Gå til innhold

Gutt i jentegarderoben

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan reagerer man egentlig når man skal dra å bade med datteren sin og man møter på en klassekamerat som er med mora i jentegarderoben? Datteren min synes det var kjempeekkelt og flaut at han så henne naken og klarer ikke å slutte å tenke på dette. Mora til gutten brydde seg ikke noe med å vise hensyn heller, men skulle akkurat måtte stå med meg og prate med gutten sin ved siden av seg. De skal nå begynne i tredjeklasse og er man ikke da stor nok til å gå i egen garderobe?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at hun synes det var flaut. Guttungen bør kunne klare seg selv alene når han er såpass gammel.

Anonym poster: 9656cd92306165a727a68e10f3f41d76

• Liker 7
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg reagerer negativt på det, min datter på 8 også. Desverre er det mammamafiaen som bestemmer at sånn skal det være og guttunger lærer ikke vaske seg og kle på seg selv før de er konfirmert... Så man kommer ingen vei med å si fra med mindre man er muslim. :filer:

Følgelig skjønner du også hvor trådene med kvinner som klager over gubben som ikke kan stelle hus eller dusje ofte nok kommer fra. Så dette er mødres egen feil.

Vi har sett flere ganger gutter på 5-8,9 år som står rett opp og ned i dusjen og GLOR mens mora surrer rundt ham som en bie og vasker ham under bjellene.

• Liker 8
Skrevet

Litt flaut for begge to, vil jeg tro?

Synes det går en naturlig grense på rundt 5-6 år på når det er greit å være med i garderoben til det motsatte kjønn. Etter det blir det litt ukomfortabelt (jeg ser jo at det kan finnes unntak dersom en seksårig gutt ikke har noen pappa eller eldre bror som kan ta han med- da får mamma bare improvisere).

En gutt som er ferdig med tredje klasse bør uansett være i stand til å putte tikronen på låsen, skifte og ta en dusj alene.

• Liker 3
Skrevet

Grensen er 5-6 år de fleste steder. Jeg har en tildels hjelpesløs guttunge, men han har likevel gått i herregarderoben fra den alderen, etter drilling, drilling og atter drilling på hvordan ting gjøres. Og gjett hva; det har gått bra hver eneste gang!

Gutter har ingenting i jentegarderoben å gjøre når de kommer i skolealder. Jeg foreslår at folk for det første sier fra til den moren det gjelder og deretter klager til de som drifter bassenget.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Derfor sverger jeg til nye badeanlegg med egene sjiftebåser, så det kun er inne i selve dusjen ungen må klare seg alene.

Dette synes jeg burde bli påbudt i svømmehaller. Er jo såååå mye bedre å kunne sjifte alene! Og man har kontroll på småbarn mens man sjifter.

Men til saken, jeg ville latt datteren få på badedrakta fortere enn svint i en sånn situasjon!

Dvs jeg hadde vel aldri krevd at hun skulle dusje naken, for det gjør jeg ikke selv heller, bla. på grunn av slike situasjoner...

Anonym poster: 4f15d5eb475ebffd173cbb7be33f7a97

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Derfor sverger jeg til nye badeanlegg med egene sjiftebåser, så det kun er inne i selve dusjen ungen må klare seg alene.

Dette synes jeg burde bli påbudt i svømmehaller. Er jo såååå mye bedre å kunne sjifte alene! Og man har kontroll på småbarn mens man sjifter.

Men til saken, jeg ville latt datteren få på badedrakta fortere enn svint i en sånn situasjon!

Dvs jeg hadde vel aldri krevd at hun skulle dusje naken, for det gjør jeg ikke selv heller, bla. på grunn av slike situasjoner...

Gjest Gjest
Skrevet

Sorry, altså, men dette må jeg bare kommentere. Det heter IKKE sjifter, det heter skifter. Brrr... :sprettoy:

• Liker 17
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du ikke dusjer naken før du går i bassenget, ser jeg helst at du går i et annet basseng enn det jeg går i. Det er påbudt å dusje UTEN klær før du går i bassenget.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er fordeler med egne skiftebåser, men også ulemper. Det er mye mer uoversiktlig, og det er mye mer krevende å holde rent.

Skrevet

Heisann! Jeg skjønner godt at du reagerer. Faktisk så har ikke så store barn lov å være med mor inn i garderoben. Jeg har jobbet som badevakt i mange år, og om noen spurte om å ha med sønnen sin på den alderen inn måtte vi si nei. Dette nettopp pga jentene der på hans egen alder. Barn med spesielle behov eller handicap blir jo selfølgelig et unntak litt legre enn vanlig.

Kan forstå at det kan være vanskelig å få kontrollert dette om det er en større svømmehall hvor badevaktene ikke får kontrollert hvem som går hvor. Men vit at dette ikke er normalt og ikke skal forekomme!

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

spiller egentlig ingen rolle for meg hvem som skifter hvor så lenge de er rene i rumpa før de setter den i bassenget.

Men det er de som er ukomfortable som skal taes hensyn til, og jeg kan skjønne hvorfor folk kan reagere.

