Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hallo!

Nå må jeg bare spørre om en ting jeg har lurt på lenge. Hva er egentlig greia med turister og kirker :forvirret: ? Alltid når man er i storbyer (iallfall i turistsesongen), så ser man flere som står utenfor kirker og titter og/eller tar bilder. Selv har jeg ingen interesse av å studere det når jeg er på ferie, så derfor aner jeg heller ikke hvorfor det er så interessant... Gjør dere det? I så fall; hvorfor? Arkitekturen? Er bare nysgjerrig, altså. Godt mulig jeg har gått glipp av noe jeg burde visst :biggrin: .

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mest sannsynlig arkitekturen og utsmykningene ja. Noen interesserer seg for sånt og:)

Selv liker jeg å titte på kirker når jeg er i andre land, og når jeg en sjelden gang er i Trondheim liker jeg å ta meg en tur til Nidarosdomen. Syns den gotiske arkitekturen er veldig fin. Og Stavkirker syns jeg også er veldig fine!

Men de samme folka kikker nok på annen arkitektur og! Men kirkearkitektur er jo gjerne noe helt særegent, og kan ikke oppleves på andre måter.

Endret av hermoine
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg liker kirker. Ikke fordi jeg er religiøs, men fordi jeg interesserer meg for historien. Kirker er jo som oftest veldig vakre bygg, og er ofte de eldste byggene. Pluss at på flere plasser så er det kirken som på sett og vis har skapt byene rundt :)

Det er vel mange forskjellige grunner til å se på / ta bilder av kirker :)

Mest sannsynlig arkitekturen og utsmykningene ja. Noen interesserer seg for sånt og:)

Selv liker jeg å titte på kirker når jeg er i andre land, og når jeg en sjelden gang er i Trondheim liker jeg å ta meg en tur til Nidarosdomen. Syns den gotiske arkitekturen er veldig fin. Og Stavkirker syns jeg også er veldig fine!

Hvis du liker stavkirker anbefaler jeg deg en tur til Lom. Det er en av de få og eldste stavkirkene som fremdeles står i landet. Dessuten er det ganske spennende med utsmykningene på kirka. Den bærer tydeig preg av å ha vært laget rundt den tiden norge ble kristnet, det er en del "vikinge"-preg på den.

Edit: kom på at jeg har bilder av det. Tatt med et elendig mobilkamera, riktig nok..

post-61557-0-18146700-1341679010_thumb.j post-61557-0-81536000-1341679023_thumb.j

Endret av Lucidmoon
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er vakre? Fordi enkelte av dem er gamle, og av historisk interesse? Fordi det i enkelte av dem har skjedd store begivenheter, som kongelige bryllup og lignende?

Du kunne like gjerne spurt hvorfor noen går på museum, eller besøker historiske bygg, eller ser på rester etter gamle ruiner, eller hva som helst annet.

Anonym poster: fb1d0024f073ed43a7dea594ff012edc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg liker kirker!

Jeg synes de (fleste) er nydelige! Jo eldre de er, jo bedre. Jeg er interessert i historie, og det er kjempestas med gamle bygninger med mye historie og som har sett mye igjennom årene. I tillegg blir jeg veldig avslappet og happy når jeg er i kirker, selv om jeg ikke anser meg selv som veldig kristen. Religiøs, ja. Kristen, njæ..

Endret av Explosive
  • Liker 2
Skrevet

Jeg liker kirker. Ikke fordi jeg er religiøs, men fordi jeg interesserer meg for historien. Kirker er jo som oftest veldig vakre bygg, og er ofte de eldste byggene. Pluss at på flere plasser så er det kirken som på sett og vis har skapt byene rundt :)

Det er vel mange forskjellige grunner til å se på / ta bilder av kirker :)

Hvis du liker stavkirker anbefaler jeg deg en tur til Lom. Det er en av de få og eldste stavkirkene som fremdeles står i landet. Dessuten er det ganske spennende med utsmykningene på kirka. Den bærer tydeig preg av å ha vært laget rundt den tiden norge ble kristnet, det er en del "vikinge"-preg på den.

