Gå til innhold

Jeg,fersk katteeier

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det første jeg lurer på,er om det er helt bannlyst å kjøpe kattemat i dagligvaren? hvis ikke,hviket merke er bra?Til nå har jeg kjøpt i dyrebutikk spesiellt for kattunger.Jeg har tenkt å fortsette med dette,men er det ok å kjøpe annet for avogtil? feks om jeg oppdager at jeg er tom for kattemat og jeg ikke får kjøpt spesialfor med engang?

Så en annen ting,datteren min (10) har gått noen runder i byggefeltet her med pus i bånd,for at den skal bli kjent rundt her,vi tør nesten ikke ha den i hagen engang,livredde for at den skal bli borte.katten har bodd hos oss siden pinse da var den

12 uker gammel..

Noen som har tips og råd til meg.ang. dette eller om dere kommer på andre praktiske opplysninger?

Ooops,dette ble langt.

Endret av søstertusenfryd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min katt får noen ganger kattemat fra butikken; slike små firkantede med fisk / kylling / kjøtt. Det elsker han. Men jeg gir tørrfor fast hver dag fra dyrebutikk. Sikkert ikke noe galt i tørrfor fra butikk heller; men det er jo bedre kvalitet og næringsstoffer i den du får på dyrebutikken da.

Du kan vel slippe katten ut alene nå som den har vært hos dere en stund? Er det hunnkatt / kastrert..? Litt usikker på kattunger; men min var ca ett år når vi fikk han, og vi hadde han inne i noen uker før han fikk gå ut alene. Han er veldig hjemmekjær.

Får du virkelig katten til å gå i bånd? :takke:

Skrevet

Du bør ikke gi nytt for sånn over natten foressten... de trenger å venne seg til ny mat; da skal du blande i den gamle typen med den nye i noen dager først.

Skrevet

Butikkmat gjør ingenting. Gir det til min noen ganger som kos. Da får han Sheba våtmat.

Til daglig får han mat fra dyrebutikk tilpasset den rasen.

Greit å ha våtmat katten liker som den får sjeldent. Da er det lettere å gi den medisiner feks.

Hvor gammel er katten? Jeg hadde ventet til den var rundt et år og kastrert før jeg slapp den helt løs.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Litt butikkmat rn sjelden gang gjør ingen skade nei :)

Jeg tenker på maten til pusungen på samme måte som kosthold til barn;

Tørrmaten fra dyrebutikk /vetrinærkontor er den sunne, næringsriktige maten.

Butikkmaten er lørdagsgodt.

Så; en sjelden gang gjør ingen skade :)

Sheba, Pussi og Gourmet er som regel helt ok.

+ til Capricorn for tipset vedrørende medisin og mat som pus liker ekstra godt :)

Kastrering er et must før ut-på-tur-alene.

Vaksiner legger jeg i kategorien 'må ha'.

Gre pus en gang om dagen når hun har vært ute. Da fanger du opp flått og andre uhumskheter.

Topp med luftetur sammen med dere :)

• Liker 1
Skrevet

Når jeg fikk min katt fra dyrebeskyttelsen ble jeg anbefalt å holde henne inne til hun var 6 mnd, for da er retningssansen ferdig utviklet så hun ikke går seg vill, og hun var sterilisert før hun ble sluppet ut.

Anbefaler dyrebutikk mat, tror du kan få me smaksprøver. :) vi har 2 katter og kjøper 10 kg sekker med dyremat, bytter på å kjøpe royal canin og eukanuba, de liker litt variasjon. Fra matbutikken får de whiskas temptations og Tunfisk som lørdagsmat :)

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden men er det liksom galt og gi katten sin mat fra vanlig dagligvare??

Har hatt katt i hele mitt liv og har aaaaldri kjøpt noe "spesial" for til de. Har klart seg utmerket med det de har fått servert,uansett om det har vært tørr eller våtfor.

• Liker 1
Gjest Sobril
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden men er det liksom galt og gi katten sin mat fra vanlig dagligvare??

Har hatt katt i hele mitt liv og har aaaaldri kjøpt noe "spesial" for til de. Har klart seg utmerket med det de har fått servert,uansett om det har vært tørr eller våtfor.

Ditto. Min vil dessuten kun ha tørrfor. Har prøvd med vått, tunfisk, kylling, fersk fisk osv - men hun vil ikke ha...

Skrevet

Tørrforet du får i dagligvaren er næringsfattig og fullt av kalorier, så en inaktiv pus kan bli feit og og noen kan utvikle mangelsykdommer.

Men det finnes unntak som bekrefter regelen.

Mange som gir "junkfood" til katta, tror at katten elsker maten fordi den hiver seg over det og nesten spiser til det er tomt, mens med dyrebutikkmaten spiser katta to-tre pellets før den er ferdig.

Det er fordi dyrebutikkmaten er fyldigere, mer næringsrik og mettende, mens butikkforet er næringsfattig og tilsatt smakstoffer for å få kattene til å spise det.

Våtfor fra dagligvarebutikker derimot, er jeg helt for, så lenge de ikke får det hver dag. Det er jo godbit deluxe :)

Kokt sei er også en skikkelig vinner hos de aller fleste katter.

• Liker 4
Skrevet

Tørrforet du får i dagligvaren er næringsfattig og fullt av kalorier, så en inaktiv pus kan bli feit og og noen kan utvikle mangelsykdommer.

Men det finnes unntak som bekrefter regelen.

Mange som gir "junkfood" til katta, tror at katten elsker maten fordi den hiver seg over det og nesten spiser til det er tomt, mens med dyrebutikkmaten spiser katta to-tre pellets før den er ferdig.

Det er fordi dyrebutikkmaten er fyldigere, mer næringsrik og mettende, mens butikkforet er næringsfattig og tilsatt smakstoffer for å få kattene til å spise det.

Våtfor fra dagligvarebutikker derimot, er jeg helt for, så lenge de ikke får det hver dag. Det er jo godbit deluxe :)

Kokt sei er også en skikkelig vinner hos de aller fleste katter.

Vår liker ikke fisk, men får han Sheba med viltkjøtt er han fra seg av glede. Maine Coon som sjeldent mjauer, men da kan han jammen mjaue. Høyt!

Gjest BabyBlue
Skrevet (endret)

Jeg kjøper godbiter fra dagligvaren, og da går det i våtför fra Whiskas som han eeelsker. Hver gang han får det servert lager han omnom lyder helt til skåla er tom :fnise: Utenom det får han Royal Canin, noe han ser ut til å fungere bedre på enn Eukanuba, men det er noe individuelt da både Eukanuba, Hills og Royal Canin stiller ganske likt i kvalitet. Kunne aldri falt meg inn å kjøpe han tørrför fra dagligvaren, da hadde han nok blitt feit og dårlig i magen :gjeiper: Våtför skal foresten ikke gies for ofte - da får kattene som oftst dårlige tenner og treig fordøyelse. Spesielt kastrerte hannkatter skal ha en litt mer kalorikontrollert diett, noe butikkför ikke tilbyr på samme måte som dyrebutikk/veterinærför gjør.

Endret av BabyBlue
Skrevet

Det er vel ikke direkte galt, men det er lite hensiktsmessig med tanke på kattens behov. Dessuten er det som som regel dyrere enn å kjøpe kvalitetsfor i dyrebutikk. De spise mindre når de får skikkelig mat. For de som har kattedo inne, blir det også mindre dritt å rense ut av den. ;)

:heks:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min får Iams tørrfor fra dyrebutikken. Det er forøvrig bare tørrfor hun spiser fra dyrebutikken. Men så igjen har jeg stående friskies tørrfor i en skål ved siden av.

Men så får hun også Gourmet Perle fra matbutikken hver dag, samt kokt torsk hver dag.

Anonym poster: 64c964fdad35c2607a181d37d0a8ed8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg fikk min katt fra dyrebeskyttelsen ble jeg anbefalt å holde henne inne til hun var 6 mnd, for da er retningssansen ferdig utviklet så hun ikke går seg vill, og hun var sterilisert før hun ble sluppet ut.

