Gå til innhold

hvilken hunderase??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

vi har begynt å tenke på at vi kunne ha lyst på en hund etter hvert..

vi håper å kjøpe oss et hus etter hvert så vi kan bygge en hundegård til den, men vi jobber begge to, så den må nok tåle å være en del alene hjemme (selv om den forhåpentligvis kan være med mannen min på jobb en del av tiden, særlig som valp)

vi vil ha en hund som kan være med i skogen, på skitur osv,

men samtidig er vi noen dager slitne og orker ikke mer enn å være sofagriser (en liten luftetur må hunden likevel selvfølgelig få.. )

vi er begge svært sjarmert av cocker spaniel.. er den noe for oss?

har dere tips om andre raser som er egnet for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom den skal være ute i hundegård hele dagen, bør den nok være litt "robust" (men ha et godt og isolert hundehus å ligge i).

Og ikke trenge så mye mosjon...

Tja... Det "første som slår meg" er St. Bernhard... :wink: Den liker seg godt ut i hundegård, og trenger ikke sååå mye mosjon.

Men det blir jo noe "helt annet" enn en cocker spaniel... :lol:

Sikkert andre som har bedre (?) tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ha, ha.. min mann har veldig sansen for St. Bernhard.. så han blir nok glad får å høre det.. :)

jeg synes den blir litt vel stor.. jeg vil gjerne være i stand til å løfte den (den kan jo bli skadet på tur osv)

vi får snakke med noen mer "proffe" etter hvert.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den skal stå mye ute - buhund, lundehund, lapphund, islandsk hund.

Husk likevel isolert hundehus, med "vindskjerming".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ha, ha.. min mann har veldig sansen for St. Bernhard.. så han blir nok glad får å høre det.. :)

jeg synes den blir litt vel stor.. jeg vil gjerne være i stand til å løfte den (den kan jo bli skadet på tur osv)

Hva med bernen sennen, de kan være litt mindre enn st bernhard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Hva med bernen sennen' date=' de kan være litt mindre enn st bernhard :)[/quote']

tror det er langt unna at jeg klarer å få med meg en berner senner til vetrinæren selv :o

nei.. helst langt mindre enn den, ja..

og det med luftegård; det ser ut til at mange har oppfattet det som om den skal stå hele dagen året rundt i en luftegård, noe som ikke er tilfellet..

min mann håper å kunne ha den med på jobben det meste av tiden, men i enkelte perioder har han ikke mulighet til dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det er langt unna at jeg klarer å få med meg en berner senner til vetrinæren selv  :o  

Har ikke engang TENKT på at det kan være problem (tar ikke sorgene på forskudd).

Har forresten vært til veterinær mange ganger (alene) med min St.Bernhard, både for vaksinasjon, sying og div. undersøkelser. Har aldri vært noe problem.

Må bare si at St.Bernhard er en alle tiders hund, og den passer MEG perfekt! Håper du finner en som passer DEG (åh... det er såå mange flotte og fine hunder, hver på sin måte... :wink: ).

LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har ikke engang TENKT på at det kan være problem (tar ikke sorgene på forskudd).

takk for tips..

vi skal selvfølgelig sette oss orntlig inn i dette før vi tar et valg.. og har unasett ikke tenkt å få hunden i år.. (kanskje neste år)

årsaken til at jeg er opptatt av vekten på hunden er sikkert at jeg ble nødt til å bære hjem min border collie fra fjelltur.. DET var ikke bare, bare.. så tyngre hund enn det skal jeg IKKE ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg få lov å sitere meg selv:

Jeg har en langhåret dachs og valget er svært bevisst:

- Bor/har bodd i leilighet i "tettbygd strøk", så det er veldig greit med en hund få mennesker oppfatter som truende. (En dame som bor her jeg bor sier hun har vært livredd hunder hele sitt liv, men hun synes Voffe ser så søt ut at vi holder på med en langsom tilvenning... :-) )

- Lite agressive mot andre hunder.

- Tåler lange og krevende turer i skogen og på fjellet, men tåler også fint en rolig uke når "mor" har mye annet på tapetet.

- Masse personlighet og svært våkne og interessert i sine omgivelser. ("You'll never walk alone" er en sannhet for de fleste dachseiere... :ler: )

- Lett å løfte/transportere.

- Rasen er en av de få som ikke avles utelukkende på grunnlag av utseende, men også på bruksegenskaper (Jakt). Dette, sammen med et svært seriøst avlsarbeid for å unngå arvelige sykdommer/defekter, har gitt en stamme av sunne, friske hunder som lever lenge. (Rasen har aldri vært "overpopulær").

