Mr.Dean Skrevet 4. juli 2012 #1 Skrevet 4. juli 2012 Ja, jeg bare lurer. Hvordan går man frem for å bli blodgiver? Og når man har fått klarsignal, hvordan funker det?
Arlandria Skrevet 4. juli 2012 #2 Skrevet 4. juli 2012 Slik som jeg har forstått det, så kontakter du nærmeste blodbank. Der får du ofte endel informasjon om når du kan gi og ikke gi blod, f.eks. tiden mellom å gi og utenlandsreiser, bruk av medisiner, sykdom osv. Men det blir satt utrolig pris på! For en KONGE innsats blodgivere gjør :D Du får forresten også mat før (eller var det etterpå?) og jerntabletter så du ikke skal få jernmangel.
Mr.Dean Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #4 Skrevet 4. juli 2012 Pokker, så den siden nå.. Og minimumsgrensen er 50kg om man skal gi blod, jeg veier 47kg! Får bare gå opp i vekt da, for blodgiver skal jeg bli! Takk for tips om GiBlod.no!
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #5 Skrevet 4. juli 2012 Pokker, så den siden nå.. Og minimumsgrensen er 50kg om man skal gi blod, jeg veier 47kg! Får bare gå opp i vekt da, for blodgiver skal jeg bli! Takk for tips om GiBlod.no! Veldig, veldig bra at du vil bli blodgiver! Du kan også søke på blodgiver her på KG. Det finnes en del tråder om det, hvor folk bl.a. skriver om egne erfaringer etc. Anonym poster: 18a7836230cef52b994325e88ab989a7 1
Gjest jada Skrevet 4. juli 2012 #6 Skrevet 4. juli 2012 Jeg tåler ikke se blod. Noen som har det samme som meg? For meg er det faktisk nok å bare delta på et førstehjelpskurs hvor man snakker om blod og blødninger. Blir kvalm, og i mange tilfeller må jeg ta meg en tur på WC for å ikke svime av.. Helt ekstremt faktisk. Kan ikke noe for det. Jeg kan ALDRI bli blodgiver. Blir kvalm bare av tanken. Hadde garantert mistet bevissthet og svimet av.
Mr.Dean Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #7 Skrevet 4. juli 2012 Jeg skal stikke innom sykehuset her en dag, å bli blodgiver og sjekke om jeg kan gi beinmarg også 1
Mr.Dean Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 4. juli 2012 Er det forresten noen her som ER beinmargsdonor?
Silfen Skrevet 4. juli 2012 #9 Skrevet 4. juli 2012 Jadagjest. Jeg var ekstremt følsom for nåler før. Jeg ble dårlig bare folk nevnte ordet sprøyte. Alt kan overvinnes. Jeg ga blod en liten periode, før jeg ble disket. Skulle gjerne fortsatt.
Zzyzx Skrevet 4. juli 2012 #10 Skrevet 4. juli 2012 (endret) Er det forresten noen her som ER beinmargsdonor? Jeg står i registeret, ja. Det er svært liten sjanse for at man noensinne må gi, men dess flere som står i registeret, dess større er sjansen for at den som trenger det finner en match. Forresten, hvis du kan gi blod så kan du gi beinmarg. Det er bare en liten blodprøve ekstra for vevstyping, bare gi beskjed til de i blodbanken om at du vil meldes inn i registeret. Endret 4. juli 2012 av Zzyzx 1
Mr.Dean Skrevet 4. juli 2012 Forfatter #11 Skrevet 4. juli 2012 Jeg står i registeret, ja. Det er svært liten sjanse for at man noensinne må gi, men dess flere som står i registeret, dess større er sjansen for at den som trenger det finner en match. Supert. Da skal jeg si at jeg gjerne vil stå i registeret jeg også
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2012 #12 Skrevet 4. juli 2012 Jeg skal stikke innom sykehuset her en dag, å bli blodgiver og sjekke om jeg kan gi beinmarg også Bare så du vet det så gir du ikke beinmarg De registrerer deg i registeret og så står du der og kan bli brukt hvis du er en match - men du gir ikke beinmarg på samme måte som du gir blod Anonym poster: 336e765cc2bb88b20938b88e04d49a85
Leifr Skrevet 4. juli 2012 #13 Skrevet 4. juli 2012 Slik som jeg har forstått det, så kontakter du nærmeste blodbank. Der får du ofte endel informasjon om når du kan gi og ikke gi blod, f.eks. tiden mellom å gi og utenlandsreiser, bruk av medisiner, sykdom osv. Det er ikke så veldig komplisert eller vanskelig, i hvert fall hvis man ikke har noen problemer med nåler. I utgangspunktet blir man innkalt ca. hver tredje måned; jeg har en guttunge som går i barnehage og blir smittet av alt som finnes av forkjølelsesvirus og annet grums, og er heldig hvis jeg får til å gi blod to ganger i året nå om dagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå