Gå til innhold

kokt egg sunnest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hørt at kokt egg er sunnere enn stekt.

Hvorfor det? Hvis man steker egget uten noe olje eller fett?

Og hvordan sunnere, er det mer kalorier når man steker det liksom?

Anonym poster: f7291a71ebfb09a3137fc361dc84fed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egg er egg! Men såklart hvis du steker egget i olje eller smør så blir det mere kalorier enn når du koker det. Kjøp ei teflonpanne og stek egget rett i den uten noe fett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er egg! Men såklart hvis du steker egget i olje eller smør så blir det mere kalorier enn når du koker det. Kjøp ei teflonpanne og stek egget rett i den uten noe fett:-)

Ja det er jo det jeg gjør. Men leste bare et sted at egget er sunnest kokt. Og syns det var litt rart. For tenkte at egg er egg, med mindre man steker det i fett.

Anonym poster: f7291a71ebfb09a3137fc361dc84fed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest villrev

Kjøtt og fisk kan være farlig når de er stekt, pga stekemutagener.. Men vet ikke om det gjelder stekt egg også.

ps jeg tror ikke det gjelder egg etter litt googling. Men vanskelig å finne noe skikkelig svar.

Endret av villrev
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det jeg gjør. Men leste bare et sted at egget er sunnest kokt. Og syns det var litt rart. For tenkte at egg er egg, med mindre man steker det i fett.

Anonym poster: f7291a71ebfb09a3137fc361dc84fed7

Ganske sikker på at det er det samme! Et egg inneholder vel ca 160 kalorier, og så lenge du ikke steker det i fett så er det samme kalorinivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er det samme! Et egg inneholder vel ca 160 kalorier, og så lenge du ikke steker det i fett så er det samme kalorinivå.

Er det ikke da ca 142 kcal pr. 100 gram i egg? Hvor mye veier ett vanlig egg? Det veier vel under 100 gram vil jeg tro?

Det hørtes veldig mye ut med 160kcal i ett egg?

Anonym poster: 20b24348ef453cd0bb43889623292896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke da ca 142 kcal pr. 100 gram i egg? Hvor mye veier ett vanlig egg? Det veier vel under 100 gram vil jeg tro?

Det hørtes veldig mye ut med 160kcal i ett egg?

Anonym poster: 20b24348ef453cd0bb43889623292896

Mulig det er 142 kalorier:-) Jeg googlet bare medium egg og kalorier....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjekket mylogg nå og et kokt ett er 78 kalorier. 2 speilegg er det dobbelte!

Så egg er egg (og ost er ost;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, skjønner :)

Jeg ble bare litt redd for at jeg hadde regnet helt feil i mitt kcal-regnskap, så ble litt redd for at jeg hadde fått ALT for mye kcal i meg nå som jeg slanker meg. Så måtte sjekke litt. :)

Anonym poster: 20b24348ef453cd0bb43889623292896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert meg på mylog, utrolig grei side, der plotter du inn alt du spiser og alt du trener, og får ukesrapport på mail hver mandag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det hørtes veldig bra ut. Takk for tips! Skal jammen ta å sjekke ut den siden :)

Anonym poster: 20b24348ef453cd0bb43889623292896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Hei!

Egg inneholder en kombinasjon av aminosyrer som gjør at protein dannes lettere ved koagulering.

Dvs, et egg inneholder cirka 10gram proteiner, men kun hvis det er kokt eller stekt. Det er derfor den gamle myten om at man skal helle nedpå rå egg ikke lenger er populær blandt kroppsbyggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Skogmann

Er det ikke da ca 142 kcal pr. 100 gram i egg? Hvor mye veier ett vanlig egg? Det veier vel under 100 gram vil jeg tro?

Det hørtes veldig mye ut med 160kcal i ett egg?

Anonym poster: 20b24348ef453cd0bb43889623292896

Et vanlig lite egg veier som regel rundt 60gram. Et stort egg veier 80gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjekket mylogg nå og et kokt ett er 78 kalorier. 2 speilegg er det dobbelte!

Så egg er egg (og ost er ost;-))

Ost er ikke ost.

Det er meget stor forskjell på blåmuggost og norvegia. For ikke å snakke om energiinnholdet i gräddost og norvegia.

Anonym poster: 40eb4e997a2e8a7e29b21491f75de9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogmann

Stemmer det. Det som er interessant med enkelte proteiner er at de kan "modnes" eller få forskjellige uttrykk gjennom behandling. Proteininnhold i 100gram melk er 4-6gram. Proteininnhold i 100gram norvegia ost er cirka 25gram. Proteininnhold i 100gram parmesan er over 40gram, og proteininnhold i gammelost er over 60gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Begge er jo forsovet sunt, men næringen blir best bevart dersom du koker egget. Det samme gjelder f.eks grønnsaker. Det er bedre å ovnsbake eller dampkoke dem slik at ikke all næringen forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ost er ikke ost.

Det er meget stor forskjell på blåmuggost og norvegia. For ikke å snakke om energiinnholdet i gräddost og norvegia.

Anonym poster: 40eb4e997a2e8a7e29b21491f75de9f2

Da jeg skrev "ost er ost" så var det mtp den reklamen for jarlsberg :gjeiper:

Jeg vet at det er forskjellig kaloriinnhold i de forskjellige ostesortene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Egg inneholder en kombinasjon av aminosyrer som gjør at protein dannes lettere ved koagulering.

Dvs, et egg inneholder cirka 10gram proteiner, men kun hvis det er kokt eller stekt. Det er derfor den gamle myten om at man skal helle nedpå rå egg ikke lenger er populær blandt kroppsbyggere.

Stemmer det. Det som er interessant med enkelte proteiner er at de kan "modnes" eller få forskjellige uttrykk gjennom behandling. Proteininnhold i 100gram melk er 4-6gram. Proteininnhold i 100gram norvegia ost er cirka 25gram. Proteininnhold i 100gram parmesan er over 40gram, og proteininnhold i gammelost er over 60gram.

Haha, tror du må oppdatere biokjemien din gutt. Vet du i det hele tatt hva et protein er....?

Anonym poster: 6d07501a471a7fcd0118e7499ddbd135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...