- Vakre hunder som, til tross for den flotte pelsen, krever et minimum av pelsstell.

Voffe har vært med mye på jobb, og fungerer kjempefint! Det som er viktig er at de vennes til det fra de er små. Som "kontorhund" har det vært en stor fordel at han er liten. Ingen la merke til at han var der faktisk... Han lå bare under pulten min, ble luftet i lunsjen og når jeg skulle i møte, lukket jeg bare døren. Han på sin side hadde seng, vann og noe å gnage på og sa ikke et pip. "Kontornaboen" min hadde derimot en Grand Danois som skapte problemer p.g.a størrelsen...

Dachser liker imidlertid ikke å stå alene i hundegårder; Det virker som om de blir nervøse av å kunne se verden uten å kunne delta aktivt. De kan imidlertid godt være innendørs alene mens man er på jobb.

En lykkelig hund trenger mye mosjon, men for å holde en dachs i form kreves det, i gjennomsnitt, ca. en times aktivitet om dagen. Hvis man går et kvarter en dag og to timer en annen, er de fornøyd med det. (De må selvfølgelig ut og gjøre fra seg oftere da...). Store hunder krever betydelig mer aktivitet! (Orker ikke en gang å tenke på alle de St. Bernhardene, GD'ene etc. som jeg har sett som lider voldsomt under mangel på aktivitet. Mange virker "rolige" fordi de har blitt sløve p.g.a. mangel på mosjon).

Og skulle det gå galt på tur, er dachsen grei å putte i sekken :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Schæfertispe på snart 3 år. Jeg valgte denne rasen for å få en utfordring. Jeg er nemlig oppvokst med labradorer. Når jeg da skulle kjøpe min første hund som bare var min, ville jeg ha en hund som krever fysisk og ikke minst psykisk trening. Hvis du får til en schæfer, får du ikke mer lojal,lydig,glad,oppvakt og morsom hund!

Schæfer passer ikke for alle (mange uvettige hundeeirer rundt omkring) da den trenger masse stimulerende trening for å være fornøyd. De har nemlig lett for å kjede seg.

Jeg har vært utrolig heldig med min hund. Hun er veltilpasset, snill, rolig,god nese(spor),godt gemytt(trygg på seg selv), lydig og meeeget barnevennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

schæfer er ikke aktuelt for oss..

vi ønsker oss ikke en utfordring, men en "familiehund", med et ikke alt for stort aktivitetsbehov

den er også for stor.. (se lengere opp om min slitsomme fjelltur med min border collie.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppps :oops:

JEg har sett på feil innlegg....Schaæfer er selvfølgelig ikke rette alternativ for deres behov. Meningen var å svare på et annet innlegg hvor noen lurte på hvilken raser folk hadde, og hvorfor vi valgte den rasen. Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har selv vokst opp med søte Cocker'e, og vil gi deg følgende input;

* Cockeren er ett meget sosialt dyr, mine mistrivdes hvis vi hadde de ute og resten av familen inne.

* Cockeren har mye/lang pels, og krever mye og ganske nitidig pelsstell. Dette kombinert med sne og skiturer.... Vel, du vil oppleve sneballer under buken/på bena/brystet som ikke er behagelig for hunden.

* Cockeren er ganske sær... ikke akkurat noen utpreget familehund eller "førstegangs"-hund. Jeg har Schäfer nr. 2 nå etter disse søte, små spanielene - det er en langt "enklere" hund, og en flott familie hund.

MEN, jeg synes kanskje du burde vurdere en Springer Spaniel? Den er jo av utseened veldig lik sin "lillebror", men har bedre gemytt, lenger bein, og litt mindre avansert pels....

http://www.akc.org/breeds/recbreeds/engsprsp.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske lett å få dachsen "kom-sitt-ligg"-lydig, men får man til mer, vet man at man har potensiale som hundeeier :sjarmor: Det sies at det du må lære en Schäfer 50 ganger må du lære en dachs 1000 ganger før det sitter. På den annen side, så sitter det fast da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det sies at det du må lære en Schäfer 50 ganger må du lære en dachs 1000 ganger før det sitter. .

Tror ikke det finnes den ting en Schäfer må læres 50 ganger..... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye bra om puddel, slipper røyting og så fåes de i forskjellige størrelser. Kunne tenkt meg en selv en gang. Men nå er det jo massevis av hunderaser jeg kunne tenkt meg..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...