Gå til innhold

Desserthjelp!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Trenger tips til en god dessert som passer til resten av menyen :)

Skal servere grillede scampi m/spekeskinke til forrett og blåskjellsuppe til hovedrett. Spiser ikke dessert selv, så syns det er vanskelig å finne på noe.

Noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå er ikke jeg spesielt flink på fancy mat, men er grillede scampi m/spekeskinke og blåskjellsuppe mat som metter skikkelig? Isåfall ville jeg ha anbefalt en enkel dessert, slik som vaniljeis og jordbær, for eksempel. Og så må du ta med i betraktningen om det er en varm dag ute - det er slitsomt å bli servert "tung" mat når det er veldig varmt!

Hvis det ikke er såkalt tung mat, og det er normal temperatur ute, så kan du jo f.eks forsøke med oreokake eller eplekake med is? :)

Er ikke så stor på dette med desserter selv, men jeg kan spørre kjæresten når han kommer hjem - han er en skikkelig godtemons :rodmer:

Edit: Evt så har jeg i det minste plukket frem tråden din, slik at flere ser den :D

Endret av Lucidmoon
  • Liker 1
Skrevet

Pavlova, en søt og god avsluttning med masse friske bær.

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke jeg spesielt flink på fancy mat, men er grillede scampi m/spekeskinke og blåskjellsuppe mat som metter skikkelig? Isåfall ville jeg ha anbefalt en enkel dessert, slik som vaniljeis og jordbær, for eksempel. Og så må du ta med i betraktningen om det er en varm dag ute - det er slitsomt å bli servert "tung" mat når det er veldig varmt!

Hvis det ikke er såkalt tung mat, og det er normal temperatur ute, så kan du jo f.eks forsøke med oreokake eller eplekake med is? :)

Er ikke så stor på dette med desserter selv, men jeg kan spørre kjæresten når han kommer hjem - han er en skikkelig godtemons :rodmer:

Edit: Evt så har jeg i det minste plukket frem tråden din, slik at flere ser den :D

Takk for forslag!

Scampi og blåskjellsuppe er ikke spesielt tung mat, nei... Regner med at det blir varm ute, derfor lett mat ;)

Tror ikke jeg orker et voldsomt bakeprosjekt (spesielt siden jeg ALDRI baker). Redd det kan gå fryktelig galt :fnise:

Tar gjerne i mot flere forslag!

Skrevet

Hverken oreokake eller eplekake er hjernekirurgi. Oreokaka kan du lage dagen i forveien, det er kort sagt bare å klaske sammen ingrediensene og la det stå i kjøleskapet ei stund. :sjenert:

Hvis du ikke vil lage eplekake fra bunnen av, så kan du bruke vanlig muffinmix som du finner i butikken, og smelle det i ei rundt form, hive på de nødvendige ingrediensene på toppen (sukker og epler?) og slenge på en skvett is når du serverer ^^

Skrevet

Hvis du ikke vil lage eplekake fra bunnen av, så kan du bruke vanlig muffinmix som du finner i butikken, og smelle det i ei rundt form, hive på de nødvendige ingrediensene på toppen (sukker og epler?) og slenge på en skvett is når du serverer ^^

Oh må testes ut.

Skrevet (endret)

marrengs m pynt blir mega pikekyss.

484266_10151832527855285_2104851744_n.jpg

Pavlova er ikke langt fra dette. Sleng på vaniljekrem og bær og pavlova er i boks. Lages også dagen før.

529040_10151899499135285_1052025484_n.jpg

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg stemmer for jordbær, is og sjokoladesaus. Verdens beste dessert i sommervarmen. :)

Gjest Cevita
Skrevet

Fruktfondue?

Del opp frukt (i jordbærstørrelse) og putt tannpirkere i, og ha smeltet sjokolade på siden. Da kan hver enkelt velge om de vil ha med eller uten sjokolade, det er lett og godt og passer godt i sommervarmen, og det er litt sånn sitte å pusle mat som er koselig om man ikke er så alt for mange.

Finnes også sånne sett med sjokoladesmeltere som man kan ha et lite te-lys under så sjokoladen ikke stivner.

713606-7-1271788604535.jpg

Skrevet

Det du serverer er veldig mettende, da må du ha "lett" dessert.

Skrevet

Friske bær med pisket krem som du rører inn vanilje og ricotta eller mascarpone i, kjempegodt og fin sommerdessert.

Skrevet (endret)

Pavlova er ikke langt fra dette. Sleng på vaniljekrem og bær og pavlova er i boks. Lages også dagen før.

For all del, ikke lag pavlovaen ferdig dagen før. Da blir bunnen bare klissete og ekkel. Bunnen kan du lage dagen før ja, men vent med å ha på krem og slikt til like før servering.

Endret av fruBeist
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med SemperFi i at for- og hovedrett er forholdsvis mettende, spesielt hvis du skal servere godt brød til suppen, noe jeg nesten tar som en selvfølge at du skal.

Jeg ville servert jordbær med lettpisket fløte til dessert. Enkelt og godt, og så kan de som er veldig mette velge bort fløten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...