Kjempebra at du har adoptert katt fra en hjelpeorganisasjon, og at hun ble kastrert før hun fikk gå ut. Jeg må bare påpeke at retningssansen på ingen måte er ferdig utviklet ved seks måneders alder. Den utvikles kontinuerlig i løpet av det første leveåret, men det er likevel lurt å la katten tilvennes utelivet gradvis i sele/med tilsyn fra 6+ måneder (etter kastrering) :jepp:

Personlig gir jeg meg blanke i om maten er kjøpt hos veterinær, på dyrebutikk eller på Rema1000. Det som er viktig, uansett hvor kattematen kommer fra, er at det er fullkostfôr som består av alle næringsstoffene katten trenger. Dessverre er det slik at mye av kattematen du kjøper i dagligvarebutikken har motto a la "Mmmm... alt katten din trenger!" eller lignende, når det faktisk er kosemat/dessert/snacks som overhode ikke er tilsatt det katten trenger for ikke å utvikle mangelsykdommer over tid.

En kjent eksempel er dagligvarefôrene (tørrfôr) som for noen år tilbake førte "fullkostfôr" som ikke var tilsatt taurin, noe katten er fullstendig avhengig av i kosten. Mangel på taurin fører blant annet til nedsatt syn og til slutt tap av syn og død i ytterste konsekvens. Heldigvis er det ikke så ille i dag, men poenget er: Sjekk innholdet i kattematen uansett hvor du kjøper den.

All kattemat som utgjør en betydelig del av kostholdet skal være fullkostfôr, enten man tørrfôrer, våtfôrer eller råfôrer.

Anonym poster: 63ae5a67a92e29286fa95c03a4796319

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet (endret)

Jeg hadde en katt som liten, som ble nesten 18 år på fór fra dagligvaren (Friskies og Whiskas), men han ble heller aldri sjekket hos veterinær så vi aner jo ikke hvordan det egentlig sto til med helsa hans. Han ble forøvrig avlivet fordi han var dårlig til beins, klarte ikke stelle pelsen sin ordentlig og var tilnærmet døv. For alt vi vet hadde han kanskje levd et lengre liv på kvalitetsfór.

Den katta jeg hadde før fikk stort sett Royal Canin fra dyrebutikk, men innimellom når jeg ikke rakk dyrebutikken fikk hun fór fra dagligvare (Perfect fit). Jeg kan skrive under på at man merker god forskjell på både katta og avføringen dens etter hvilket fór den får! På dagligvarefór bæsjet hun mer og det luktet en god del av dokassa. I tillegg ble pelsen litt mattere. Dette ble enda tydeligere når jeg lå med influensa og måtte be min far om å kjøpe kattemat på butikk, og katta fikk Friskies i en periode. Jeg anser dagligvarefór som junkfood/kosemat og fór fra dyrebutikk/veterinær som sunn hverdagsmat. Det jeg er mest redd for angående fór fra dagligvaren er at katter (spesielt kastrerte) kan få nyreproblemer av det høye innholdet salt og mineraler. Den type fór inneholder også lite kjøtt og mye fyllstoffer, og små mengder taurin som er livsviktig for katter.

Nå har jeg en innepus som får Specific for kastrerte katter fra veterinæren, og jeg merker ingenting til at vi har dokassa i stua. Han bæsjer lite og det lukter minimalt. Katta er sunn og frisk, og har en nydelig pels. På samme måte som at jeg ikke ville ha foret ungene mine på junkfood og snacks hver dag, vil jeg heller ikke fore kattene mine på dårlig fór. Dyrebutikk/veterinærfóret er heller ikke særlig dyrt. Jeg betaler nærmere 250 kr i mnd for mat til pusen, og det synes jeg han er vel verdt :)

Ellers er jeg enig med flere her i at det er lurt å få katten kastrert, vaksinert og chippet før man slipper den løs på egen hånd. Og vent gjerne til den er godt over 6 mnd.

Endret av Ylvina
  • Liker 2
Skrevet

Jeg vil bare føye til noen små tips når det kommer til ut/inn jeg.

Først av alt vil jeg bare berømme dere for måten dere gjør det på nå, at dere går tur med pus i sele så hun blir kjent i nabolaget! Det er en utmerket måte å gjøre det på, og dere kommer også til å være glad for at hun har lært å gå i sele ved senere anledninger. :)

Det dere kan gjøre nå etterhvert er å forlenge båndet hennes (knyte på et tau eller lign.) og la henne få gå litt mer 'fritt' på den måten. Samtidig må dere passe på at det er mer pus som går tur med henne, enn at hun går tur med pus. D.s.v at pus får lov å gå og snuse på det hun vil, stoppe og studere ting o.s.v. Det er også det beste om pus får finne veien hjem selv på egen hånd (at hun ikke blir løftet og båret det siste stykket).

Viktig er det og å sørge for at hun får nok tid rundt huset (i hagen) til å gjøre seg kjent med alt der. Når hun er helt trygg i hagen og nærområdet før hun slippes fritt, er det større sjanse for at hun vil holde seg i nærheten. Og det er jo det vi helst vil. :)

Kastrerte katter har ikke det behovet for å ta lange turer. De holder seg som oftest i nærheten (selv om de liker å få oss til å tro annet når vi vandrer rundt på n'te leterunde med hjertet i halsen mens mons ligger og slumrer under nærmeste busk :fnise:). Unntaket er om de ikke kjenner trygghet nær hjemmet, enten fordi de ikke har rukket å bli godt nok kjent der eller fordi det er 'forstyrrende' elementer som f.eks andre etablerte katter.

Har dere tenkt på hvordan pus skal komme seg ut og inn når hun slippes? Jeg anbefaler varmt å montere en katteluke. Hvis ikke dere har muligheten til det, er det nyttig å etablere visse rutiner på ut inn, samt å finne ut av hvordan dere skal kunne oppdage at pus vil inn. Pus kan bli jaget av andre katter/folk, syk/skadet og ha behov for å komme i hus 'akutt'.

Denne perioden hvor dere går med henne i sele er en utmerket tid for å finne ut av og lære henne visse ting i den forbindelse. Hvis dere f.eks har tenkt at hun skal kunne gå ut/inn et vindu, så lær henne å gjøre før hun slippes og mens hun enda går i sele.

Videre anbefaler jeg varmt at dere innprenter en måte å få hun til å komme på når dere vil ha henne inn. Det beste er om hun lærer å kjenne navnet sitt slik at hun kommer når dere roper. Bruk det ofte! Ellers er det som oftest en suksess å innprente lyden av en boks med godbiter. Rist på den og gi henne så en godbit. Da forbinder hun lyden med noe godt, og det kan brukes for å lokke henne inn.

Her slurver mange katteeiere i starten. De tenker ikke langt nok frem! Men skal en få en lykkelig og trygg utekatt må en tenke grundig igjennom ens egen hverdag og rutiner og 'legge opp løpet' deretter helt fra starten.

Jeg anbefaler å lokke katten inn om kvelden og holde den inne om natten. 90% av alle katter som blir påkjørt, jaget av villkatter (det er fler av dem enn man tror) og på andre måter blir borte hjemmefra, blir det om natten!

Alt godt til dere og pus! :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare påpeke en ting Aurora.

Min katt ble tidlig sterilisert (så tidlig det lot seg gjøre, ettersom jeg adopterte henne fra dyrebeskyttelsen da hun var 6 mnd og allerede sterilisert og chippet og vaksinert av dem)

Likevel går hun på langturer. Denne sommeren har hun vært på 3-4 allerede, og begge har vart opp til både 2 og 3 døgn.

AnonymBruker
Skrevet

*begge = alle ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å lokke katten inn om kvelden og holde den inne om natten. 90% av alle katter som blir påkjørt, jaget av villkatter (det er fler av dem enn man tror) og på andre måter blir borte hjemmefra, blir det om natten!

Alt godt til dere og pus! :)

Fint innlegg og gode råd! Støtter forslagene.

Jeg er veldig interessert i det siste du skriver: Har du dokumentasjon/kilder på dette? Kan skrive per PM om du har, så det ikke blir helt off topic i tråden :)

Anonym poster: 63ae5a67a92e29286fa95c03a4796319

Skrevet

Jeg vil bare påpeke en ting Aurora.

Min katt ble tidlig sterilisert (så tidlig det lot seg gjøre, ettersom jeg adopterte henne fra dyrebeskyttelsen da hun var 6 mnd og allerede sterilisert og chippet og vaksinert av dem)

Likevel går hun på langturer. Denne sommeren har hun vært på 3-4 allerede, og begge har vart opp til både 2 og 3 døgn.

Selvsagt er det individuelle forkjeller! :) Derfor skriver jeg også 'som oftest'. Det finnes alltid unntak. Så skriver jeg jo videre også noe av det som kan være grunnen til at noen gjør det, uten at jeg dermed påstår at det er tilfelle med din katt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...