Gjest Poirot Skrevet 12. februar 2004 #81 Skrevet 12. februar 2004 La meg spørre deg om dette: ville du åpenlyst gå til angrep på din bror/søster og deres barn og ektefeller? Ville du dratt dine konflikter med dine søsken ut for all offentlighet? For meg er dette hovedessensen til hvorfor jeg reagerer. Dette hører privatlivet til.
tenker Skrevet 12. februar 2004 #82 Skrevet 12. februar 2004 Selv er jeg faktisk gledelig overasket over at så mange er enige med meg! (Ikke helt vitenskapelig undersøkelse, men dog) La meg spørre deg om dette: ville du åpenlyst gå til angrep på din bror/søster og deres barn og ektefeller? Ville du dratt dine konflikter med dine søsken ut for all offentlighet? Nei, det ville jeg ikke, men det kan vel strengt tatt ikke sammenlignes??! Mine familieforhold har da ingen betydning for nasjonens framtid? Og er neppe av interesse for andre heller? Hva mener dere er galt med det hun har gjort? Burde hun ikke kunne kritisere kongehuset fordi hun er en del av familien? Eller burde ikke kongehuset kunne kritiseres i det hele tatt? Dette er hennes meninger om de menneskene som liksom skal representere henne og oss utad, og, som det blir påpekt her tidligere, alle andre har synspunkter om som de (gladelig) deler med andre. Men på den annen side : Hvorfor henge ut nevøen og niesen og deres kjære på TV ??? Jeg synes absolutt hun bør kunne uttale seg, men å være med på en dokumentar og fortelle hvor "ille" hun har hatt det og at de andre har hatt det så "lett" og gjort dårlige valg, synes jeg er smakløst! Synes du hun burde få uttale seg eller synes du ikke? Og de som er så sjokkerte og forferdede over Ari Behn ( som kun er "forfatter" ) og MM ( som er en "utagerende og umoralsk alenemor" uten utdanning ), VÅKN OPP! DE ALLER FLESTE I 2004 HAR EN VISS BAGASJE NÅR DE KOMMER OVER EN VISS ALDER, KRONPRINSESSE / PRINSGEMAL ELLER EI!!!! Nei jeg er ikke enig i at den "bagasjen" MM og Ari har ikke er mer enn hva den gjengse nordmann har vært med på. Og når man først har et kongehus, er det ikke naturlig å forvente at disse fremstår med høyere moral/ fastere prinsipper enn gjennomsnittet av folket heller enn lavere? Og hva har innavl med den saken å gjøre?! La meg bare spørre... Er du så utrolig puritansk og "ren" ? Er dette noe å henge seg opp i nå ? Du snakker så godt om hennes oppførsel, er ikke den god nok nå ? Har hun ikke vist seg som sympatisk, barnekjær, vist interesse og jobbet for div."veldedige" organisasjoner ? Jeg synes hun oppfører seg som en kongelig bør, og hva hun har gjort for en del år tilbake, er for meg ikke så veldig viktig. Så lenge hun er korrekt nå og har blitt "godtatt" av folket ( sånn sett fra media etc. ) og sin svigerfamilie. Helt enig med Nicoline! Tror ikke alenemødre ellers får så mye beundring fordi de er sympatiske og barnekjære. Når det gjelder MMs øvrige "prestasjoner" etter at hun ble gift med Håkon, vil jeg tro at de aller fleste ville klart det samme som henne med tilsvarende oppbacking og rådgivning. (Klær, stillingen i Norad mm.). Ellers synes jeg det er rimelig søkt at vi ikke skal få mene noe negativt om kongehuset hvis vi ikke er perfekte selv (jfr. "ren").
Diva Skrevet 12. februar 2004 #83 Skrevet 12. februar 2004 Tenker sa til Bindersine : Burde ikke Kongehuset kritiseres i det hele tatt ? Joda! Er vel ingen som har sagt at de må skjermes for kritikk ? Jeg synes det er en ganske ufin måte å gjøre det på, slik prinsessen har gjort. Hva om f.eks søstra til Kjell M Bondevik eller broren til Kristin Halvorsen gjorde det samme ? Jeg synes det hadde vært like ille! Familieproblematikk bør helst tas opp innenfor familien! Noe annet er faktisk dårlig gjort ( for å bruke barnehageterminologien ) Som sagt så synes jeg prinsessen bør kunne si det hun vil, men hun burde absolutt ikke "solgt" sin historie til media! Skjønner du hva jeg mener ? Må man spre alt til media ( som selvfølgelig sluker det rått og skriver opp og ned... ) når man uttaler seg om et problem ? Kan man ikke ta det opp "internt" lengre ? Tenker sier Synes du hun burde få uttale seg eller synes du ikke? Jeg synes hun burde få uttale seg, men IKKE I EN DRAMAQUEEN-DOKUMENTAR PÅ TV! Hva skjedde med å unngå offentlig skittentøyvask ? ... tenker : Du tror ikke nordmenn flest i en voksen alder har den type bagasje som Ari og MM ? Ehm ? Hvor har du levd livet ditt hen ? ::riste på hodet mitt:: HVorfor skal de kongelige ha høyere moral enn de har nå ? De har ( angivelig ) en høy moral "as we speek", og de hadde antakelig begge fått skikk på livene sine og tatt seg sammen da de ble sammen med kongebarna. Som tidligere sagt, hvorfor må vi henge oss opp i dette fremdeles ? Ach... Tipper du og dine likesinnede koker sammen en slik smørje når MM og Ari er over 90 Jeg vektlegger heller nåtiden framfor fortiden, og jeg synes de viser seg på en god måte utad. Om tenker vil henge seg opp i deres "umoralske og fæææle" oppførsel fra noen år tilbake, så må vedkommende gjerne få lov til det. Jeg mener fremdeles det jeg skrev. Om de skulle få en liten "reprise" av fortiden nå, ville være en HELT ANNEN SAK. DA måtte man vel selvfølgelig tatt aksjon! Du spør hva innavl har med saken å gjøre ? Det som faktisk var vanlig før for kongelige, var å gifte seg med andre kongelige. Den europeiske kongefamilie = slektninger nesten hele gjengen. Dermed blir det fort innavl. Det å finne seg borgerlige maker, er relativt nytt. Takk og lov har de unge (kron)prinser og prinsesser etc. begynt å bryte tradisjoner og finne "friskt" blod... Borgerlige = normale, ikke-kongelige mennesker. Mennesker - kan gjøre feil - og de kan angre og forbedre seg. Hva skal de gjøre da ? Legge seg ut på en jakt etter frøkner på 24 som har gått handel og kontor, BI, og er av en "god" familie og gi f i hvem de elsker ? ( finne et skikkelig superoverlegent-fint-og-uplettet-menneske ? ) Skal også sies at jeg ikke beundrer MM for at hun er alenemor ( eller VAR alenemor da ). Jeg er heller ikke "fornøyd" med hennes fortid, men jeg tror hun kan være en grepa jente fordet. Og jeg tro det er en grunn til at Kronprinsen valgte henne. Jeg synes stort sett alenemødre er tøffe jeg, som har lært å klare seg alene og være selvstendige! Uansett så synes jeg MM står fram som en (tidligere nevnt) sympatisk person, og jeg ser ingen grunn til å "mislike" og "surmule" fordi hun har en fortid når det er nåtiden og framtiden som er det viktige. (Min mening) Klart vi kan mene noe om Kongehuset, selv om vi ikke er perfekte selv ? Nå synes jeg du henger deg opp i detaljer.... Men jeg sier "den som er uten synd, kan kaste den første sten" ( gammalt kjekt ordtak ;-) ) Med tanke på det jeg nevnte tidligere, og at færre og færre er jomfruer, aldri har prøvd røyking, alkohol og div. rusmidler, og aldri har vært med på noe "usømmelig" etter en viss alder, så synes jeg det er drøyt å forvente en søndagsskolepike og en sølvgutt når folk ofte kan være mye verre selv. ( de kongelige med maker er mennesker, som du og jeg, tror det eller ei ;-) ) Nå sier sikkert noen igjen :"jammen de er jo kongelige! De må jo inneha høy moral og være sømmelige!" Da sier jeg (igjen) : For min del så er det nåtiden som gjelder, og jeg tror de begge nevnte har kommet over sin ville fortid og satser seriøst på det de har begynt på nå.
VesleBråka Skrevet 12. februar 2004 #84 Skrevet 12. februar 2004 Jeg tror folk reagerer forskjellig på Ragnhilds uttalelser, fordi de ser henne i forskjellige roller. Som en offentlig person, prinsesse, har hun lov å uttale seg som hun gjør, fekte for monarkiet som hennes foreldre og besteforeldre har bygget opp. Som tante og privatperson, er det illojalt og stygt å henge ut familien sin offentlig. Jeg tror hun selv så seg som prinsesse, og ikke tante og privatperson i intervjuet. Men de er så nært knyttet sammen, ikke rart at folk ofte ser dem som ett. Jeg synes hun har all rett til å uttale seg, men burde kanskje veid ordene sine litt. Slik at hun kan kritisere monarkiet, uten å gå under beltestedet på familien. Nei jeg er ikke enig i at den "bagasjen" MM og Ari har ikke er mer enn hva den gjengse nordmann har vært med på. Og når man først har et kongehus, er det ikke naturlig å forvente at disse fremstår med høyere moral/ fastere prinsipper enn gjennomsnittet av folket heller enn lavere? Jeg er helt enig med tenker i at man kan naturlig forvente at et kongehus fremstår med høyere moral og fastere prinsipper enn gjennomsnittet av folket. Å være kongelig er en toveis gate; folket er glad i dem og ønsker dem som representanter for sitt land, kongen utøver kongeverdigheten og lar sin visdom lede seg i sin rolle som landsoverhode. Dette er en krevende oppgave, ja, men som man får mye tilbake for. I sluttsum er man privilegert som får lov å tjene folket på denne måten. Hvis de kongelige insisterer på å leve som normale mennesker, så blir det enveis. Hva skal vi med dem da? Vi trenger et landsoverhode, ikke en kompis. Kong Olav hadde stor selvdisiplin og tok sin rolle som Konge svært alvorlig. Samme med Dronningmoren i England har jeg lest, de ble lært opp til duty before everything. Hun tilga aldri Kong Albert for at han abdiserte, og satte seg selv foran sin oppgave som landsoverhode. Nå er riktignok det gamle kongelige tanker, men man trenger da ikke løpe helt til motsatt side i moderniseringen. Jeg tenker faktisk ikke på H og M som prins og prinsesse, mens om vanlige rikmannsbarn, helt ærlig. Og da synes jeg ikke de fortjener tittelen og hederen folket gir dem. De tar det som en selvfølge, at de er født privilegerte for sin egen underholdnings skyld. Derfor synes jeg kongen har vært litt slapp når han ga dem helt frie tøyler for å finne ektefelle. Han selv gikk gjennom en vanskelig tid, og ønsket ikke at barna sine skulle måtte oppleve det samme. Men derfra til å gi carte blanche, synes jeg kanskje blir litt mye andre veien. Det finnes utrolig mange søte, smarte, normale borgere å velge imellom her til lands. Og ja, MM har en mer utagerende fortid enn noen jeg kjenner. Det er urettferdig å sette henne som normalen, opp imot en nonne. Det finnes ganske så mye imellom henne og en nonne! Nå er jeg ikke så engasjert at jeg har sterkt imot verken MM eller Ari da. Helt greie for min del. Jeg synes det er underlig og pinlig å lese og høre intelligente mennesker i media og politikk omtale Mette Marit med den største respekt fordi hun har giftet seg med den hun har. Hun ville ellers ikke få respekt (for å si det mildt) for hverken utdannelse' date=' arbeidserfaring, arbeidsvillighet eller oppførse. Dette virker absurd i et demokrati med opplyste mennesker og ytringsfrihet, der respekt ikke bør vises mennesker utifra den posisjon de har i samfunnet, men utifra deres oppførsel. [/quote'] Jeg tror det er noe av grunnen til at de bejubles. Folk som tolker vil så gjerne at de skal ha det kongelige i seg, at de saumfarer hvert ord og uttrykk som kommer fra dem, og ser det som viktig og bra og trendsettende. De er rett og slett hypet. Det går veldig fint an å få stor respekt for sin kongelige rolle/oppførsel. Kong Olav var dypt elsket og respektert av folket i hele sin kongetid, noe han selv var årsak til, ikke bare posisjonen hans.
VesleBråka Skrevet 12. februar 2004 #85 Skrevet 12. februar 2004 Med tanke på det jeg nevnte tidligere, og at færre og færre er jomfruer, aldri har prøvd røyking, alkohol og div. rusmidler, og aldri har vært med på noe "usømmelig" etter en viss alder, så synes jeg det er drøyt å forvente en søndagsskolepike og en sølvgutt når folk ofte kan være mye verre selv. ( de kongelige med maker er mennesker, som du og jeg, tror det eller ei ;-) ) Det er ingen som har krevd et uplettet vesen. At noen som skal gifte seg med kongelige, er jomfruer, aldri har tatt seg en røyk eller drink. Det er ingen som har snakket om søndagsskolepike (vet du at MM ikke har gått på søndagsskole? Jeg har, og både drikker, røyker og puler utenfor ekteskap) eller sølvgutt. Poenget er vel heller at mellom søndagsskolepike-imaget ditt og MM er det plass til de aller fleste unge i dette landet. Jeg synes ikke det er normalt at en ungdom driver rundt i rusmiljø. Det er heller ikke normalt å bli alenemor i ung alder, samme hvor mye akseptert det er. Det hadde vært et stoort utvalg her til lands hvis man hadde akseptert ikke-jomfru, røyker, liker alkohol, ikke barn, ikke rusbakgrunn. Det er ikke bare 5 jenter fra Frogner igjen da. DET er et poeng også. Forøvrig så har H gjennomført sitt valg, og da er det bare til å se fremover. Det er jeg enig i.
Gjest gjest1 Skrevet 12. februar 2004 #86 Skrevet 12. februar 2004 Ikke skal man straffes resten av livet for hva man har gjort i ungdommen heller! Det kunne jeg laget en lang tale om, men da havner jeg langt utenfor tema
Gjest Bindersine Skrevet 12. februar 2004 #87 Skrevet 12. februar 2004 det ville jeg ikke' date=' men det kan vel strengt tatt ikke sammenlignes??! Mine familieforhold har da ingen betydning for nasjonens framtid? Og er neppe av interesse for andre heller? Hva mener dere er galt med det hun har gjort? [/quote'] Så, hvis du var en kjent person, eller i slekt med en kjent person så hadde du ikke hatt noen betenkeligheter med å henge ut slekta. Eller har du ingen problemer med det selv om du ikke er en kjent person? Er det greit å henge ut familiekonfliktene til offentlig ettersyn? Hun kritiserer jo heller ikke kongehuset som helhet, hun kritiserer personene, hun kritiserer sin egen familie. Hun pøste ut sin bitterhet over mennesker hun påstår har urettet henne. Vi hører bare hennes versjon, så mange av dere har sikkert lett for å ta hennes side i saken. (Særlig hvis dere i utgangspunktet er kritisk til kongehuset, og kongebarna og deres valg av parntere.) Det dere da ikke skjønner er faktisk at dette angår ikke oss. Hvis Harald og Ragnhild har noe konflikter seg i mellom så er det best at de løser det seg i mellom. Det har ingenting med kongehuset å gjøre. (Eller mener noen av dere at siden man er kongelig at man ikke har personlige konflikter familien i mellom?) Kongelig eller ei, dette er en personsak. Som sagt, hun kritiserer ikke standpunkter kongehuset har tatt, eller hvordan skattene på slottet blir håndtert, hun kritiserer personer. Hun går til angrep på ting som vi forleng siden er ferdigdiskutert med. Eller, vi burde vært det. Noen som har måtte kjempe for å få den man vil ha, burde vise litt mer forståelse for at niese og nevø nå kan få ta det samme valget uten at det blir gjort så store bruduljer av det. Seff, kan kongehuset kritiserers, men du kan ikke forsvare måten Ragnhild fremførte seg i dokumentaren, med bare å enkelt si: "hun har da også rett til å uttale seg." Når man bærer en tittel, eller har en annen fremtredende rolle i samfunnet, bør man nok tenke seg litt om før man uttaler seg, det kan vi se hver eneste dag i mediene at folk snakker før de tenker, for så senere å gå ut og beklage alt sammen. Ragnhilds bitterhet hører ikke hjemme i mediene, og slettes ikke som en tåpelig dokumentar som bare viser hvor gammel og sur kongens søster egentlig er. Dette kunne tv2 og Ragnhild spart oss for. Uansett hvor mye mange av dere vil forsvare Prinsesse Ragnhilds rett til å uttale seg så forandre det ikke dette faktum : Personlige problemer luftes ikke for offentligheten. Og i allefall ikke når du er en offentlig person. Den som svekker kongehuset i Norge er ikke kongen, dronningen, eller barna, det er Ragnhild som står for det. Og for å være helt ærlig, hvis dette er måten Ragnhild alltid har vært, så skjønner jeg godt at Harald ikke vil ha noe særlig med henne å gjøre.
