Gå til innhold

Billån

Auroressa

Anbefalte innlegg

Jeg må få kjøpt meg en bil om et års tid, ser selvsagt på bruktbil. Hvordan går man fram for og søke om finansiering og hva er det man må ha av egenandel osv?

Jeg vil ikke bruke mer enn 60 000,-

Og kan man søke om finansiering vist man er under Arbeidsavklaringspenger?

Og hvor mye må man ha i egenkapital?

Takk for svar :)

Jo. Hvordan er det vist man kan ha en foreldre som slik "sikkerhet" eller lånetaker på lånet? Kan man ha mindre "inntekt" da ? Jeg er ikke helt inne i dette her, så mange spørsmål :)

Endret av Auroressa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pellepirat

Det lureste du gjør er å bare ta kontakt med en bank el. der du skal ta opp lån. du kan også prøve mange billånskalkulatorer som ofte ligger på bank og låneinst. hjemmesider. Der kan man plotte inn tall om hvor mye man ønsker i lån og hvor mye egenkapital du har.

Et lån på 60000 går nok helt sikkert bra, og på billån er det dessuten ikke like strengt krav om egenkapital, her kan man ofte låne 100% av beløpet om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat kjøpt bil. Det vi gjorde var å dra til banken og vi sa vi ville låne rundt 100.000. Hun sjekket om det var mulig og det var det. Vi låner hele beløpet. Vi eier hus, så hun satt opp en billån ved siden av huset med samme rente som huset så det er ganske lavt. Det er viktig at du sjekker hvor det er lavest rente for det har jeg hørt kan være store forskjeller. Også må du sørge for at du har nedbetalt lånet før bilen dør. Ellers betaler du ned på en bil som du ikke har lenger og det er jo litt dumt. Vi betaler ned over 10 år men denne bilen kan helt sikkert kjøre en del år lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rimeligste vil være å låne hos banken. De vil i de aller fleste tilfeller være de som kan tilby best rente og best betingelser. Og da vil det være mulighet for kausjonist.

Ellers så har jo flere forhandlere egne finansieringsløsninger (som f.eks. Toyota), eller de tilbyr finansiering gjennom Santander. Jeg vet ikke om du kan ha kausjonist da.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hos de fleste (alle?) kan ikke bilen være mer enn 12 år (mener jeg det var) når den er nedbetalt. Så dvs at hvis du kjøper bil til neste år, og har 5 års nedbetaling så kan ikke bilen være eldre enn 2006-modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at hos de fleste (alle?) kan ikke bilen være mer enn 12 år (mener jeg det var) når den er nedbetalt. Så dvs at hvis du kjøper bil til neste år, og har 5 års nedbetaling så kan ikke bilen være eldre enn 2006-modell.

Det kommer an på om man har pant i bilen. I dette tilfelle vil nok ikke banken ta det, pga den lave verdien. Det kreves også kasko på biler som skal tas sikkerhet i.

Så da blir det nok et vanlig forbrukslån, evt med kausjon.

Anonym poster: c5d33dc903d0326bd34b5992a7ae8111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på om man har pant i bilen. I dette tilfelle vil nok ikke banken ta det, pga den lave verdien. Det kreves også kasko på biler som skal tas sikkerhet i.

Så da blir det nok et vanlig forbrukslån, evt med kausjon.

Anonym poster: c5d33dc903d0326bd34b5992a7ae8111

Ja, det var det jeg mente, man får ikke et tradisjonelt billån hvis bilen er eldre. Er noe som heter kaskofritt billån hvor bilen kan være eldre (og man slipper å ha kasko på bilen), men da er også renta mye høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på biler fra 2001-2003 . Og skal ikke kjøpe noe nytt. Men blir nok og søke hos den faste banken jeg har hatt i flere år, nemlig DNB.

Men kan min mor stille som sikkerhet selv om hun har eget billån og huslån?

Og takk for svar igjen, hva skulle man gjort uten KG :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pellepirat

Mange banker har en generell regel på at bilens alder + nedbetalingstid = ikke være mer enn 10 år. Selv om grensen ikke er absolutt vil jeg tro at med en bil som du nevner må du nok stille med egenkapital av noe slag. Men som sagt, det letteste er å ta kontakt med banken, du kan jo bare ringe å forhøre deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen regel uten unntak.

Dersom man søker gjennom forhandleren man kjøper bilen hos gjelder dette. Om man søker som privatperson vil ikke bilens alder ha fullt så mye å si for om man får lån eller ikke. Og man har likevel pant i bilen, siden det er bilen pengene går til. Jeg kommer rett fra en bilforhandler nå hvor jeg har søkt om 7 års nedbetaling på en 6 år gammel bil.

MEN kvalitet, NAF-test, servicehistorikk, og slike ting vil være med på å bestemme den avgjørelsen. Men umulig er det absolutt ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen som vi nylig kjøpte er 6 år gammel og vi skal betale ned på 10 år, så det med at bilen ikke skal være eldre enn ti år når du har nedbetalt lånet stemmer ikke hos oss. Og vi har veldig gunstig rente for vi har samme rente på bilen som på huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på AAP og har nettopp fått et billån på 200.000. Nå har jeg sikkerhet i egen bolig så det hjelper muligens, men AAP'en var ikke noe problem.

Anonym poster: f7869d81a16583179ce8f95a471a7b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Jeg må få kjøpt meg en bil om et års tid

Hvis det er et helt år til du skal kjøpe den så er det vel mye bedre å begynne å spare enn å tape masse rentepenger i et lån. Bilen får du uansett sjelden solgt med fortjeneste.

Og kanskje kan du ikke spare så mye, men du kan vel hvertfall spare litt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er et helt år til du skal kjøpe den så er det vel mye bedre å begynne å spare enn å tape masse rentepenger i et lån. Bilen får du uansett sjelden solgt med fortjeneste.

Og kanskje kan du ikke spare så mye, men du kan vel hvertfall spare litt?

Får spart veldig lite, men skal selvsagt spare det som spares kan :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får spart veldig lite, men skal selvsagt spare det som spares kan :jepp:

Da regner jeg med du kommer til å ha høyere inntekt når du skal kjøpe bil? Det koster jo en del mer enn bare billånet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et års tid så regner jeg med og være i arbeid / på studiene ( med studielån ) . Og bil må man ha.

Men nå om dagen er det mye annet av utgifter derfor lite sparing framover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om et års tid så regner jeg med og være i arbeid / på studiene ( med studielån ) . Og bil må man ha.

Men nå om dagen er det mye annet av utgifter derfor lite sparing framover :)

Nei, det må man ikke. Og husk at man har ikke mer penger å rutte med som student på studielån enn når man går på AAP. Snarere tvert imot.

Anonym poster: 006cfe28ae6d6841f19b722911615b39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Nei, det må man ikke. Og husk at man har ikke mer penger å rutte med som student på studielån enn når man går på AAP. Snarere tvert imot.

Anonym poster: 006cfe28ae6d6841f19b722911615b39

Noen steder bor man så man må ha bil, men om du ikke gjør det er det MYE å spare på å ikke ha bil!

Jeg betaler 500 kr i måneden i forsikring, ca 250 kr i måneden i årsavgift (er rett under 3000 en gang i året), kanskje 2500 i måneden på drivstoff, evt. bompenger og i tillegg kommer reparasjoner og vedlikehold av bilen (olje, dekk, vask osv). Så kommer jo dette lånet du skal ha i tillegg til alt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen steder bor man så man må ha bil, men om du ikke gjør det er det MYE å spare på å ikke ha bil!

Jeg betaler 500 kr i måneden i forsikring, ca 250 kr i måneden i årsavgift (er rett under 3000 en gang i året), kanskje 2500 i måneden på drivstoff, evt. bompenger og i tillegg kommer reparasjoner og vedlikehold av bilen (olje, dekk, vask osv). Så kommer jo dette lånet du skal ha i tillegg til alt dette...

Med andre ord er det billigere med bil enn et slikt månedskort på buss/ol. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...