Gå til innhold

Småbarnsavdeling på busstur?

34 stemmer

1. 1. Hvordan sikrer bhg barna på busstur?

• Spesialbuss/bhg stiller med bilstoler
    • Foreldrene tar med bilstoler
    • Bussens setebelter
    • Ingenting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå i det siste har det jo vært veldig mye fokus på at barn under fire år skal sitte bakovervendt i bil. Men det er ingen regler som sier at det er ulovlig å frakte små barn i buss uten setebelter. Og barnehager reiser jo noen ganger med bussen.

Hvordan gjør de det i deres barnehage når småbarna skal på busstur?

Anonym poster: fcbb8e52b5a051727cb67f67f9879e19

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

hvis det er belter i bussen bruker vi disse, men om det ikke er, så må barna sitte uten/i vogner.

Anonym poster: bcdf8c9fd9a1cb607dfe62ead27ccfb9

Skrevet (endret)

Vi bestiller buss med setebelte. Jeg HATER å dra på tur med småbarna i buss, som mor gjorde jeg det ALDRI selv. Men i buss er det bare påbudt å bruke belte hvis det er.... Og vi bestiller jo alltid buss som har, men synes de minste er for små til å kjøre buss med slike belter.

Allikevel tenker jeg det er opp til foreldrene å si ifra. Det er noen som ikke ønkser at barnet blir kjørt i buss, de stiller opp selv og kjører barnet i bakovervendt setet i egen bil :)

Nå er det sjelden småbarn er på busstur med barnehagen, men jeg skjønner veldig godt de foreldrene som velger å kjør de selv, det ville jeg valgt selv også..

Jeg sender jo med min 5åring bilpute når han skal på busstur med barnehagen...

Hos oss er småbarna bare med på fellesturer med hele barnehagen, så da bestiller vi busser. Storbansavdelingene kan nok finne på å sende en voksen + noen barn med vanlig rutebuss i ny og ne. Da bruker de belter om det er..

Endret av Leanne
Skrevet

Av det jeg har sett, spesielt på buss til og fra jobb, så sitter barna uten noen som helst form for beskyttelse. Dessverre.

Mange av barna sitter tre og tre i seter som er beregnet på to, mens noen til og med står ved siden av de voksne. Har mange ganger tenkt over at dette ikke er trygt for barna i det hele tatt.

Gjest fr21_5ffdsa
Skrevet (endret)

Samme gjelder med trehjulsykler i barnehagen. Det blir ikke brukt hjelmer der :tristbla:

(sorry litt off topic....)

Endret av fr21_5ffdsa
Gjest Violetta
Skrevet

Så dersom foreldre ikke ønsker dette så må de ta seg fri fra jobben (som er grunnen til at ungene er i barnehage) for å frakte barn i egen bil? Det høres jo bare helt utrolig ut.

Skrevet (endret)

Så dersom foreldre ikke ønsker dette så må de ta seg fri fra jobben (som er grunnen til at ungene er i barnehage) for å frakte barn i egen bil? Det høres jo bare helt utrolig ut.

I min barnehage drar vi på en tur med småbarna i året, gårdsbesøk. Gården ligger ikke langt fra barnehagen, om foreldrene ikke ønsker at barna kjører buss så kan de levere barna direkte til gården fra 9.30. Ja, de må da ta seg litt fri, noen velger å ta hele dagen fri og være med oss. Andre lar barnet kjøre buss, eller kjører de i bil til gården og leverer de der.

Endret av Leanne
Skrevet

Barnehagen vår har egne minibusser og man kan sende med egen bilstol om man ønsker. Hvis ikke sitter de i fremovervendte stoler med 3 punktssele.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til dere som ikke tillater at barna deres tar buss uten egnet sikring for barn eller med setebelter, hvordan gjør dere det når dere tar kollektivtransport med dem? :klo: (Jeg tar f.eks mye buss i byen med toåringen min (uten vogn), og da har jeg ikke mulighet til å sikre ham.)

Anonym poster: d0a0ee39791ca6d4ebf6f87440194ef9

• Liker 2
Skrevet

Bhg som Mini gikk i har egen minibuss med trepunktsseler som er tilpasset barn. De som ville ba barn i sete kunne sende med. De var riktignok ingen småbarnsavd. Kun en avd med barn fra 2-6.

AnonymBruker
Skrevet

mange ganger er grunnen til 3 barn sitter i seter beregnet for to stk, at det rett og slett ikke er nok plasser. andre folk reiser seg ikke for småbarn. hvis de ikke synes dette ser tryggt ut så må folk skjønne at de må finne seg i å stå når en barnehage reiser på tur.

hvis man ikke vil ta seg fri for å transportere barnet selv, og ikke godtar reisemåten må foreldrene finne annen pass. det er vanskelig å bøye seg for alle foreldres ønsker! (og det kan være mange)!!

Anonym poster: bcdf8c9fd9a1cb607dfe62ead27ccfb9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar ikke buss med ettåringen min, fordi jeg tenker på sikkerheten om det skulle skje noe. Jeg har lest for mye om sikring av barn i bil til at jeg ønsker å ta bussen med henne.

Jeg vet at det finnes barnehager som reiser på tur med buss uten å sikre barna. Men hvordan kan dette egentlig forsvares? Hva om det skjer en ulykke og ett eller flere barn mister livet?

Jeg trodde barnehager skulle og ville prioritere sikkerheten framfor alt.

Skrevet

Som daglig trafikant på Ruter har det aldri falt meg inn at man skal ha en buss full av barneseter hvis en barnehage skal på tur. Ideelt sett? Ja. I den virkelige verden? Neppe.

Imidlertid synes jeg det er en selvfølge at turbussen de reiser med har setebelter (det har jo ikke bybusser, men så kjører de sjelden i 60-70 km/t heller, som en turbuss gjør).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som sender med sete til små barn, er ikke det forferdelig mye styr? Vi bruker et kvarter eller mer på å sette inn bilstolen, fordi det er så mye som skal festes. Tenker på at barnehagen kanskje skal feste mange slike stoler i bussen. Er det noen som sender med slike seter? Og tenk om de blir festet feil? Ikke lett for bhgansatte å vite hvordan ørten forskjellige seter skal festes...

Anonym poster: 19b0cb6102a98bd4bccfd7ef05ebdf1b

• Liker 1
Skrevet

Bhg-vår har som sagt egen minibuss(er). Velger man å ta med eget sete må dette monteres i bussen når man leverer. Nå har bhg i tillegg bilstoler til alle barna, så vi sender ikke med eget da. Dette er en stor, privat bhg som vi kjører omvei hver dag for å komme til. Vi gjør dette pga alle de "små" tingene Som er bedre der enn andre steder her i kommunen.

Når det gjelder kollektivtransport så tar jeg ikke med mine minste, nettopp fordi deres sikkerhet er for viktig for meg. 11 åringen tar jeg buss med dersom bussen har seler.

Skrevet

Nå har vår avdeling kun vært på busstur en gang, men det blir flere fra neste år. Barnehagen leier minibuss og foreldrene har med egne seter.

Skrevet

Barnehagen leier busser med sete. Når barna mine har vært under 3 år så har jeg tatt fri fra jobb og kjørt dem selv. Når de går på storbarn så sender jeg med beltestol, selv om de fortsatt sitter bakovervendt i bilen vår. Eldste ble snudd da hun var 5, vi bruker akta graco beLogic. (off topic)

Skrevet

Da mine gikk i barnehage og barnehagen var på tur (noe de var ofte!) så tok de vanlig rutebuss.

Likedan har jeg selv tatt ofte buss med barna da jeg ikke hadde førerkort. Har vært noen hendelser der bussen har bråbremset, og selv med ei hånd på barna så har de sklidd av setet..... men jeg hadde ikke så mye valg egentlig, måtte ta buss for å komme meg til og fra barnehage og jobb.

Skrevet

Barnehagen min reiser sjeldent med buss, men bestiller da buss med seler. Vanligvis reiser de i mindre grupper, da med privatbil. Da blir vi foreldre varslet på forhånd, og tar med bilseter til de.

Skrevet

I bhg her (liten barnehage) reiser dei i dei tilsettes privatbilar, med barnehagens bilseter. Ikkje så ofte dei reiser på slike turar.

Lurar litt på folk som ikkje tek buss med ungar fordi det ikkje er trygt nok. Flott for dei med bil, men for oss som ikkje har bil/kan køyre bil, er buss alternativet når me skal reise over avstandar. Men me burde jo sikkert halde oss heime, barnemishandlarar som me er... :roll:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...