Edit: kom på at jeg har bilder av det. Tatt med et elendig mobilkamera, riktig nok..

post-61557-0-18146700-1341679010_thumb.j post-61557-0-81536000-1341679023_thumb.j

Ja det hadde vært spennende:) Har bare vært i den på Lillehammer, og Heddal stavkirke også en annen da jeg var liten som jeg ikke husker hvor ligger i farta :P Men ja, det er det særpregne norske som er mest interessant med stavkirker ;D at det er litt sånn halvveis viking enda, og rosemalerier og utskjæringene og alt sånt.

Skrevet

Fordi de er vakre? Fordi enkelte av dem er gamle, og av historisk interesse? Fordi det i enkelte av dem har skjedd store begivenheter, som kongelige bryllup og lignende?

Du kunne like gjerne spurt hvorfor noen går på museum, eller besøker historiske bygg, eller ser på rester etter gamle ruiner, eller hva som helst annet.

Anonym poster: fb1d0024f073ed43a7dea594ff012edc

Og ellers har du det bra :hakeslepp: ? Ingen grunn til å være spydig på et såpass uskyldig spørsmål. I mine øyne er det ikke det samme å besøke andre historiske bygg, eller gå på museum. Og nettopp DER er jeg tilbake til det jeg skrev i åpningsinnlegget mitt, nemlig at jeg ikke forstår det, og at jeg derfor var nysgjerrig. Ser ikke noe galt i det.

Skrevet

Takk til dere andre som har svart :) . Da var jeg iallfall ikke helt på jordet, for det ante meg at det hadde mye med arkitekturen å gjøre. Og hvis man er interessert i historie, så er det kanskje ikke så rart at dere finner det interessant. Men når det gjelder arkitekturen går jeg ut i fra at det ikke bare dreier seg om selve fasongen på kirken, men også stilen og materialet det er bygget i..?

Skrevet

Takk til dere andre som har svart :) . Da var jeg iallfall ikke helt på jordet, for det ante meg at det hadde mye med arkitekturen å gjøre. Og hvis man er interessert i historie, så er det kanskje ikke så rart at dere finner det interessant. Men når det gjelder arkitekturen går jeg ut i fra at det ikke bare dreier seg om selve fasongen på kirken, men også stilen og materialet det er bygget i..?

Kommer jo veldig an på om man kan noe om det i utgangspunktet. Ellers er det vel bare det at en de av disse gotiske kirkene er ganske vakre.

Skrevet

Aha! Da har jeg egentlig fått svar på det jeg lurte på, og sannelig lært jeg litt på veien også :danse: . Takk-takk :) .

Skrevet

Det var jo i kirkene kunstnere fikk utfolde seg i mange århundrer. Fantastiske fresker, malerier, altertavler, utskjæringer og skulpturer mange steder.

• Liker 3
Skrevet

Det var jo i kirkene kunstnere fikk utfolde seg i mange århundrer. Fantastiske fresker, malerier, altertavler, utskjæringer og skulpturer mange steder.

Godt poeng! Med ett begynner kirker å bli litt mer interessante å studere :) .

AnonymBruker
Skrevet

Hallo!

Nå må jeg bare spørre om en ting jeg har lurt på lenge. Hva er egentlig greia med turister og kirker :forvirret: ? Alltid når man er i storbyer (iallfall i turistsesongen), så ser man flere som står utenfor kirker og titter og/eller tar bilder. Selv har jeg ingen interesse av å studere det når jeg er på ferie, så derfor aner jeg heller ikke hvorfor det er så interessant... Gjør dere det? I så fall; hvorfor? Arkitekturen? Er bare nysgjerrig, altså. Godt mulig jeg har gått glipp av noe jeg burde visst :biggrin: .

Det er i ferien vi har tid til slike studier.

Elsker gamle kirker. Mye vakkert. reiser i utland er for meg et skattkammer.

Anonym poster: c32eb2eaf3ccdeae3e14c3d48341794b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...