Devana Skrevet 3. juli 2012 #1 Skrevet 3. juli 2012 Nå skal jeg til legen imorgen pga en del svimmelhet - Jeg tenkte det sikkert var jernmangel (igjen). Men jeg har de siste ukene hatt mye blåmerker også, uten å ha dyttet borti noe, eller skadet meg. Flere av blåmerkene er små, men noen er veldig store, sorte, gjerne også med en type kul under. Noen som har hatt lignende? Jeg får huske å nevne det for legen imorgen i tilfelle det er noe spesielt, men tenkte kanskje noen andre har hørt om lignende?
ninuska_ Skrevet 3. juli 2012 #2 Skrevet 3. juli 2012 (endret) Jeg har ikke svar på spørsmålet, men jeg vil følge med her. Jeg får lett blåmerker. Det skal så lite til at jeg trenger ikke merke at jeg har dultet borti noe for at jeg ender opp med stort, stygt blåmerke. Spesielt på beina! Våkner alltid med et nytt et. Sist skumpet jeg leggen lett borti posen jeg bar og det så ut som om jeg hadde blitt mishandlet Her er en fin link: http://m.dinside.no/848245/derfor-faar-du-blaamerker hvor det står litt informativt. Skjøre blodårevegger kan være medfødt eller skyldes medisiner (glukokortikoider, penicillin, sulfonamider), høy alder, mangel på vitamin C, infeksjon (blant annet skarlagensfeber), skader, trykk, blodårebetennelse eller bindevevssykdommer. = jeg har funnet min årsak antageligvis Endret 3. juli 2012 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #3 Skrevet 3. juli 2012 Nå skal jeg til legen imorgen pga en del svimmelhet - Jeg tenkte det sikkert var jernmangel (igjen). Men jeg har de siste ukene hatt mye blåmerker også, uten å ha dyttet borti noe, eller skadet meg. Flere av blåmerkene er små, men noen er veldig store, sorte, gjerne også med en type kul under. Noen som har hatt lignende? Jeg får huske å nevne det for legen imorgen i tilfelle det er noe spesielt, men tenkte kanskje noen andre har hørt om lignende? Vil ikke skremme deg, men mange uforklarlige blåmerker over kort tid + tretthet KAN være symptomer på leukemi. Viktig at du viser dem til legen din. Anonym poster: 614efa4d45fbe9605730ceb729490b09
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2012 #4 Skrevet 3. juli 2012 Jeg er akkurat likedan, og alle blodprøvene mine er fine. I skrivende stund så kan jeg telle over 20 blåflekker på beina uten at jeg har slått meg. Har og noen saftige på armene. I følge legen min så er enkelte bare sånn.... Anonym poster: 7008c0dc714c2b8b36e7a856b1a763fc
Wit1 Skrevet 4. juli 2012 #5 Skrevet 4. juli 2012 Jeg har hatt det sånn hele livet. Så nesten mishandlet ut når jeg var liten... Sitter jeg i en hagestol og tilfeldigvis har låret litt klemt inntil ene kanten er jeg garantert et kjempesvært blått og svart merke dagen etterpå. Dunker jeg borti et bord eller noe, så er det nytt blåmerke. Min datter har det på akkurat samme måte. MEN, jeg har hatt det hele livet, og for meg er det medfødt. Ville nok vært mer bekymret hvis det bare plutselig dukket opp. Sjekk med legen for å være sikker.
Devana Skrevet 5. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 5. juli 2012 Takk for svar. Nå har jeg sjekket med legen og hun har tatt diverse blodprøver for å sjekke blodplater, leukocytter, osv. for sikkerhets skyld.
Gjest Candy Pie Skrevet 6. juli 2012 #7 Skrevet 6. juli 2012 Husker jeg våknet opp med leggen og litt av låret, fult av blåmerker. De var ikke vonde å ta på, og jeg har ingen ide om hvordan jeg fikk de. De forsvant etter vært ( er to år siden ) Jeg får ellers lett blåmerker, men ikke så store, ekle og rare som de jeg våknet opp med. Nå får jeg bare sånne små merker her og der, men de er litt vonde å ta på, som vanlig blåmerker. Tror ikke det er farlig eller spesielt uvanlig. Jeg spiser ikke kjøtt, fisk eller kylling så for alt jeg vet kan jeg ha jernmangel eller noe. Men bra du har fått vært hos legen da
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2012 #8 Skrevet 6. juli 2012 Har du disse blåflekkene over hele kroppen eller konsentrert på en plass? Når du sier at de har kuler under tenker jeg på erythema nodosum (også kalt knuterosen). Jeg fikk "blåmerker" på leggene som gjorde vondt og kjentes harde ut, nesten som en kul under. Men disse var ganske store og oppsto nesten parallelt på begge bena. De skilte seg også fra vanlige blåmerker ved at fargen forsvant fra dem når man trykte på dem. Ellers hadde de samme farge og gjorde vondt som blåmerker. Jeg tviler litt på at det kan være det du har, men hvis det er en liten mulighet kan den type utslett være ledsaget av tretthet og utmattethet, og i noen tilfeller tyde på autoimmune sykdommer som sarkoidose eller kronisk tarmbetennelse. I mitt tilfelle fant de ingen åpenbar grunn, men regnet med det hadde med hormoner (p-piller) å gjøre. Tenkte bare jeg skulle nevne det, da ikke så mange vet om dette. Erytema nodosum Anonym poster: 1c3b04870f1256131b91082e998b856e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå