Gå til innhold

Kamphunder angrep toåring


cornflake_girl

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Kamphunder-forsokte-a-dra-toaring-inn-i-skogen-6936389.html

Hva kan ha skjedd her, egentlig? Er jo usannsynlig at sosialiserte, trente hunder uprovosert går løs på en toåring. Er det marked for hundekamper i Norge? Mulighet at eieren har trent opp hundene til kamp?

Forferdelig trist historie uansett hvordan man vrir og vender på det. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig tragisk hendelse, ja. Sånt skal ikke skje.

Vet ikke hva slags oppdragelse hundene har fått, men jeg regner med at media kaller dem kamphunder kun pga. rasen. Det er feil, ingen raser er per definisjon kamphunder. Franske mastiffer er lovlige i Norge og kan være fine hunder. Men som mange av mastiffrasene krever de en flink og seriøs eier.

Nå aner jeg ingenting om hundeeieren heller, så vil ikke spekulere for mye i det.

Angående hundekamper i Norge finnes de nok, men tror ikke det er et spesielt stort marked for det sammenliknet med en del andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at tittelen "kamphund" har noen ting med dette å gjøre.

Ser man på statestikkene, er det ikke akkurat de rasene som er det verste...

http://www.dog-obedience-training-online.com/dog-bite-statistics-by-breed.html

Hvordan leser du egentlig den statestikken? Typiske kamphund raser har ganske høye tall på denne, bla rottweiler og to av disse hundene var vel rottweilerblanding.Synes mange typiske kamphundraser kom negativt ut av den statistikken.

Men når det gjelder overskriften om kamphunder så tipper jeg at Aftenposten sikter til at dette er typisk "kamphundraser" ikke at det er faktiske trente kamphunder. Det finnes folk som ikke burde ha hund som tiltrekkes disse rasene... og alle er ikke nødvendigvis like flinke til å trene/ta se av dyrene (dette gjelder for så vidt eiere av alle raser).

Anonym poster: 8ab2c726f89323a4f5ff523f3906378d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan leser du egentlig den statestikken? Typiske kamphund raser har ganske høye tall på denne, bla rottweiler og to av disse hundene var vel rottweilerblanding.Synes mange typiske kamphundraser kom negativt ut av den statistikken.

Anonym poster: 8ab2c726f89323a4f5ff523f3906378d

Det var to av de rasene som kom veldig høyt i forhold til de andre, men generelt sett var det jo ikke noe mønster i hva slags hunder som angrep mest. Hunder som Chow, Germen Sheppard, Husky, Great Dane, Akita osv. er jo ikke kamphunder, og de hadde mer angrep enn de fleste kamphundene som er nevnt der, bortsett fra disse to rasene som virkelig toppa lista.

Den ene av de to verstingene, var Rottweiler, som da ikke er en kamphund.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Veldig trist sak.

Men for å ha sagt det, kamphund-miljøet i Norge har null med dette å gjøre. Kamphunder trenes opp til å sloss med andre hunder, ikke til å angripe barn. Eneste grunnen til at overskriften lyder som den gjør er fordi det er en mastiff, og fordi dramatiske overskrifter skaper lesere. De gangene en pudden eller en golden retriver har angrepet, står det kun "Barn angripet av hund". Er det en Rottweiler, Mastiff, Staff eller andre hunder med et røffere utseendet inneholder alltid overskriften "kamphund".

Ja det finnes hundekamper i norge, nei det har ingenting med saken å gjøre.

Hva som er skjedd kan ingen vite. Men får håpe hundene blir avlivet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uanonymbruker

Er mere redd politihunder enn såkalte kamphunder, en rømt politihund er mye mye farligere enn en mastiff på frifot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Er mere redd politihunder enn såkalte kamphunder, en rømt politihund er mye mye farligere enn en mastiff på frifot.

Hæ? Det var vel en påstand som trenger dokumentasjon.

De politihundene jeg kjenner er de roligste hundene jeg noen gang har kjent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Hæ? Det var vel en påstand som trenger dokumentasjon.

De politihundene jeg kjenner er de roligste hundene jeg noen gang har kjent.

Men jeg regner med du ikke har møtt en patruljehund på rømmen. I vanlige omgivelser er de superlydige, det må de være.

Men møter du på en rømt og redd politihund så er de farligere enn f.eks en labrador, fordi en politihund er trent til å gå på.

Jeg har ikke annen dokumentasjon enn onkelen og tanten min som har jobbet med å trene politihunder så lenge jeg har levd.

Men det var vel en sak for ikke så lenge siden der en politihund hadde rømt, kan hende det står noe i den artikkelen, skal se om jeg finner den.

Lagt til: Jeg finner den ikke, det var i fjor eller forfjor, men i år har det vært to angrep, men da var den ene hunden løs i søk og den andre på patrulje.

Fant ikke statistikk for norge, men i England er det 100 politihundangrep i året, ikke medberegnet bitt på kriminelle.

Endret av Uanonymbruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjør seg noen tanker om hundeieren, en ung mann, som anskaffer seg en fransk mastiff og to hunder av doberman/rottweiler blanding.

Noen velger seg ut hunder for å kunne fremstå som mest mulig fryktinngytende for omgivelsene.

3 fullvoksne eksemplarer av disse rasene, om de er av dårlig gemytt el skulle "snappe", så har eieren store vanskeligheter med å få kontroll på de. En hund, ja, men 3? Ikke faen.

