AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #1 Skrevet 2. juli 2012 Relativt nystartet firma. God økonomi. 3 ansatte som alle kan ta ut lønn etter lang tid.(gikk inn med personlig økonomi ved oppstart) Nå er det å ansette en person i full stilling. Det skal være en stabil arb.plass. Det er en del svingninger i markedet for denne bransjen. Her blir det lagt strenge kriterier til ansettelen. 1. Småbarnsforelder blir ikke aktuelt. (kan føre til mye fravær, selv om det er lovlig) 2. Røykere uaktuelt. ( Firmaets bilde utad) 3. De vil bli googlet,sjekket fb. 4. De vil bli kredittsjekket 5. Krav om referanser 6. Sykmld i prøveperioden, fører ikke til ansettelse Sjekk av fb kan si mye om personen. Sikkert strengt, men nødvendig. De som blir ansatt får god lønn. Dette fikk jeg opplyst i dag, og for meg er dette betryggende. Hva syns dere? Anonym poster: 71d7379272690d32d06399f5b0d6d685
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #2 Skrevet 2. juli 2012 jeg hadde ikke giddet. for det første vil du ikke ha småbarnsforeldre ikke det at jeg er det men hadde jeg blitt gravid under jobbtidene der så regner jeg med det hadde blitt et surt arbeidsmiljø. google meg gjerne og sjekk facebooken men tviler på dere hadde funnet den uten hjelp,siden jeg ikke bruker navnet mitt. kreditt sjekk synes jeg ikke noe om i et arbeids forhold.du trenger ikke vite det når det gjelder jobb. det er på privaten. Anonym poster: 9a93bc2e0563c0fd87f8f19e7d69777b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #3 Skrevet 2. juli 2012 Og om du har lukket profil på fb, krever de at du legger dem til på vennelista da? Hva kredittsjekk angår kan ikke jeg se at de har noe med å gjøre dette. Er det overhodet lovlig? Anonym poster: 40575b81e286d576c598c08b532cd06b 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #4 Skrevet 2. juli 2012 Ang. sykemelding i prøvetiden så ville jeg sett det an. Blir den ansatte feks påkjørt og skadet, skal dere ta i fra h*n jobben pga det? Hvis det fører til sykemelding i 1 år så kan jeg skjønne tankegangen, men sykemeldt i noen uker blir for drøyt å nekte personen videre jobb for. Men uansett så er det ikke lov å nekte noen videre jobb pga sykdom, selv om dere kanskje vil skylde på andre ting. Det med småbarnforeldre syns jeg og blir for strengt, skal dere i fremtiden gi h*n sparken hvis vedkommende får barn? Røyking kan jeg skjønne, med tanke på at røykere krever flere pauser og har ofte mer sykefravær. Resten er greit nok. Men kredittvurdering må vel den ansatte godkjenne? Referanser er helt naturlig å spørre etter. Hvordan kan man sjekke FB hvis vedkommende har en lukket profil? Anonym poster: 3d983b9f52ae3ab65bf0e5d987ae4799
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #5 Skrevet 2. juli 2012 Firmaet har ikke lov til å foreta kredittsjekk om det ikke foreligger saklig grunn. "Saklig grunn" innebærer som regel at man faktisk skal gi vedkommende kreditt. En helt vanlig ansettelse er ikke saklig grunn. Jeg hadde ikke villet jobbe for en bedrift som la seg oppi privatanliggender på den måten. Jobben min har ikke en dritt med privatøkonomien min å gjøre. Anonym poster: 90462d2caefe96d70483652667085a35 11
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #6 Skrevet 2. juli 2012 Røyking kan jeg skjønne, med tanke på at røykere krever flere pauser og har ofte mer sykefravær. Anonym poster: 3d983b9f52ae3ab65bf0e5d987ae4799 rart. jeg har 1 pause om dagen. (like mye som alle andre). og er aldri syk. jeg er leder men har noen tullinger som røyker som vil ha flere pauser men vis jeg klarer hele dagen med 1 pause kan alle andre det og:P Anonym poster: 9a93bc2e0563c0fd87f8f19e7d69777b 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #7 Skrevet 2. juli 2012 rart. jeg har 1 pause om dagen. (like mye som alle andre). og er aldri syk. jeg er leder men har noen tullinger som røyker som vil ha flere pauser men vis jeg klarer hele dagen med 1 pause kan alle andre det og:P Anonym poster: 9a93bc2e0563c0fd87f8f19e7d69777b Har røykt selv i 14 år (sluttet for noen få år siden) så vet hvordan det er, men sleit med å klare meg med en pause pga røyken så det ble flere. Har alltid hatt kolleger som røyker og de tar flere pauser enn meg, og det mens jeg røykte selv. Men selvsagt så finnes det unntak, som deg! Har alltid hatt lite sykefravær selv, men igjen har jeg sett at mine røyke-kolleger er mer borte enn andre (på flere arbeidsplasser, ikke bare en), og forskning viser det samme. Det er jo ikke akkurat sunt å røyke.. Men det var ikke en røykedebatt TS ville ha Anonym poster: 3d983b9f52ae3ab65bf0e5d987ae4799
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #8 Skrevet 2. juli 2012 Alle har forresten krav på 5 min pause en gang i timen, selv om ikke alle arbeidsplasser kan gjennomføre det. + 30 min lunsj. (så lenge man jobber mer enn 5 timer, trur det er 5..). Men når de som ikke røyker må droppe sine pauser så røykere skal få sin røyk så er det ikke noe særlig, noen plasser må noen alltid passe på jobben. Men igjen så var det ikke dette TS ville diskutere Anonym poster: 3d983b9f52ae3ab65bf0e5d987ae4799 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #9 Skrevet 2. juli 2012 Alle har forresten krav på 5 min pause en gang i timen, selv om ikke alle arbeidsplasser kan gjennomføre det. + 30 min lunsj. (så lenge man jobber mer enn 5 timer, trur det er 5..).(...) Anonym poster: 3d983b9f52ae3ab65bf0e5d987ae4799 Dette stemmer ikke. Anonym poster: 40575b81e286d576c598c08b532cd06b 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 2. juli 2012 #10 Skrevet 2. juli 2012 Jeg hadde ikke en gang vurdert å jobbe for en slik arbeidsgiver. Jeg leverer gladelig en CV, med attester som bekrefter at jeg er en ordentlig fyr, men etter det forventer jeg et visst gjensidig tillitsforhold. Har ingen interesse av å ha en type gestapo sjef som krever innsyn på facebook og står med stoppeklokke utenfor toalettet når jeg driter. 10
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #11 Skrevet 2. juli 2012 Jeg hadde også blitt skeptisk til dette. Ikke småbarnsforeldre? Hvis det er en jobb som krever en del erfaring og man da ansetter folk på 25-35 (etter utdanning + tidligere arbeidserfaring) så kan det bli vanskelig å skaffe de beste folkene. Folk i den alderen får gjerne barn, enten arbeidsgivere vil det eller ei. Sykdom er også noe den enkelte ikke velger selv, også dette uansett om arbeidsgivere vil det eller ei, og det er faktisk ikke lov å gi folk sparken på grunn av dette selv om jeg innser at en del useriøse arbeidsgivere da vil skylde på noe annet. Det er heller ikke lov å kredittsjekke uten videre. Det andre som referanser, sjekk av Google, FB osv. er vel ganske vanlig og er ikke ulovlig så lenge arbeidsgiver ikke prøver å ta til seg personlig sensitiv informasjon. Jeg skjønner veldig godt at folk som har startet opp en bedrift med egne midler og risikerer tap ønsker å sikre seg. Men noen går imidlertid litt for langt når det gjelder innhenting av informasjon og hvilke kriterier de mener de kan stille, men som ikke nødvendigvis er lovlig. Anonym poster: db097dbb24a088f38a3f449b21c35bae 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #12 Skrevet 2. juli 2012 jeg hadde ikke giddet. for det første vil du ikke ha småbarnsforeldre ikke det at jeg er det men hadde jeg blitt gravid under jobbtidene der så regner jeg med det hadde blitt et surt arbeidsmiljø. google meg gjerne og sjekk facebooken men tviler på dere hadde funnet den uten hjelp,siden jeg ikke bruker navnet mitt. kreditt sjekk synes jeg ikke noe om i et arbeids forhold.du trenger ikke vite det når det gjelder jobb. det er på privaten. Anonym poster: 9a93bc2e0563c0fd87f8f19e7d69777b TS Ikke min bedrift, men noe jeg fikk vite. Jeg skrev småbarnsforeldre, skulle ha stått " over graviditetsalder" I enkelte jobber, så er kredittsjekking nødvendig. Noe arbtaker blir opplyst om. Da er det opp til den enkelte. Anonym poster: 71d7379272690d32d06399f5b0d6d685
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #13 Skrevet 2. juli 2012 Ang. sykemelding i prøvetiden så ville jeg sett det an. Blir den ansatte feks påkjørt og skadet, skal dere ta i fra h*n jobben pga det? Hvis det fører til sykemelding i 1 år så kan jeg skjønne tankegangen, men sykemeldt i noen uker blir for drøyt å nekte personen videre jobb for. Men uansett så er det ikke lov å nekte noen videre jobb pga sykdom, selv om dere kanskje vil skylde på andre ting. Det med småbarnforeldre syns jeg og blir for strengt, skal dere i fremtiden gi h*n sparken hvis vedkommende får barn? Røyking kan jeg skjønne, med tanke på at røykere krever flere pauser og har ofte mer sykefravær. Resten er greit nok. Men kredittvurdering må vel den ansatte godkjenne? Referanser er helt naturlig å spørre etter. Hvordan kan man sjekke FB hvis vedkommende har en lukket profil? Anonym poster: 3d983b9f52ae3ab65bf0e5d987ae4799 Det er ikke slike sykmld. det er snakk om. Om du virderer å ansette meg,så får du høre via omveier at jeg har værrt mye sykemeldt,korttidsfravær (3dagers) Ville du vurdert meg i det hele tatt? Etter at du har jobbet masse med å få firmaet på bena, flere har brukt mill i private midler? Ville du sløst bort penger på folk som er stdig borte? Ansetter du en på 25,så er sannsynligheten stor for at personen blir gravid. Det vil kreve ressurser fra bedriften til ny opplæring,vikar osv. De fleste vil svare nei på dette. Røykingen har ikke noe med pauser å gjøre. Firmaet driver godt stell med ansatte. Passer på at det er break i arbtiden utenom lovbestemte pauser. Du kan trene i arb.tiden. Det er mange måter å sjekke folk på,selv med lukket profil. Firmaet krever ikke innsyn. Utenom temaet, så vil jeg si at folk ikke tenker med hva de legger ut på face. Det er i form av ytringer,bilder og kommentarer. Eks. Få til h....Krekar ut av landet. Stopp invandring til Norge. Det er ytringer hvor j...Nav jobber,og der legger folk ut i det vide. Tror du at du ville blitt vurdert i en jobb hos Nav eller Udi? Dette er bare eksempler Anonym poster: 71d7379272690d32d06399f5b0d6d685
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #14 Skrevet 2. juli 2012 Alle har forresten krav på 5 min pause en gang i timen, selv om ikke alle arbeidsplasser kan gjennomføre det. + 30 min lunsj. (så lenge man jobber mer enn 5 timer, trur det er 5..). Men når de som ikke røyker må droppe sine pauser så røykere skal få sin røyk så er det ikke noe særlig, noen plasser må noen alltid passe på jobben. Men igjen så var det ikke dette TS ville diskutere Anonym poster: 3d983b9f52ae3ab65bf0e5d987ae4799 En inngrodd myte om 5 min hver time. Kan du vise til lovverket? Anonym poster: 71d7379272690d32d06399f5b0d6d685
hermoine Skrevet 2. juli 2012 #15 Skrevet 2. juli 2012 Hadde ikke søkt på den jobben ass Jeg røyker, dog å ikke røyke på jobb hadde ikke vært det største problemet. Men barn vil jeg ha i fremtiden. Når det gjelder googling av meg har jeg vært modell for klær innen goth/cyber og de bildene er relativt spesielle (Ikke seksuelle altså, men mange ser jo på sånne bilder som nettopp det), så en så streng arbeidsplass som det der ville nok syntes de bildene er helt forferdelige. Ikke at en sånn slags livsstil utenom arbeidsplassen burde ha noe å si, men man vet aldri. Jeg gidder hvertfall ikke få fjerna de.
SmallTalk Skrevet 2. juli 2012 #16 Skrevet 2. juli 2012 (endret) Relativt nystartet firma. God økonomi. 3 ansatte som alle kan ta ut lønn etter lang tid.(gikk inn med personlig økonomi ved oppstart) Nå er det å ansette en person i full stilling. Det skal være en stabil arb.plass. Det er en del svingninger i markedet for denne bransjen. Her blir det lagt strenge kriterier til ansettelen. 1. Småbarnsforelder blir ikke aktuelt. (kan føre til mye fravær, selv om det er lovlig) 2. Røykere uaktuelt. ( Firmaets bilde utad) 3. De vil bli googlet,sjekket fb. 4. De vil bli kredittsjekket 5. Krav om referanser 6. Sykmld i prøveperioden, fører ikke til ansettelse Sjekk av fb kan si mye om personen. Sikkert strengt, men nødvendig. De som blir ansatt får god lønn. Dette fikk jeg opplyst i dag, og for meg er dette betryggende. Hva syns dere? Anonym poster: 71d7379272690d32d06399f5b0d6d685 Pkt 1, 2 og 6 er ulovlig og dersom dette er skrevet ned noe sted og arbeidstilsynet får vite om det, så blir det bråk. Personlig så hadde jeg ikke tatt et jobb i et sånt firma om jeg så fikk jobben kastet etter meg. Endret 2. juli 2012 av SmallTalk 9
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #17 Skrevet 2. juli 2012 Pkt 1, 2 og 6 er ulovlig og dersom dette er skrevet ned noe sted og arbeidstilsynet får vite om det, så blir det bråk. Personlig så hadde jeg ikke tatt et jobb i et sånt firma om jeg så fikk jobben kastet etter meg. Punkt 2 er lovlig Anonym poster: 40575b81e286d576c598c08b532cd06b
SmallTalk Skrevet 2. juli 2012 #18 Skrevet 2. juli 2012 Punkt 2 er lovlig Anonym poster: 40575b81e286d576c598c08b532cd06b Pkt 1, 2 og 6 går på diskriminering ved ansettelser og er ikke lovlig.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #19 Skrevet 2. juli 2012 Pkt 1, 2 og 6 går på diskriminering ved ansettelser og er ikke lovlig. Nei, det er lovlig å si at man ikke vil ansette røykere. kke ulovlig å diskriminere Likestillings- og diskrimineringsombudet (LDO) fastslår: – Per i dag har vi ikke lover som forbyr å diskriminere røykere, sier seniorrådgiver Åsulv Solstad. (...) – Arbeidsmiljøloven kapittel 13 sier at det ikke er lov å diskriminere arbeidstakere og –søkere på grunn av blant annet politisk syn eller seksuell legning. Etter denne bestemmelsen er røykere ikke vernet mot diskriminering, sier jurist ved Arbeidstilsynet, Snorre Nordstrand. Anonym poster: 40575b81e286d576c598c08b532cd06b
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #20 Skrevet 2. juli 2012 Ja folk som synes det er helt greit med sånne krav og fremgangsmåte tar alt for lett på ting! Bare tenk om detboppstår en konflikt på jobb da, hvordan tror dere sjefen kommeer til å vri og vende på lovverket for å "kvitte seg med problemet". Sjefen virker narsisistisk og kanskje litt sosiopatisk, og sånne sjefer burde ikke sett dagens lys! Anonym poster: 35ddde495b32f3faf2dbbc3fe99ec562 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå