en slags mellomting mellom kald- og varmpresset) går også an. Står det ikke dette, så er oljen varmpresset og da bør du holde deg unna.

Om det er mettet fett eller umettet fett har ingenting å si for sunnheten av oljen. Mettet fett gir ikke økt risiko for hjertesykdom. Les f.eks. denne.

Skal du steke, velg en olje med mye mettet fett. Umettet fett er følsomt for varme og selv om du kjøper en kaldpresset olje, så hjelper det lite hvis du steker med den og ødelegger den selv. Umettede oljer er til salat og til å lage pesto, majones og slikt av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...