AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Jeg ei jente på 21 år som studerer (og dermed også disponerer tiden min stort sett selv) og kunne tenke meg å hjelpe eldre. Jeg har jobbet endel på butikk og lignende og ser mange som kanskje kunne trengt litt hjelp i hverdagen! Handling eller bare litt selskap, jeg får helt vondt av de som har SÅ lyst til å prate, men så har jeg sjeldent tid på jobb, bussholdeplassen, o.l. Man leser jo også mye om hvor lite tid man har til de på sykehjem og gamlehjem. Jeg har en golden retriever som elsker alt og alle. Foreløpig er han litt ung i hodet og "høyt oppe" men med tid og stunder hadde det vært fantastisk å kunne bruke han til noe sånt - jeg ser hvor mye glede han sprer. Jeg kan endel om hund og vet han takler sånt godt. Dessverre har jeg ikke tid til noen kurs/utdanning hos nodat, feks, jeg har det travelt med jobb, fullt studie, hund, samboer, venner, etc. Men et par timer en eller to ganger i uka "ofrer" (jeg synes de eldre er herlige mennesker å prate med ogholde med selskap) gladelig. Hvordan går jeg frem? Finnes det noe jeg kan hjelpe til med, som lesing, handling, bare selskap, hundebesøk, o.l. uten utdanning? Hvilke muligheter har jeg og hvem tar jeg kontakt med? Alt er selvsagt frivillig uten betaling. Anonym poster: d840f549eebf9f6647ca1bfb33470c57 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #2 Skrevet 4. juli 2012 Har de en frivillighetssentral i kommunen din? Vet at de har det noen steder, og at eldre kan få hjelp til handling/hagearbeid og lignende, eller bare selskap med en kaffekopp. Fint initiativ! Anonym poster: f7b1bc748cb8556e27988c409cf4d4b7 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #3 Skrevet 4. juli 2012 Har de en frivillighetssentral i kommunen din? Vet at de har det noen steder, og at eldre kan få hjelp til handling/hagearbeid og lignende, eller bare selskap med en kaffekopp. Fint initiativ! Anonym poster: f7b1bc748cb8556e27988c409cf4d4b7 Ja, jammen har de det i kommunen min! Jeg har sendt de en mail og meldt interesse og spurt om jeg trengs noe sted, det blir spennende! Tusen takk. Anonym poster: 6a2dc8faf501d73e02df17dd28f073ea
Kine28 Skrevet 4. juli 2012 #4 Skrevet 4. juli 2012 Røde Kors, Kirkens bymisjon og andre frivillige organsisasjoner har besøksvennordninger du kan melde deg på. Her kan du også være besøksvenn på sykehjem. Jeg har vært besøksvenn i litt over et år - og jeg synes det er utrolig hyggelig!
Dolce Skrevet 4. juli 2012 #5 Skrevet 4. juli 2012 Jeg var med på et prosjekt i regi av frivillighetssentralen i bydelen der jeg bodde (i Oslo). Det var kjempehyggelig! I 4 år besøkte jeg eldre i bydelen min, og fikk mange gode venner og flotte minner. Morsomme også! Og jeg lærte utrolig mye. Jeg fikk en litt annen innstilling til eldre og til det å bli gammel da en av mine eldre venner - dame på 91 - absolutt ville at vi skulle gå på uterestaurant i Frognerparken. Hun pyntet seg med sine fineste klær, sminket seg, hadde hatt frisørtime, og var veldig forventningsfull før vi skulle avgårde. Og da vi kom dit? Helt fantastisk moro. Først var det bestilling av mat og drikke. Dette var kl. 14.00 på en vanlig mandag. Min venninne blunket til meg og sa: I dag føler jeg meg veldig uskikkelig, så nå skal vi drikke hvitvin, selv om det mandag. Vi satt der vel og lenge, og det ble noen glass etterhvert. Min venninne på 91 kommenterte utseende - og kroppen - til samtlige menn som passerte bordet vårt Vi fniste begge som to tenåringsjenter, og hadde det veldig moro. Jeg var den gang i slutten av 20-årene og det var en stor opplevelse å sitte og drikke vin og se på menn sammen med en 91-åring og føle at hun i oppførsel nesten kunne vært hvilken som helst av mine vanlige venninner. Etterpå fortalte hun meg at hun ikke hadde vært på uterestaurant på nesten 30 år. 6
Gjest norah Skrevet 5. juli 2012 #6 Skrevet 5. juli 2012 I Røde Kors kan du være besøksvenn med hunden din:)
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #7 Skrevet 5. juli 2012 Tusen takk for alle tips - midt i blinken! Anonym poster: 6a2dc8faf501d73e02df17dd28f073ea
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2012 #8 Skrevet 7. juli 2012 Jeg var med på et prosjekt i regi av frivillighetssentralen i bydelen der jeg bodde (i Oslo). Det var kjempehyggelig! I 4 år besøkte jeg eldre i bydelen min, og fikk mange gode venner og flotte minner. Morsomme også! Og jeg lærte utrolig mye. Jeg fikk en litt annen innstilling til eldre og til det å bli gammel da en av mine eldre venner - dame på 91 - absolutt ville at vi skulle gå på uterestaurant i Frognerparken. Hun pyntet seg med sine fineste klær, sminket seg, hadde hatt frisørtime, og var veldig forventningsfull før vi skulle avgårde. Og da vi kom dit? Helt fantastisk moro. Først var det bestilling av mat og drikke. Dette var kl. 14.00 på en vanlig mandag. Min venninne blunket til meg og sa: I dag føler jeg meg veldig uskikkelig, så nå skal vi drikke hvitvin, selv om det mandag. Vi satt der vel og lenge, og det ble noen glass etterhvert. Min venninne på 91 kommenterte utseende - og kroppen - til samtlige menn som passerte bordet vårt Vi fniste begge som to tenåringsjenter, og hadde det veldig moro. Jeg var den gang i slutten av 20-årene og det var en stor opplevelse å sitte og drikke vin og se på menn sammen med en 91-åring og føle at hun i oppførsel nesten kunne vært hvilken som helst av mine vanlige venninner. Etterpå fortalte hun meg at hun ikke hadde vært på uterestaurant på nesten 30 år. For en god historie. Tenk om vi alle kunne ofre oss litt. Noen timer i mnd. Jeg har selv hatt en venninne på 90. Hun var da ikke annerledes enn andre. Hun hadde humor,sans for kjekke menn,gikk på resturant osv. Hun ville gjerne gå ut med ungdommene istedenfor de gamle vennene. Hun orket ikke prat om hjemmesykepleien,og om hvor mange piller de tok,hvor vondt de hadde det osv. Hun viste alt dette ,men som hun sa: de opplever så lite,og vil ikke,så det er kun sykdommen de opplever. Jeg fikk gode råd av henne. Hun fortalte om sin ungdomstid. Uhyre morsomt. Hun så frem til mitt besøk hver 14 da. De fleste av oss har et merkelig syn på eldre personer. Anonym poster: 0d91be0b772f99ce701ca2a6d7e3b084
Gjest Eurodice Skrevet 7. juli 2012 #9 Skrevet 7. juli 2012 TS, du kunne gjerne holde meg med selskap. Jeg er en del eldre enn deg .
Gjest Carolinka Skrevet 8. juli 2012 #10 Skrevet 8. juli 2012 Via Frivillighetssentralen eller Røde Kors' besøkstjeneste. Det har jeg gjort. Det er så godt å se at man kan være til hjelp for noen som virkelig trenger det. )) De blir jo så glade. Det finnes nok av eldre folk (unge også forsåvidt) som har behov for handlehjelp, vaskehjelp, samtaler og en tur i frisk luft. Om Frivillighetssentralen eller Røde Kors er treg, så kan du jo også lyse ut selv i avisen eller noe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå