Gå til innhold

D-vitamin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tilskudd anbefaler dere om man mangler d-vitamin? Tran er helt uaktuelt. Vil gjerne høre hva dere er fornøyd med, og hvor lenge dere måtte ta tilskudd. Har fått beskjed av legen om at jeg hadde litt lave verdier. Ute regner det hele året, så bare sol kan jeg visst ikke basere meg på. :(

Anonym poster: 255dcf6ff74a1a441cfc8512314391b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får D-vitaminer i pilleform på Helsekostbutikker ihvertfall :) Jeg sliter med D-vitamin mangel i perioder, men prøver å være flink til å ta Omega-3 piller. Disse inneholder også D-vitaminer.

Bare pass på å ikke ta for mye av disse, da de ikke er vannløselige og skilles ut av kroppen.

AnonymBruker
Skrevet

Vet noen hva som er vanlige d-vitamin-verdier?

Anonym poster: 78c003ee6660ca3101ac362985f33141

Skrevet

Fikk du ikke beskjed fra legen din?

Jeg fikk ihvertfall afi-D2 forte som jeg syns virker bra eneste er at doseringen er litt forvirrende. Jeg skal ta nye tester etter å gått på dem et år så jeg vet ikke enda om det bare blir et år eller flere.

AnonymBruker
Skrevet

Du får D-vitaminer i pilleform på Helsekostbutikker ihvertfall :) Jeg sliter med D-vitamin mangel i perioder, men prøver å være flink til å ta Omega-3 piller. Disse inneholder også D-vitaminer.

Bare pass på å ikke ta for mye av disse, da de ikke er vannløselige og skilles ut av kroppen.

Bare vær obs på at grensene hos norske myndigheter er langt lavere enn anbefalt i utlandet. Samtidig så mener jeg å huske at det kan være litt vanskelig å måle faktisk nivå av D-vitamin.

Jeg tar tran, multivitamin og Calcigran Forte. Dette gir meg et nivå midt på treet i forhold til norske verdier. Jeg kjenner det virkelig på kroppen når det er for lavt. Nå er det ok, men målet er å øke det.

Anonym poster: 1c85553a9045e3292a5964fa465a2861

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en elendig lege. Jeg har byttet nå, så jeg håper den neste er bedre.

Jeg fikk bare et brev med at jeg hadde d-vitaminmangel, og at sol og fete fisker er gode kilder. Det har regnet omtrent i hele år, så sol er en upålitelig kilde og legen burde vite at fisk er umulig (bør stå i journalen min). Da jeg ringte for å spørre om mer info, fikk jeg bare vite verdien (24), og nå har jeg forsøkt å google selv for å bli klokere. Mange dårlige kilder og upålitelig informasjon der ute, men tror denne siden er ok:

http://www.patient.co.uk/health/Vitamin-D-Deficiency.htm

Her lister de opp en sprøyte, høydosert d-vitamintabletter og vanlige d-vitamintabletter som muligheter, men de går ikke inn på verdiene.

Jeg lurer på hvor lang tid det tar før verdiene forandrer seg, og om jeg bør ta litt høy dose en stund for å fylle opp litt før jeg trapper ned?

På helsekosten kjøpte jeg noen tabletter med 10 µg

http://www.pharmanord.no/contentServlet/D3vitamin.htm

Men de ser ut til å være forebyggende, og jeg har jo allerede mangel? Da trenger jeg kanskje mer?

Anonym poster: 255dcf6ff74a1a441cfc8512314391b0

Gjest _Lita_
Skrevet

Legen din burde jo ha tipset deg.

De fleste har visst mangel på vitamin-d. Kjøp disse vitaminene i fra sverige med 1000mg eller hva det nå er, i forhold til de vi i norge har som er på 20mg (hvis jeg ikke surrer).

Også: hvis det er sol en dag, så sett deg i sola en times tid.

