Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å reise med bil fra Venezia og nedover mot Napoli. Er det noen som har eksempler på steder å stikke innom og hvor lang tid man bør bruke på en slik tur?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vurderer å reise med bil fra Venezia og nedover mot Napoli. Er det noen som har eksempler på steder å stikke innom og hvor lang tid man bør bruke på en slik tur?

Jeg svarer, selv om jeg kanskje ikke helt forstår spørsmålet :sjenert:

Du kan kjøre strekningen på under 1 dag - eller 1 år. Kommer an på hvor mye du vil se på veien, og hvilke veier du velger.

På veien passerer du jo 3/4 av Italia og serverdighetene er nærmest uendelige. Større byer som Firenze, Roma. Tusenvis av små, hyggelige landsbyer. Toscana (Siena, Firenze, San Gimignano, Volterra, Lucca, Pisa), Emilia-Romagna, Umbria, Bolsena-sjøen. Kysten, med blant annet Cinque Terre (vestkysten)

Hvis du skriver litt mer om eksakt hva du vil se, kan jeg kanskje være mer spesifikk.

Skrevet

Jeg svarer, selv om jeg kanskje ikke helt forstår spørsmålet :sjenert:

Du kan kjøre strekningen på under 1 dag - eller 1 år. Kommer an på hvor mye du vil se på veien, og hvilke veier du velger.

På veien passerer du jo 3/4 av Italia og serverdighetene er nærmest uendelige. Større byer som Firenze, Roma. Tusenvis av små, hyggelige landsbyer. Toscana (Siena, Firenze, San Gimignano, Volterra, Lucca, Pisa), Emilia-Romagna, Umbria, Bolsena-sjøen. Kysten, med blant annet Cinque Terre (vestkysten)

Hvis du skriver litt mer om eksakt hva du vil se, kan jeg kanskje være mer spesifikk.

hehe syntes det var litt vanskelig å forklare det når jeg skrev det igår:P

Vi ønsker å ha ca en ukes tid der vi kjører med bil fra Venezia til Napoli. på veien trenger jeg tips til hvor man bør stoppe og hvor lenge man bør være på hvert sted. Jeg har vert i Roma, så det er ikke en by vi trenger å være så fryktelig lenge i. enklere å forstå nå?:):)

Skrevet

hehe syntes det var litt vanskelig å forklare det når jeg skrev det igår:P

Vi ønsker å ha ca en ukes tid der vi kjører med bil fra Venezia til Napoli. på veien trenger jeg tips til hvor man bør stoppe og hvor lenge man bør være på hvert sted. Jeg har vert i Roma, så det er ikke en by vi trenger å være så fryktelig lenge i. enklere å forstå nå?:):)

Litt enklere, ja :)

Med 1 uke ville jeg gjort følgende:

Dag 1 og halve dag 2: Strake veien fra Venezia til Cinque Terre (litt over 4 timer). Overnattet i en av de fem små byene (best utvalg i Monterosso). Gått minst en av fotturene mellom byene, tatt båten som går innom 4 av byene.

Halve dag 2 + dag 3: Lucca (ca. 1,5 time fra Cinque Terre) og Firenze (ca. 1 time fra Lucca). Overnatte i/nær Firenze.

Dag 4: Innlandet Toscana (San Gimignano, Volterra, Siena, Chianti) Viktig å kjøre småveiene, ikke bruk GPS! Overnattet sør for Siena, f.eks. nær vinbyene Montepulciano/Montalcino.

Dag 5 og 6: Sør-Toscana/Umbria/Lazio: Først Pitigliano (Sør-Toscana), kjøre inn i Umbria og se blant annet f.eks. Orvieto, Gubbio, Todi. Kjøre til Bolsenasjøen på kvelden. Overnatte der. Dag 6 slappe av på stranden ved Bolsena (evt. kjøre ut til strand på vestkysten, ca. 1 time).

Dag 7: Bolsena eller deromkring - Napoli (ca. 3,5 time)

Dette blir jo høyst individuelt, det er mye å se i Italia. Men dette ville jeg valgt for å få sett mye av det fineste i området mellom Venezia og Napoli :) Men jeg vet jo ikke hvilke interesser du har, så det er jo ikke sikkert at de gamle middelalder- og etruskerbyene er like interessante for deg. Landskapet er uansett veldig vakkert. Er du mer "sol&strand"-menneske, ville jeg kjørt ned langs kysten (etter Cinque Terre), tatt en liten avstikker inn i Toscana (se dag 4). Og nytt strendene og naturen og stoppet f.eks. i Castiglioncello, Bolgheri, Populonia, Castiglione della Pescaia, Santo Stefano... o.s.v. mange fine byer på veien nedover. Kanskje en dagstur med fergen til Elba?

Har du forresten tenkt å kjøre bil i Napoli? :sjokkert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...