Gå til innhold

god førstegangsbil


fargeblyant

Anbefalte innlegg

Jeg fyller snart 18, og holder også på med lappen

Så da tenker jeg på det å snart få kjøpt meg en bil, problemet er bare at jeg virkelig ikke har peiling på bil, hvilke som er billig i drift, men likevel helt greie biler.

Jeg trenger ingen ''råne'' bil, men en bil som tar meg fra A til B.

Den må være billig i drift

Den må være billig å kjøpe, tenker da bruktbil

Annet enn det har jeg egentlig ikke peiling på hva jeg ønsker, da jeg ikke kan noenting om bil.

Men en billig, sikker bil, som tar meg fra A til B, altså

Det eneste jeg egentlig har sett på til nå er Golf, fordi det er det eneste jeg har fått anbefalt, på en måte. Men vil gjerne utvide søket mitt litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skogmann

Spørs jo hvilken prisklasse du leiter i, men i prisklassen 0-50 000 så er en golf med lav km-stand ofte helt greie biler. De går relativt langt, er relativt driftssikre, billige deler osv. De er imidlertid små og det anbefales ikke å kræsje i dem.

En gammel mercedes E-klasse er heller ikke noe dumt valg, men her er det mange fallgruver, så jeg ville vært forsiktig med å kjøpe en uten sakskyndig hjelp. Men skulle du derimot få det, og finne et godt eksemplar, så har du en bil til 30-40 tusen som du sannsynligvis kan kjøre 2-300 000 km med før den tar kvelden. Ikke spesielt sikker den heller, da det er en gammel bil, men størrelsen har jo litt å si, i forhold til f.eks golfen. Pass på bakhjulstrekk om vinteren og på glatta. Det kan være fort gjort å få litt sleng på bilen om man ikke er vant til bakhjulstrekk, og har man aldri fått det før, så er det rett av veien.

Ellers så er det flere greie japsebiler i den prisklassen der som kan være gunstige å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota corolla? Mazda 323? Kjedelige biler, men de holder i hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var innom samme problemstilling for nevøen min, med følgende kriterier:

- Billig i innkjøp og drift

- Plass til fem (han drar mye til fjells)

- Lett å selge ved feil (populær blant mekkefolk)

- Drit i status

Vi fant følgende biler som var verdt å se på:

- Nissan Primera (96-99 modell)

- Suzuki Baleno (obs! ofte rust ved traversene - kostbart å fikse)

- alt som heter Mazda

- Volvo 240 fra 70-tallet (veldig lave driftskostnader - veteran)

Alle de japanske bilene sliter med rust, men du får ofte en billig bil som er nygodkjent til godt under 20000kr. Bare å følge markedet en stund. :) Gamle Volvoer er relativt billige, utrolig lette å fikse, fint å kjøre og relativt kollisjonssikker. Guttungen endte opp med en '96 Primera som han betalte selv, og er fornøyd. Håper bare han lar være å kræsje med så gammel billig.

Anonym poster: 09a31b1535a1907a84171dbda75755c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

^den går til den på bli eu-godkjent igjen. Rusten er tydelig og det er en gammel bil, flott bil - men jeg ville aldri kjøpt den. De små feilene er også noe som må gjøres noe med, om du blir stoppet så er dette noe de garantert vil pirke på.

Kjøp deg en gammel mazda. Min førstegangsbil var en opel, dette er tre år siden og den er gullegod enda - selv om den er litt rusten. Bruker lite diesel og er god plass i bilen! Kan kjøpe min for 7 lapper ;P

Anonym poster: e6f0d81e4982a7920df3500f9defb1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva som helst, som du liker, halvgammelt og nygodkjent til 20000 er ikke dumt,

Jeg kjøpte samme prisklasse, med godkjenning akkurat gått ut på dato. Det ble reparering for nesten 20 000, det.

Jeg har forresten en følelse av at man må opp i prisklasse ca 50 000 for å finne hel og vakker bil uten særlig reparasjonsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt på biler i 50k-klassen og ble helt paff av at de ikke vare mye bedre enn biler til 20k. Så en Avensis som var satt ned fra 70k til 55k og trodde det kunne være et greit kjøpt. Den ti år gamle bilen slukte olje og kjølevæske, og var oppskrapt hele veien rundt. I tillegg var det vannlekkasje i en rute. Da ville 20000kr ha vært for mye...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissan primera, nissan almera

Toyota Avensis, Toyota Corolla

Honda Civic, Honda Accord

Mitsubishi Colt, Mitsubishi Lancer

Disse overnevnte bilene er tilnærmet skuddsikre, de er billige å reparere, du finner mange av de, lett å finne reservedeler osv.

Tyske biler som Golf har langt dyrere deler, har mye mer elektronikk som kan gå i dass og dette er feil som du sjeldent kan fikse lett selv. Sjekk også forsikring - mange får sjokk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyske biler som Golf har langt dyrere deler, har mye mer elektronikk som kan gå i dass og dette er feil som du sjeldent kan fikse lett selv. Sjekk også forsikring - mange får sjokk der.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Japanske biler har ikke nødvendigvis billigere deler enn de tyske. Både Mitsubishi og Nissan er kjente for å ha relativt dyre deler. Til BMW og Mercedes-Benz, kanskje mest BMW, finner man for eksempel tredjepartsdeler av god kvalitet til en rimelig pris. Prisen på originaldeler er heller ikke avskrekkende.

Dersom du er ute etter en trafikksikker bil, så kan du glemme alt av asiatiske biler fra forrige århundre. For asiatiske bilprodusenter var ikke kollisjonssikkerhet et tema før milleniumsskiftet. Det er betryggende å vite at bilen man kjører ikke blir smadret som en Cola-boks i en eventuell kollisjon, så da bør du se på Volvo, Saab eller Mercedes-Benz.

Endret av Presis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at små biler, for eksempel toyota yaris (den har min bestefar), er veldig billige i drift. Mer enn det er jeg ikke så mye bedre enn deg. Firehjulstrekkere bruker mye bensin, mens mercedes bruker helt enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer enn det er jeg ikke så mye bedre enn deg. Firehjulstrekkere bruker mye bensin, mens mercedes bruker helt enormt.

Dette er en grov og feilaktig forenkling. Er dette noe du har hørt og godtatt som en sannhet? Bildet er faktisk mer nyansert enn som så. Mercedes-Benz er på ingen måte en miljøversting. Om bilen bruker mye drivstoff eller ikke, kommer helt an på bilen og motoren. Forbruket er ikke avhengig av om den har stjerne eller Toyota-logo på panseret.

Endret av Presis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en sannhet med modifikasjoner. Japanske biler har ikke nødvendigvis billigere deler enn de tyske. Både Mitsubishi og Nissan er kjente for å ha relativt dyre deler. Til BMW og Mercedes-Benz, kanskje mest BMW, finner man for eksempel tredjepartsdeler av god kvalitet til en rimelig pris. Prisen på originaldeler er heller ikke avskrekkende.

Dersom du er ute etter en trafikksikker bil, så kan du glemme alt av asiatiske biler fra forrige århundre. For asiatiske bilprodusenter var ikke kollisjonssikkerhet et tema før milleniumsskiftet. Det er betryggende å vite at bilen man kjører ikke blir smadret som en Cola-boks i en eventuell kollisjon, så da bør du se på Volvo, Saab eller Mercedes-Benz.

Nå snakker ikke jeg om å kjøpe deler fra orginal-verksted. Og igjen - jeg snakket om elektriske feil.

Andelen feil på tyske biler er langt høyere enn på japanske. At man er fan av tyske biler av andre årsaker er en helt annen sak. Bilprodusenter som baserer seg på premiumløsnigner hvor standardmodellen er ribbet for så og si alt og inntekten baserer seg på kundenes villighet til å betale vannvittige servicekostnader.

Morsomt at du mener japanske biler er så mye mer trafikkfarlige enn tyske biler all den tid vi her snakker om billige standardmodeller. Du tenker sikkert på å sammenligne en stor tysk bmw/mercedes opp mot en ribbet suzuki.

Jeg har skrudd såpass mye på bil og kjøpt en stor andel deler både innenlands og fra utlandet at jeg føler jeg har nok ekspertise til å uttale meg om temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en grov og feilaktig forenkling. Er dette noe du har hørt og godtatt som en sannhet? Bildet er faktisk mer nyansert enn som så. Mercedes-Benz er på ingen måte en miljøversting. Om bilen bruker mye drivstoff eller ikke, kommer helt an på bilen og motoren. Forbruket er ikke avhengig av om den har stjerne eller Toyota-logo på panseret.

Beklager. Min far har en firehjulstrekker, toyota rav4 som bruker 9.2 ca pr mil? eller hva de måler det etter, mens mercedesen til min bror bruker 10.4 på samme avstand. Kjenner to andre som også har mercedes som bruker mye, så da vi skulle ha ny bil selv ringte jeg og hørte om dette og de sa at mercedes, spesielt eldre (? tror jeg det var) modeller brukte veldig mye. Om jeg ikke husker helt feil var det pga de hadde store motorer eller noe sånt? Ikke slakt meg, aner ikke egentlig :P

Nei, gud nå ble jeg usikker på de tallene. Men min bror sin bruker mer bensin enn min far sin ihvertfall.

Endret av betrayed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at du mener japanske biler er så mye mer trafikkfarlige enn tyske biler all den tid vi her snakker om billige standardmodeller. Du tenker sikkert på å sammenligne en stor tysk bmw/mercedes opp mot en ribbet suzuki.

Jeg sammenligner med det som er tilgjengelig på bruktmarkedet. Større japanske sedaner er nærmest ikke-eksisterende. Ellers er det et faktum at for eksempel Volvo og Mercedes-Benz tidligere har vært ledende når det gjelder trafikksikkerhet, mens Toyota først kom på banen tidlig på 2000-tallet.

Andelen feil på tyske biler er langt høyere enn på japanske. At man er fan av tyske biler av andre årsaker er en helt annen sak. Bilprodusenter som baserer seg på premiumløsnigner hvor standardmodellen er ribbet for så og si alt og inntekten baserer seg på kundenes villighet til å betale vannvittige servicekostnader.

Hvor godt utstyrt standardmodellene er har ingenting å si for trådstarter. Det er snakk om bruktbil, ikke nybil. Her snakker du plutselig om merkeverksted.Drøye servicekostnader på merkeverksted kan lett unngås ved å bruke en frittstående aktør, hvis man først skal bruke uoriginale deler.

Endret av Presis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå snakker ikke jeg om å kjøpe deler fra orginal-verksted. Og igjen - jeg snakket om elektriske feil.

Andelen feil på tyske biler er langt høyere enn på japanske. At man er fan av tyske biler av andre årsaker er en helt annen sak. Bilprodusenter som baserer seg på premiumløsnigner hvor standardmodellen er ribbet for så og si alt og inntekten baserer seg på kundenes villighet til å betale vannvittige servicekostnader.

Morsomt at du mener japanske biler er så mye mer trafikkfarlige enn tyske biler all den tid vi her snakker om billige standardmodeller. Du tenker sikkert på å sammenligne en stor tysk bmw/mercedes opp mot en ribbet suzuki.

Jeg har skrudd såpass mye på bil og kjøpt en stor andel deler både innenlands og fra utlandet at jeg føler jeg har nok ekspertise til å uttale meg om temaet.

Feil på Tyske mot Japanske biler avhenger vel mye av årgang. Toyota hadde lite feil på slutten av forrige århundre, men nå har feilene kommet med moderne elektronikk.

Mercedes var kanskje tidligere ute med elektronikk, og elektronikkens barnesykdommer, men jeg tror de har fått bedre kontrolll på det nå. Jeg tror ikke en 2008- Mercedes er verre en enn 2008-Toyota.

Kanskje det lønner seg å kjøpe en bil der eieren faktisk har betalt vanvittige servicekostnader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil på Tyske mot Japanske biler avhenger vel mye av årgang. Toyota hadde lite feil på slutten av forrige århundre, men nå har feilene kommet med moderne elektronikk.

Mercedes var kanskje tidligere ute med elektronikk, og elektronikkens barnesykdommer, men jeg tror de har fått bedre kontrolll på det nå. Jeg tror ikke en 2008- Mercedes er verre en enn 2008-Toyota.

Kanskje det lønner seg å kjøpe en bil der eieren faktisk har betalt vanvittige servicekostnader?

Spørs hva du baserer deg på som grunnlag for denne uttalelsen. Om du henger deg opp i de elendige brukerundersøkelsene som presenteres i Norden så kan man kanskje få det inntrykket. Se på rapportene fra USA. De tar hensyn til serviceoppfølging osv. Samt rapporterer hvilke biler som går lengst både med og uten service samt kostnaden av de forskjellige typene service. For å si det slik - du skal se langt ned på lista for å finne noe tysk ;)

Og du bør ikke blande inn biler som prius når vi snakker førstegangsbiler - sier seg selv at når man ser på biler stappfulle av kliss-ny elektronikk blir det mer kluss.

Min onkel er drosjeeier og jeg har hørt nok klager om elektronikk på mercedes for å si det sånn. Og de bilene er ikke gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sophie Magdalene

Når du er så ung så er det viktigste å sjekke forsikringen når du skal kjøpe bil. Ta en telefon til forsikringsselskapet du bruker til vanlig og hør med dem om du i det hele tatt får forsikre bilen der.

Det er svært mange forsikringsselskaper som ikke ønsker unge kunder som nylig har fått lappen. Og prisen kan bli svært høy dersom du velger biler med store motorer ol.

Fikk meg en stor tankevekker da jeg sjekket priser for mine barn da de skulle ha sin første bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@Sophie, helt riktig! Derfor er det lurt å velge pensjonistbiler, som noen påpekte overfor. Utvalget som Guybrush kom med er veldig bra. Med 40% rabatt koster en ansvarsforsikret Nissan Primera bare 1700kr/året! Ellers har jo dette vært et tema i Top Gear i sesong 12. Guttene prøver å kjøpe bil til et visst beløp, og oppdager at forsikringen for nye sjåfører er det mangedoble av aktuelle bilpriser. Se f.eks. her:http://www.guardian.co.uk/money/blog/2009/jun/30/top-gear-insurance-frontingFilm må alle finne for seg selv, da det jo ikke er lovlig. :)

Anonym poster: 09a31b1535a1907a84171dbda75755c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...