Gjest Nicoline Skrevet 12. februar 2004 #88 Skrevet 12. februar 2004 En tronarvings valg av livsledsager er ikke et privat anliggende - det angår faktisk en hel nasjon. Og ja - jeg mener at dette begynnelsen på slutten for monarkiet - verdigheten forsvant med Kong Olav - dette vi ser nå minner mest om en dårlig såpeopera. En kongefamilie er noe nasjonen skal se opp til - jeg leser jo med forskrekkelse at veldig mange av dere gjør nettopp det. Og dere som har skrevet de siste innleggene her - mener dere virkelig at det er helt naturlig for norske jenter å ha/ha hatt fritt forhold til sex og dop - foretrukket festing fremfor utdannelse og å være ugift mor? Det er i såfall veldig bekymringsfylt og ville i såfall ført til at ikke bare det norske kongehus var i forfall.
Gjest Bindersine Skrevet 13. februar 2004 #89 Skrevet 13. februar 2004 En tronarvings valg av livsledsager er ikke et privat anliggende - det angår faktisk en hel nasjon. Det gjør faktisk ikke det. Vi bestemmer ikke, og skal ikke bestemme hvem et menneske kan eller ikke kan være sammen med. Kongelig eller ei. (Dette er det jeg mener med en gammeldags tankemåte.) Og ja - jeg mener at dette begynnelsen på slutten for monarkiet - verdigheten forsvant med Kong Olav - dette vi ser nå minner mest om en dårlig såpeopera. Du om det, men det verste for monarkiet i Norge, og for Norge generellt er folk med holdninger som dine. En kongefamilie er noe nasjonen skal se opp til - jeg leser jo med forskrekkelse at veldig mange av dere gjør nettopp det. Og dere som har skrevet de siste innleggene her - mener dere virkelig at det er helt naturlig for norske jenter å ha/ha hatt fritt forhold til sex og dop - foretrukket festing fremfor utdannelse og å være ugift mor? Det er i såfall veldig bekymringsfylt og ville i såfall ført til at ikke bare det norske kongehus var i forfall. Som Diva og mange andre har sagt her, vi kan ikke dømme folk på bakgrunn av ting de har i sin fortid. I såfall så vil jeg tro at du ligger ganske så tynt an. Du sier "mener dere virkelig at det er helt naturlig for norske jenter å ha/ha hatt fritt forhold til sex og dop - foretrukket festing fremfor utdannelse og å være ugift mor?" Dette er ting som går på MM, og det er noe som er i hennes FORTID! Har du ikke fått det med deg enda? Vi har alle en fortid, og noen har mer i den enn andre. Men det gir oss ingen rett til å dømme eller fordømme et menneske for evig tid. Så, men det sagt, har jeg ikke tenkt å dømme deg for din fordomsfulle fremførsel, men heller prøve å forstå, at det ikke kan være så lett å være deg, som bare ser undergang og forfall hvor en du snur deg.
Diva Skrevet 13. februar 2004 #90 Skrevet 13. februar 2004 Argumentene mine begynner å bli litt oppbrukte her, men jeg vil absolutt understreke at jeg står fast på min mening i innleggene, og jeg er så enig med Bindersine. Flere her mener at "jeg kjenner ingen som har vært med på så mye fælt og umoralsk som MM har." Neivel ? Jeg har et par (tidligere) venninner som kunne kvalifisert seg. Jeg tror det er noen "sånne" overalt jeg. Om folk vil lukke øynene for rus og "umoral" og alenemødre og at det faktisk forekommer så og si overalt nå, så må de gjerne det. Men jeg vil si at jeg blir sjokkert over at det ikke "forekommer" hos de som nevner det.... Nuvel. Sporer litt av og det er ikke meninga... Jeg tror i allefall ikke dette er monarkiets fall. Men den som lever får se ;-) Veslebråka, jeg vet ikke om hun har gått på søndagsskole eller ei, det var et forsøk på et eksempel. Det er vel ikke normalt at folk driver med rus etc, men det er så vanlig nå at jeg ikke skjønner den greia, "nei hun er ikke verdig fordi hun har drevet med slikt i sin fortid." Jeg er enig i at det er dumt og jeg hadde aldri i livet gjort noe sånt uansett ( sant ), men jeg er ikke enig i at det ikke forekommr mer og mer. Unge alenemødre vil jeg faktisk påstå er relativt normalt. Må nesten glise litt,- mener du at Haakon i stedet burde finne seg en av de "greie Frognerpikene" ? