Gå til innhold

Hjemmelaget urtesalt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har laget hjemmelaget urtessalt inspirert av en oppskrift jeg så på nettet, men hvor lenge skal det tørke i ovnen? nå har det stått en time på 75 grader (varmluft) med ovnsdøren åpen.

Anonym poster: ae01c02ae3488732b41df69e8fbd8b89

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som holder på med slikt her?

Skrevet

det skal vel stå en stund, husker jeg leste at det kunne stå natten over på 40 grader med døra på gløtt.

Skrevet (endret)

Jeg lagde i fjor, riktignok en diger porsjon men jeg mener det tok over to døgn før det var tørt. Kjørte det på nytt i kjøkkenmaskinen når det var tørt da, for å finknuse urtene enda litt.

Bruker det fortsatt, veldig god smak!

Edit: Over to døgn i ovnen altså, på svak varme. Og så snudde jeg litt på det underveis.

Endret av Kvist
AnonymBruker
Skrevet

Oh, over to døgn ja. Da får jeg hive det tilbake i ovnen :) Nå lufttørker det nemlig, orket ikke ha på ovnen i natt.

Brukte 2 liter urter (presset de ned i litermål) og 2 dl salt, kjennes veldig salt ut fremdeles, men urtesmaken begynner å komme seg. Hvordan var din oppskrift Kvist?

Takker for svar forresten:)

Skrevet

Oppskrift? hehe

Masse masse urter, og en del salt

Mos sammen

Gjenta mange ganger fordi foodprosessoren er liten og jeg har masse urter.

Tørk i ovnen med døra på gløtt. IKKE varmluft, da blåser det rundt og lager søl

Brukte veldig masse selleriblader (de som kommer med de ferske sellerirøttene tidlig på høsten), masse løpstikke, oregano, timian, vanlig gul løk, gressløk og et par-tre røde paprikaer. Og oppunder to kg fint havsalt om jeg ikke husker feil.

Ble veldig veldig veldig masse urtesalt, men det var også meningen for jeg ville ha mye selv og det var årets hjemmelagede julegave fra meg.

Innbiller meg at forholdet vektmessig av ferske urter var sånn ca 4-5 deler urter til 1 del salt, så tørket ble det vel drøyt 4 kg eller noe sånt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har laget hjemmelaget urtessalt inspirert av en oppskrift jeg så på nettet, men hvor lenge skal det tørke i ovnen? nå har det stått en time på 75 grader (varmluft) med ovnsdøren åpen.

Jeg tørker div urter på avispapir. Ligger oppe på tanken til det er tørt. Etterpå knuser jeg det i pose med kjevle. Blander godt med havsalt og lar det stå i glass..............til slutt er det veldig godt

Anonym poster: bc80dbc15d95aba642a24f411014c065

Skrevet

Jeg bruker mitt som salt altså, ikke som urteblanding. Da vil jeg jo at det skal være som salt også, bruker ca like mye av urtesaltet som jeg ville ha gjort med vanlig salt. Så resultatet er jo redusert saltforbruk og mer deilig smak. det er også derfor jeg brukte så mye løpstikke, synes den fungerer veldig godt som smaksforsterker uten å smake veldig mye i seg selv. OBS! fersk løpstikke og løpstikke tørket sammen med andre ting er to veldig forskjellige greier.

Når jeg lager urteblanding tørker jeg bare urtene, og dropper løk, paprika og sånne "våte" ting, og dropper saltet også.

Når det er tørt knuser jeg det med fingrene, da jeg liker litt større biter. Har urteblandingen i krukke og finknuser det når jeg skal bruke det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt bladpersille, rødløk og hvitløk. Nå som jeg har puttet det inn i ovnen igjen kjenner jeg at det blir mindre salt, ev at det andre kommer mer frem. Er i alle fall en helt annen smak på det nå :) Fin farge blir det jo også! Når jeg smakte på det i går smakte jeg bare havsalt og intet annet.

Vurderer nå salt med chili, paprika og tomat. Men ser jo for meg at det vil bruke evigheter på å tørke da paprika og tomat har mye vann i seg?

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje soltørket tomat da? Får i tillegg mer bladpersille, dill, koriander og hvitløksgress utover sommeren nå som kanskje kan brukes.

Urtesaltmassen din så ut som min gjorde før den tørket Alt godt :) Nå har jeg et knallgrønt salt som jeg gleder meg til å teste, spesielt på potet og egg!

Gjest navnelapp
Skrevet

Soltørka tomat trur eg er vanskeleg å få heilt finfordelt. Det går ikkje så bra i mi matmølle, iallfall. Ja, det har ein intens grønnfarge, og ein utruleg god smak! Eg blandar ei lita ts urtesalt og ei lita ts honning i eit beger med kesam, det blir ein knallgod og sunn salatdressing! :)

AnonymBruker
Skrevet

Skal fra når jeg har flådd tomater da? Det vil vel kunne pulveriseres ganske bra? Ser for meg et salt som er godt til kjøtt og potetbåter nemlig, nesten litt grillkrydderaktig med en snert, og uten tilsetningsstoffer :)

Dressingtipset er notert! :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Det kan du nok bruke, ja. Du kan jo også ha i soltørka tomatar som du har finhakka på førehand, men ikkje bruk dei som har vore i olje. Feitt får urtesaltet til å harskne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...