Gå til innhold

Uutholdelig kollega


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har sommerjobb.Trives kjempebra, supre kollegaer, masse nye utfordringer, bra lønn++.

Men det er en kollega som er uutholdelig. Hun er nestleder, og ryggslikker sjef og ledelse, og er superpositiv, blid og hyggelig mot alle når de ser på. Straks de går hakker hun på meg, kjefter og kommer med oppgitte blikk. Jeg begynte i firmaet i midten av juni, og skulle da få opplæring. Men hun tar alt som selvsagt, og kjefter når jeg "ikke gjør ting". Jeg forstår at det er selvsagt at dette blir gjort når man har jobbet der en stund, etter to uker i bedriften skjønner jeg jo det selv, men da skjønte jeg knapt opp og ned på alle rutinene, noe jeg ga klart uttrykk for. Er det vanlig at en ny butikkansatt klarer aboslutt alt etter en dag liksom???

Uansett, jeg har blitt tilbudt deltidsjobb utover høsten her, men orker ikke. Er det dumt? Jobben er ikke relevant for utdannelsen, men den er fleksibel, en fin erfaring og selvsagt en inntektskilde. Men jeg ORKER ikke denne kollegaen...!!! Snakket med to tidl. ansatte, og begge lurte på om jeg hadde sett noe til "bitch-tendensene" - de sa begge opp pga henne.

Hun sminker seg hyppig, sitter på pauserommet og drikker iskaffe - mens jeg får huden full bare jeg tar et glass vann og en banen på bakrommet når det er rolig, når vi er flere på jobb. Ingenting jeg gjør er riktig, og hun dummer meg gladelig ut foran kunder, kollegaer og sjefen. Jeg blir utrolig lei meg, og demotivert...!

Hvordan holde ut en hakkete, nedlatende og sjefete kollega 1-2 måneder til? Jeg blir gal.

Jeg er forresten jente og i midten av tjueårene, student.

Anonym poster: 39ddff6ea7fb2ad44802a278957ae066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så ille som du beskriver henne, bør du ikke fortsette i jobben, for trivsel er viktigere en penger, og du får deg nok en annen deltidsjobb til høsten.

Men samtidig vil du jo gradvis mestre jobben bedre og bedre, og da vil vel kritikken fra nestsjefen bli redusert samt at du selv føler deg mer selvsikker og ikke tar deg så nær av kritikken hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa opp en fast stilling pga en kollega som var grusom (ble ikke trudd av ledelsen fordi andre kollegaer ikke turte å støtte meg når jeg gikk til sjefen, de ble jo plaget og), så føler med deg! Ikke si ja til jobben, iallefall ikke ennå, se an hvordan du har det på jobb fremover. Men det er kjempeviktig at man trives på jobb, så ikke fortsett å jobb der hvis du ikke trives. Lykke til!

Anonym poster: 190f603b11d2e8a392802e895f61149e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du bestemmer deg for å slutte, be om en samtale med sjefen. Du har jo ingenting å tape på det uansett. Dersom det ikke kommer noe positivt ut av den samtalen for ditt vedkommende, har du i hvert fall fått videreformidlet hvordan du og mange oppfatter denne nestsjefen.

Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bare er henne anbefaler jeg at du skriver brev til hennes sjef. Kom med eksempler på måter du mener hun har opptrått uproffesjonelt. Brevet må skrives på en mest mulig objektiv måte, det er best hvis du kan få flere til å underskrive det, og du bør også få en mest mulig objektiv person til å lese gjennom det. Hvis ledelsen er seriøs vil den ønske å rette på forhold som gjør at folk slutter.

Anonym poster: a45664e63bc6f0f0b286bc3bf8cdbc5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en liten opptaker, for eksempel mobiltelefonen. Denne skrur du på, og har den på innsiden av jakka, lomma e.l. slik at du tar opp og dokumenterer nedrakkingen hennes. At en leder (eller nestleder) kan gi kritikk er greit, men når man blir kjeftet på, skjelt ut og spesielt dummet ut foran kunder og andre sjefer så er det faktisk mobbing.

Hun der skal du faktisk knuse, og du begynner med å ta opp samtalene der imellom, og så gir du opptaket til sjefen hennes i etterkant. Det er dog mulig at det ikke kan brukes hvis det f. eks blir rettssak, men det er likevel et temmelig godt bevis ovenfor sjefen henns om hvordan hun oppfører seg. Hvis det ikke gjøres noe med saken, så truer du med å gå til arbeidstilsynet.

Anonym poster: 0073a6e3ae18f34d3d35c8ab54b9e3fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...