Gå til innhold

Gutt i jentegarderoben

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg tenker et barn på 8 år så tenker jeg nettopp et barn på 8 år.

Uansett om det er en gutt eller jente, så ville ikke jeg latt "barnet" mitt gått alene i garderoben.

Man vet aldri. Og for meg er 8 år fremdeles et barn.

Og jeg vet selv hvor "utrygg" jeg følte meg på den alderen.

Og ungen ( gutt/jente ) har ikke noe vondt av og se en kvinnekropp/mannekropp. Jeg kan ikke huske og ha tenkt : åååååj, det der er en penis eller noe slikt da jeg var 8 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er det alltid mest synd på jentene i en slik situasjon? Jentene har jo allt innebygget, så det burde vel heller være mer synd på guttene?

Forresten er det vel helst foreldrene/miljøet som gjør at ting bli flaut. Hadde barna lært seg om hvor naturlig egen og andres kropp er så hadde dem gjerne brukt gardroben sammen og kanskje badet helt nakne sammen....

Skrevet

Ikke lov? I henhold til hvilken lov?

Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker at små gutter skal gå alene i garderoben. Lommemannen er et eksempel på det-

Er jo sikkert ingen lov som regulerer dette da. Men i de fleste svømmehaller praktiseres det slik. Nettopp pga situasjoener som TS fortalte. Dessuten er det normen i samfunnet. Hvor ofte skjer slike tilfeller som dette med lommemannen da? Ærlig talt. Man kan ikke gå rundt å tenke slik. Alle barn har til alle tider begynt å klare seg selv når de kommer i en viss alder. Tror det er sunt jeg. Så kan man heller avtale å møtes rett utenfor garderoben med en gang man er ferdig osv. Dessuten er det slik at badevaktene kan være med inn i garderoben i situasjoner som dette også. Jeg har hjelpet mange jenter og sett etter disse når de var alene med far og badet jeg. Pappaen var bare kjempe takknemlig for dette :) Jentene klarte seg jo helt selv også engentlig for som regel gjorde jeg ingen ting annet enn å være i nærheten og å få far til å føle seg trygg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var lita så var vi i bassenget en gang i uken sammen med pappa. Jeg og storesøstra mi var i damegarderoben, og pappa og brodern i herregarderoben. Skjedde det at søstra mi ikke var med pga opptatt eller syk så var jeg alene i damegarderoben, var ekstremt sjenert men det gikk bra for det. Klarte fint å dusje og kle på meg selv, hadde jo lært sånt hjemme og lært "graderoberutiner" av søstra mi og skolen. Er glad jeg som 7-8-åring slapp å bli med i herregarderoben og se masse nakne menn! Ugg! :eeeh:

Kan ikke folk bare ta med seg noen av motsatt kjønn for å følge ungen av motsatt kjønn, venn eller familiemedlem, de første gangene de er i bassenget så ungen lærer seg alle rutinene? Og så etterhvert kan ungen være alene? Ser ikke at det skal være så vanskelig :)

Husk at på skolen så må ungene klare seg selv i garderoben (iallefall før i tiden), vi hadde bare mannlige lærere i gym og svømming, og de kom aldri inn i jentegarderoben.

Anonym poster: 68990a6ea89be51785244059b4f2ccf6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde med sønnen min i damegarderoben til han var rundt 7-8 år. Slapp vel unna spydige kommentarer fordi han så yngre ut enn det han var. Ikke brydde han seg om jentekropper heller for han var oppvokst med søster og mamma og at nakenhet var naturlig. Da jeg ikke følte jeg kunne ta ham med i damegarderoben så ble det så og si slutt på all bading. Han var en liten og utrygg gutt og aldri i verden at han hadde gått i herregarderoben alene. Av og til så fikk han med seg en kamerat så da gikk det bedre.

Det er ikke alle barn som har en pappa som er der, ei heller onkel, bestefar osv. Det er heller ikke alle barn som er like trygge og selvstendige heller.

Som sagt så ble min løsning å slutte og gå i bassenget.

Anonym poster: 33acf58651adee482300ebfb7422f61d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann og hadde med min datter på tekstilbading til hun var 5 år. Da ble vi utsatt for en meget ubehagelig skjennepreken fra en godt voksen mann fordi hun var i feil garderobe. Etter det ville hun ikke være med dit mer.

For oss ble løsningen naturistbading. Der har vi bare møtt hyggelige mennesker som ikke har det så forbasket vanskelig med nakenhet, verken i garderoben eller i bassenget. Dit ville hun være med også lenge etter at hun klarte seg selv, til hun var godt opp i tenårene.

Det burde antakelig være løsningen for mange flere som vil bade med barn av motsatt kjønn som trenger hjelp eller tilsyn i garderoben. Men det forutsetter at tilbudet er tilgjengelig på noenlunde barnevennlige tider.

Anonym poster: e80333898837d69ea7cc8f357d6b93ba

Gjest Gjest
Skrevet

Stort sett tenker jeg også slik. MEn så får man den niåringen i garderoben da, som glor og glor og glor og glemmer alt han holder på med fordi han ikke klarer annet enn å glo på alle damene. Det spiller egentlig ingen rolle hvor komfortabel man er i sitt eget skinn. Unger som glor, eller voksne, er en uting. At man kan oppnå det samme med at de glor på jentene/guttene er enda verre. Barn som er mer usikre har en rett til å bli skjermet i forhold til kropp.

Gloing er ikke relatert til kjønn og seksualitet men hva man ikke er vant med og dermed nysgjerrig på. Ei jente som kun har vært i guttegarderoben vil selvfølgelig glo første gang hun kommer i damegarderoben. Hva barn er vant med og opplært har dominerende betydning for hva de føler. For noen tiår siden dusjet begge kjønn sammen flere steder i Norge til langt opp i barneskolen uten at det var noe stort problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...