• Liker 1
Skrevet

spiller egentlig ingen rolle for meg hvem som skifter hvor så lenge de er rene i rumpa før de setter den i bassenget.

Men det er de som er ukomfortable som skal taes hensyn til, og jeg kan skjønne hvorfor folk kan reagere.

Stort sett tenker jeg også slik. MEn så får man den niåringen i garderoben da, som glor og glor og glor og glemmer alt han holder på med fordi han ikke klarer annet enn å glo på alle damene. Det spiller egentlig ingen rolle hvor komfortabel man er i sitt eget skinn. Unger som glor, eller voksne, er en uting. At man kan oppnå det samme med at de glor på jentene/guttene er enda verre. Barn som er mer usikre har en rett til å bli skjermet i forhold til kropp.

• Liker 2
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Stort sett tenker jeg også slik. MEn så får man den niåringen i garderoben da, som glor og glor og glor og glemmer alt han holder på med fordi han ikke klarer annet enn å glo på alle damene. Det spiller egentlig ingen rolle hvor komfortabel man er i sitt eget skinn. Unger som glor, eller voksne, er en uting. At man kan oppnå det samme med at de glor på jentene/guttene er enda verre. Barn som er mer usikre har en rett til å bli skjermet i forhold til kropp.

Det må isåfall kunne gå an at mora sier til glo-ungen at enten dusjer du i mannegarderoben alene eller så dusjer du her inne med ansiktet mot veggen. Foreldrene som tar med ungen må jo ha regler for den lille nysgjerrige kikkeren sin.

Det burde forresten vært et eget avlukke eller rom til mennesker som har med barn, eller er veldig usikre, eller transpersoner, eller muslimer...

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 3
Skrevet

Heisann! Jeg skjønner godt at du reagerer. Faktisk så har ikke så store barn lov å være med mor inn i garderoben. Jeg har jobbet som badevakt i mange år, og om noen spurte om å ha med sønnen sin på den alderen inn måtte vi si nei. Dette nettopp pga jentene der på hans egen alder. Barn med spesielle behov eller handicap blir jo selfølgelig et unntak litt legre enn vanlig.

Kan forstå at det kan være vanskelig å få kontrollert dette om det er en større svømmehall hvor badevaktene ikke får kontrollert hvem som går hvor. Men vit at dette ikke er normalt og ikke skal forekomme!

Ikke lov? I henhold til hvilken lov?

Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker at små gutter skal gå alene i garderoben. Lommemannen er et eksempel på det-

• Liker 1
Skrevet

Regelen er jo at ungen ikke skal være der. Det er en meget enkel regel.

• Liker 2
Gjest Nikki09
Skrevet

Jeg kan godt ha med seksåringen til samboeren inn i garderoben men jeg har måtte gjenta "det er ikke pent å glo" til det evinnelige. Han er i den alderen hvor pupper og "jentetiss" sannsynligvis er det rareste siden tidenes morgen og derfor har han lett for å glo. Blir det for ille så ber jeg han glatt stå med ansiktet mot veggen. Skjønner at det er spennende men jeg vet hvor ubehagelig jeg føler det selv når det er andres barn!

AnonymBruker
Skrevet

De må da få lov til å selv bestemme hvilke regler de skal ha for området uten at vriompeiser skal komme og forlange at de henviser til paragrafer i lovboka.

• Liker 3
Skrevet

Jeg går aldri alene med barna i svømmehallen, har med meg pappa eller mannen min, så de kan ta guttungen min på 5 med seg i herregarderoben, mens jeg tar jenta mi på 4 med i damegarderoben, sånn løser vi det hos oss.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner godt at mange ikke ønsker at små gutter skal gå alene i garderoben. Lommemannen er et eksempel på det-

Lommemannen er det få av. Og det er foreldres ansvar å SNAKKE med barn, slik at de faktisk er inneforstått med BÅDE seksualitet OG det faktum at ikke alle er like greie. Et barn som har en klar forståelse av at det har grenser og lov til å sett dem selv, er ikke et enkelt offer for en overgriper. I 90% av tilfellene der en ukjent forgriper seg, så får de gjort det fordi unger ikke har skjønt at ikke alle voksne BARE fordi de er voksne, har makt til å bestemme over dem. (Nå ser jeg bort fra ren vold, som oftest handler det om lokking, luring, trussler og følelsesmessig utpressing)

Man kan ikke sikre barna 100% men man kan gi dem verktøy i til å komme seg unna med i tidlig alder. Forskning viser at noe så enkelt som å pisse i buksa kan få en voldtektsmann til å stikke.. Men terskelen folk har for å tisse i buksa er så stor at man ikke tenker tanken engang....rart.

Kommunikasjon! Lommemenn går ikke kun etter de minste. I en svømmehallsituasjon er samtlige under 18 år mulige ofre for slike. Man kan ikke bruke det som argument for å ha store guttunger i damegarderoben eller motsatt, jenter i herregarderoben. (Hvilket gir meg personlig ENDA mer frysninger da statistikken gjerne går den veien i så måte) Men det er min høyst personlige fordom da... :sjenert:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...