Synes faktisk det er litt uansvarlig å se folk gå luftetur med flere enn ei bikkje som i størrelse og muskelmasse ville gjort de umulig å holde tilbake, trekke de unna, om de skulle "klikke".

Om det som er kommet frem her stemmer. At hundeeier har hatt disse muskelbergene (alle rasene er avlet/krysset som vakthunder) gåendes løse i hagen med null innhegning (som praktisk talt en hekk er), ved siden av en lekeplass for BARN...ja da burde eier vært fradømt til å eie bikkje resten av livet. En skal aldri la hunder være alene med barn. Ikke om de hypotetisk fysisk kan skade og utmanøvrere et barn.

Anonym poster: 1de797600ed78e11b4876e4bc2ddd535

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ALDRI til å eie stor hund når jeg får barn.

Hvis jeg har hatt stor vakthund før jeg blir gravid,så kommer jeg nok til å gi den bort når jeg har blitt gravid.

Anonym poster: 436309e7b0d6837a9c49ff424a6080aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mange husstander i Norge som faktisk har hund er jeg egentlig positivt overrasket over at det ikke skjer FLER ulykker.

Og her snakker jeg ikke om bitt som skjer under lek og lignende, men hvor hunden faktisk biter.

Når en stor hund biter et menneske eller regelrett går til angrep blir det VELDIG voldsomt, men oftest snakker vi faktisk om forholdsvis små skader i forhold til hvor voldsomt det faktisk kan virke som.

Av alle de som blir bitt er det vel ikke så mange som blir skikkelig skambitt og ødelagt. Det blir punkteringer i huden, kanskje noen flenger/større åpne sår. Ingenting som ikke gror og blir bra.

Nå sier jeg ikke at dette at hunder biter folk er greit.. for det er det absolutt ikke. Men tror mange glemmer at hunder er dyr, de har instinkter og handler ikke rasjonelt.

Enkelte individer har ikke livets rett grunnet dårlig temperament, men "slipper igjennom" hos både oppdretter og valpekjøper med at "det går sikkert bra".

Kritisk seleksjon av avlsdyr er hos mange dårlig og når det kommer på toppen av av dårlig eiere.. vel da sitter man der med hunder som har større prosent sjanse for å være involvert i biteulykker.

Anonym poster: 3dacb082857cd366b80f090e17874356

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hund er dyr, som reagere ved å angripe oss,hva er vitsen å ha de i huset som om de var ditt personlige leketøy?

Anonym poster: 436309e7b0d6837a9c49ff424a6080aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva kan gjøres for å unngå slike hendelser og for å stoppe uegnede hundeeiere? Å ha hundene forsvarlig bindt eller i egnet innhegning er ikke nok når hunden er i stand til noe som dette. Burde det vert pålagt å gå kurs for å ha hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan leser du egentlig den statestikken? Typiske kamphund raser har ganske høye tall på denne, bla rottweiler og to av disse hundene var vel rottweilerblanding.Synes mange typiske kamphundraser kom negativt ut av den statistikken.

Men når det gjelder overskriften om kamphunder så tipper jeg at Aftenposten sikter til at dette er typisk "kamphundraser" ikke at det er faktiske trente kamphunder. Det finnes folk som ikke burde ha hund som tiltrekkes disse rasene... og alle er ikke nødvendigvis like flinke til å trene/ta se av dyrene (dette gjelder for så vidt eiere av alle raser).

Anonym poster: 8ab2c726f89323a4f5ff523f3906378d

Aller høyest var jo labradormix da... og de overgår jo alle ser det ut til. Rottweiler er jo ingen kamphund da. Amstaff er jo heller ikke det, med mindre folk trener de opp til å bli det.

Anonym poster: a1aa7005e91726d8ced7137266caa954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva kan gjøres for å unngå dette?

Vel, det er egentlig ganske mange ting.. problemet er det å få det gjennomført i praksis.

For det første så ligger det utrolig mye ansvar hos oppdretter. Det å drive et virkelig seriøst oppdrett hvor man er svært selektiv i hvilke avlsdyr man benytter seg av.

Dette med mentalitet er svært komplekst og oppdrettere må bli flinkere på det for å faktisk kunne selektere avlsdyr.

Deretter er det jo dette med å faktisk velge egnede valpekjøpere. Å være kritisk, ikke selge til første og beste og ta seg god tid til å finne riktig eiere.

Deretter er det valpekjøpere som må begynne å lære seg tilsvarende om hund, mentalitet og dette med hva det faktisk innebærer å være en ansvarlig hundeeier.

Også er det alle de som IKKE har hund som også må vite om "hundeskikk" og formidle dette til barna. I dette tilfellet så gjorde jo ikke barna noe, men det er jo så mange av de episoder hvor barn går bort til fremmede hunder osv.

Alt bunner faktisk i KUNNSKAP !

Likevel.. uansett hvor gode vi blir på hund vil det alltid oppstå ulykker. Sånn er det med alle dyr faktisk, så lenge vi skal ha dem i nærheten hos oss.

Anonym poster: 3dacb082857cd366b80f090e17874356

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Det var vel en påstand som trenger dokumentasjon.

De politihundene jeg kjenner er de roligste hundene jeg noen gang har kjent.

Det har vært flere saker hvor pilitihunder har angrepet mennesker, i sivil?

Min lenke

Min lenke

Her er to saker bare fra i år...

Anonym poster: 8f3124ad1e480430d7e707fddd254345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...