Gjest villrev
Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt på internett. Du må kjøpe fra europa-sider, ikke USA, for de blir stoppet i tollen. Jeg vet ikke hvor mye du må ta, det må du spørre legen din om. Hvis du ikke får noe svar, kan du ta tilskudd og sjekke verdiene igjen etter en viss tid. Det er ikke farlig å ta mye d-vitamin, tror jeg.. men det må du finne ut av selv. Vanlig dagsdose på de tablettene man får kjøpt på apotek i Norge er 400 IU (10 µg). Jeg tar 6 ganger så mye, men det er meg da. Jeg tar tran-kapsler også.

Endret av villrev
Skrevet

D-vit skal ligge på mellom 50 - 180, men ideelt ihvertfall over 70. Nivå mellom 50 og 30 regnes som lavt, og under 30 regnes som mangel.

Det er forskjellige grunner til vit D mangel, derfor finnes forskjellige behandliger. Sprøyter er for dialyse-pas som får kronisk vit d mangel. De høydoserte tab skal i utgangspunktet kun brukes til pas som lider av sykdom og derfor har vit d mangel. Høydoserte tab inneholder det som tilsvarer 35 dagsdoser av kosttilskudd eller mer.

Siden det "kun" er kosthold og lite sol som er grunn til mangelen skal du ganske raskt komme deg opp til normale nivåer med tilskudd kjøpt på apotek/helsekost. Hvis her tab inneholder 10 µg så kan du fint ta fire hver dag uten problemer.

Vit D er fettløselig og henger sammen med opptak av kalsium. Det er derfor noen farer forbundet med å ta for høye verdier over lenger tid. Hovedfaren er at kroppen får alt for høye verdier av kalsium, det kan gi plager som tretthet, depresjon, muskelsmerter osv- Det er derfor viktig å måle både vit D og kalsium når man tar høye doser vit D.

Gjest Skogmann
Skrevet (endret)

Legen din burde jo ha tipset deg.

De fleste har visst mangel på vitamin-d. Kjøp disse vitaminene i fra sverige med 1000mg eller hva det nå er, i forhold til de vi i norge har som er på 20mg (hvis jeg ikke surrer).

Også: hvis det er sol en dag, så sett deg i sola en times tid.

1000milliGRAM? Er du gæern. Ikke gjør det. D-vitamin måler vi i mikrogram, altså tusendels gram.

10,000 mikrogram, eller 1000 milligram er helsefarlig dose for mennesker.

Anbefalt i Norge er 7,5mikrogram i døgnet, en verdi som er basert på gammel og dårlig forskning fra 70-tallet. Øvre grense i norge er 50mikrogram. Sirkulerende kalcidiol anbefales 25mikrogram.

Alle disse verdiene er for lave, og bare en kort stund i sola vil produsere 100mikrogram.

Nyere forskning kan i hvert fall konkludere med at doser opp til 100mikrogram om dagen (utenom sol) er fornuftig. Noe særlig mer enn det ville jeg har vært forsiktig med å anbefale, spesielt om sommeren. Husk at d-vitamin som produseres i huden regulerer seg selv. Om du får ekstremt MYE sol så vil produksjonen nå et visst punkt for så å avta fullstendig. Det samme gjelder ikke d-vitamin peroralt, altså tilskudd. Det tar du opp i tarmen, uansett mengde og hyppighet av inntak.

Jeg personlig tar 50mg om våren, ingenting om sommeren, og 100mg om høst/vinter.

Endret av Skogmann
Gjest Renate
Skrevet

Jeg har også vært hos legen og fått konstatert mangel på d vitamin. I samråd med legen så tok jeg 100mikrogram pr dag, og etter ca 8 uker hadde mitt nivå økt fra 11 til 68. Jeg skal fortsette å ta det enda en stund til, og kommer nok til å ta 20-40 mikrogram hver dag gjennom neste vinter for å forebygge.

Skrevet

Kjære TS, du får mange ulike svar her. Ingen har mulighet til å vite noe om kompetansen som ligger til grunn for svarene, eller til å skille mellom hvilke svar som er gode og hvilke som er potensielt farlige for deg. Jeg stenger derfor tråden og anbefaler at du tar spørsmålet ditt til fastlegen eller til en farmasøyt på apoteket.

Kosemose, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...