AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #1 Skrevet 5. juli 2012 Huff, vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Jeg er bare lei. Av alt. Nå snakker vi ikke selvmord-lei eller noe sånn, men jeg er bare sliten. Finner ikke glede i noen ting og det holder på å ødelegge både forholdet til samboeren min og selvtilliten min. Jeg gråter hver dag, uten grunn og sambo blir jo lei seg også, lurer på hva han har gjort galt osv. Men jeg vet ikke hva som er galt, jeg er bare trist hele tiden. Samboeren min tror kanskje jeg trenger å snakke med noen om dette. Fordi det er vel en grunn? Men hvem går jeg til? Hvordan gjør jeg det? Jeg ser ingen årsak, jeg har et greit liv men en del bekymringer rundt familie o.l., men hvem har ikke det? Jeg savner å ha litt livsgnist og å glede meg til ting igjen. Noen som har erfaring med pyskolog/rådgivning og hvordan jeg skal gå frem for å få tatt tak i dette? Anonym poster: 24cf220da54770e7014af8c1e1506487
2shy Skrevet 5. juli 2012 #2 Skrevet 5. juli 2012 Jeg kastet bort 1 år hos psykolog, har langt bedre erfaring med coach. Viktig å merke seg, d vitamin mangel (som er veldig vanlig hos mange nordmenn ) kan trigge depresjon. Ta en test hos lege først og fremst og sjekk at slike ting er OK. Kosthold har også enormt mye innvirkning. Aspartam (finnes i det meste av lett-produkter, sukkertøy, tyggis, o.l), transfett/palmeolje og mye sukker har negativ effekt og kan bidra til depresjon, mens mye grønt bidrar til å øke serotonin-nivået i hjernen, som bidrar til å motvirke depresjon.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #3 Skrevet 5. juli 2012 Dersom du er usikker på hva du trenger, anbefaler jeg at du bestiller en time hos fastlegen din. Du kan snakke litt med ham/henne om det, og så kan dere bli enige om et opplegg for deg fremover. Fastlegen har nok en viss peiling på hva som finnes av behandlingstilbud der du bor, og har mulighet til å henvise deg til f.eks. en behandler ved DPS. Det er veldig individuelt hva som fungerer for depresjon, men mange har effekt av samtalebehandling kombinert med medisiner. Anonym poster: cabecaf5ff137b342f5079d7c8ead23d
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #4 Skrevet 5. juli 2012 Jeg kastet bort 1 år hos psykolog, har langt bedre erfaring med coach. Viktig å merke seg, d vitamin mangel (som er veldig vanlig hos mange nordmenn ) kan trigge depresjon. Ta en test hos lege først og fremst og sjekk at slike ting er OK. Kosthold har også enormt mye innvirkning. Aspartam (finnes i det meste av lett-produkter, sukkertøy, tyggis, o.l), transfett/palmeolje og mye sukker har negativ effekt og kan bidra til depresjon, mens mye grønt bidrar til å øke serotonin-nivået i hjernen, som bidrar til å motvirke depresjon. Takk for svar. Hva er grunnen til at du likte coach bedre? og hvordan gikk du frem da du endte hos både coach og psykolog? Jeg regner med at jeg må til fastlegen etterhvert. Men jeg bor i bygd og sliter med å gå dit å snakke om dette, føler ikke at jeg blir tatt seriøst av den fastlegen jeg har og jeg bare vet at jeg kommer til å sitte å gråte forann han. Takk for tips ang. kosthold! Anonym poster: 24cf220da54770e7014af8c1e1506487
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #5 Skrevet 5. juli 2012 Dersom du er usikker på hva du trenger, anbefaler jeg at du bestiller en time hos fastlegen din. Du kan snakke litt med ham/henne om det, og så kan dere bli enige om et opplegg for deg fremover. Fastlegen har nok en viss peiling på hva som finnes av behandlingstilbud der du bor, og har mulighet til å henvise deg til f.eks. en behandler ved DPS. Det er veldig individuelt hva som fungerer for depresjon, men mange har effekt av samtalebehandling kombinert med medisiner. Anonym poster: cabecaf5ff137b342f5079d7c8ead23d Takk for svar. Jeg forstår at det ikke finnes en fasit på dette. Jeg tror nok at jeg kunne ha godt av å snakke med noen, men jeg har veldig vanskelig for å åpne meg, og å snakke med fastlegen min om dette er utelukket. Altså, hvis jeg må så går jeg til han og sier at jeg er deprimert, men jeg klarer nok ikke å snakke med ham om evt. årsaker osv. Tåler ikke mannen.. desverre. Anonym poster: 24cf220da54770e7014af8c1e1506487
2shy Skrevet 5. juli 2012 #6 Skrevet 5. juli 2012 Takk for svar. Hva er grunnen til at du likte coach bedre? og hvordan gikk du frem da du endte hos både coach og psykolog? Jeg regner med at jeg må til fastlegen etterhvert. Men jeg bor i bygd og sliter med å gå dit å snakke om dette, føler ikke at jeg blir tatt seriøst av den fastlegen jeg har og jeg bare vet at jeg kommer til å sitte å gråte forann han. Takk for tips ang. kosthold! Anonym poster: 24cf220da54770e7014af8c1e1506487 Psykologer analyser ihjel følelser du har, barndom, osv, det tar en evighet å komme til roten av saken, og jeg følte jeg stanget hodet i veggen. Jeg oppsøkte aldri coach, men leste selvhjelpsbøker. En coach jobber mer med å endre tankemønster og fokus, og fokusere på å leve her og nå. Ikke leve i fortiden, ikke bekymre seg for fremtiden, men å fokusere på det som er her og nå, og endre hvordan man ser på ting. Eks så var jeg alvorlig syk i flere år, og lå i store perioder i et mørkt rom og var knapt i live. Det er ganske lett å tenke svært negativt når man er så syk. Frykt, bitterhet, sorg, ingen håp om en fremtid, angst, vanlige følelser når man er så syk. Jeg valgte å finne noe positivt ved hver dag, uansett hvor dårlig jeg var. Det var for det de fleste vil anse som "små gleder": - Fuglekvitter - En hjelpsom nabo - En god seng å sove i - Vann i springen - Et hjem - Gode venner - Sol - Stearinlys - At jeg hadde klær - Selv om jeg var veldig syk så hadde jeg faktisk organer som holdt meg i live. Så lenge jeg levde var jeg utrolig takknemlig - Mat i kjøleskapet osv osv osv. Det kunne også være gamle minner som var gode, alt fra reiser til familiesammenkomster. Jeg sluttet å bekymre meg for hva som skjedde om 5 minutter eller om 5 dager, det eneste som spillte en rolle, var her og nå. Jo mer jeg gjorde dette, jo mer forsvant den forferdelige desperate følelsen, som igjen ledet til insipirasjon, som igjen førte til at jeg nå snart er frisk (som jeg fikk beskjed om ikke var mulig). Så kort fortalt så vil en coach ta mer tak i livet ditt her og nå, enn å grave i fortiden og analysere alt, og få deg frem. Men som sagt, sjekk vitamin D hos legen din (selv om du ligger innenfor normalen kan det være du ligger i det lavre sjiktet, som for noen kan være nok til at det bikker litt over), og se på hva du putter i deg. Omega 3 er også svært gunstig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå