minienthe Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Noen her som har opplevd å få skrevet ut Valium/vival til bruk i ekstremsituasjoner (som f.eks flyskrekk) og ikke fått effekt av de ? det samme gjelder paralgin forte og andre kodeinbaserte smertestillende, jeg kan like gjerne ta en paracet. Har et vagt minne om å ha hørt noe i forbifarten om at enkelte har en "genfeil" eller noe rart i kroppen som gjør at enkelte typer medikamenter ikke har effekt da kroppen ikke kan ta de opp og nyttiggjøre seg av de. Noen som vet hva jeg tenker på ?
Minya Skrevet 5. juli 2012 #2 Skrevet 5. juli 2012 Det er noen som ikke reagerer/får dårlig virkning på sterke smertestillende eller beroligende, men om det er en genfeil aner jeg ikke. Du har også placeboeffekten i revers; hvis du tror sterkt nok på at det ikke funker, så funker det ikke. Eller i tilfeller med flyskrekk og valium; du er rett og slett for gira og panisk til at hjernen klarer å få med seg at medikamentet er i kroppen. Hjernen er en finurlig ting med mange kriker og kroker vi ikke vet noe om. Andre igjen har god effekt enkelte ganger og andre ganger ikke, det kommer sannsynlig av en eller annen form for tilstand kroppen er i på det tidspunktet. Som feks om du har vondt i ryggen, magen, hodet og en fot samtidig, er det ikke sikkert at smertestillende hjelper mot alt på en gang. Den er svært gjeldende for meg når ryggen, skulderen og knærne herjer i kor.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #3 Skrevet 5. juli 2012 Vet at noen få prosent av befolkningen har liten eller dårlig effekt av sterke smertestillende som paralgin forte, pinex forte, tramadol, nobligan og lignende. Dette fordi de mangler eller har nedsatt funksjon av det enzymet i kroppen som trengs for å aktivere disse legemidlene (de gis i en inaktiv form). Men dette gjelder ikke vival og andre benzodiazepiner siden de legemidlene gis i aktiv form og ikke trenger å aktiveres i kroppen. Anonym poster: 3beaa03ed4d18c40fbd5d04addf1c651
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #4 Skrevet 5. juli 2012 Jeg får ikke noen smertelindring av Paralgin Forte, ikke rus heller for den saks skyld selv om jeg ikke søker det. Benzodiazepiner må jeg ha 25 mg valium av for å merke noe. Anonym poster: 58c506ef1c2012e2da23c0ae0a275659
minienthe Skrevet 5. juli 2012 Forfatter #5 Skrevet 5. juli 2012 mye mulig at det ligger noe i adrenalinproduksjonen eller noe i den gata når det gjelder flyskrekken. uansett så er det jo ikke normalt og ikke helsemessig bra å hive i seg ti stykk vival/valium før man går inn i den flygende wienerpølsa og fortsatt ikke få effekt. lurer virkelig på hva jeg skal gjøre med den skrekken for det begynner å bli frustrerende. har kun brukt det to ganger i mitt liv i forbindelse med flyturer med flere års mellomrom så jeg vil ikke akkurat påstå jeg er tilvent stoffet. morfinpreparatene er mer trøblete egentlig. sist jeg var på sykehuset og trengte smertestillende etter en operasjon fikk jeg morfin intravenøst uten effekt opp til flere ganger (artig uttrykk på sykepleieren og etterhvert legene gitt). toppen av kaka var når de sendte meg hjem med paralgin forte som smertestillende... det ble noen artige dager hjemme jeg skjønner at man må være restriktiv på sterke stoffer men jeg vurderer å få sjekket om jeg har denne genfeilen/enzymfeilen eller hva det nå en er for å ha et dokument å henvise til. dessverre så må jeg regne med flere operasjoner fremover og da er det greit å vite om jeg slipper smertehelvetet fra sist gang. problemet er at jeg ikke vet helt hva jeg skal be legen sjekke for og hun er ikke sikker hun heller siden hun ikke har hørt om problemet før.
HvittHus Skrevet 5. juli 2012 #6 Skrevet 5. juli 2012 (endret) For å sjekke for genfeilen tar man en test som heter CYP2D6. Men slik jeg har forstått det har den begrenset nytteeffekt. Det er visst bedre med medikamentutprøvning under legeassistanse. Mannen min har også problemer med å få effekt av smertestillende. Såpass at selv morfin ikke har noen god effekt. Dette skal etterhvert inn i journalen, slik at man vet årsaken til den dårlige medikamentresponsen, og kan forhindre sterke smerter ved en evnt ulykke/operasjon. Les litt her: http://legemiddelhandboka.no/Generelle/159238 Endret 5. juli 2012 av zellica
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 5. juli 2012 #7 Skrevet 5. juli 2012 Hvis du har høy toleranse kan du like gjerne svelge 25 mg. Er ikke så gale som folk skal ja det til, men hvis toleransen er normal er ikke 25 mg å anbefale. Mulig at det er noen krysstoleranser inni bildet? Tar du noe annet? Jeg måtte ha 20 mg for å tørre å ta blodprøve, og selv da var jeg helt oppskaket. Da hadde jeg nornal lav toleranse. Det er tross alt snakk om en fobi. Hvis det bare er en liten uro for noe småskummelt fungerer 5-10 mg med valium.
minienthe Skrevet 5. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 5. juli 2012 For å sjekke for genfeilen tar man en test som heter CYP2D6. Men slik jeg har forstått det har den begrenset nytteeffekt. Det er visst bedre med medikamentutprøvning under legeassistanse. Mannen min har også problemer med å få effekt av smertestillende. Såpass at selv morfin ikke har noen god effekt. Dette skal etterhvert inn i journalen, slik at man vet årsaken til den dårlige medikamentresponsen, og kan forhindre sterke smerter ved en evnt ulykke/operasjon. Les litt her: http://legemiddelhandboka.no/Generelle/159238 takk for god info, skal printe ut og ta med til fastlegen Hvis du har høy toleranse kan du like gjerne svelge 25 mg. Er ikke så gale som folk skal ja det til, men hvis toleransen er normal er ikke 25 mg å anbefale. Mulig at det er noen krysstoleranser inni bildet? Tar du noe annet? Jeg måtte ha 20 mg for å tørre å ta blodprøve, og selv da var jeg helt oppskaket. Da hadde jeg nornal lav toleranse. Det er tross alt snakk om en fobi. Hvis det bare er en liten uro for noe småskummelt fungerer 5-10 mg med valium. aner ikke hva jeg har egentlig og tar ikke andre medisiner en vanlig prevensjon. sist flytur tok jeg ti 5 mg vival, dvs 50 mg og det burde jo gitt en effekt men neida.
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 5. juli 2012 #9 Skrevet 5. juli 2012 Wow, det burde gitt effekt. Så rart!
Kosemose Skrevet 5. juli 2012 #10 Skrevet 5. juli 2012 Kjære TS Jeg stenger tråden din i hht reglene for KG. Så foreslår jeg at du tar opp spørsmålene dine med fastlegen din. Vi har ingen kontroll på de svarene du får her, eller om kompetansen på de som svarer deg. Kosemose, mod
Fremhevede innlegg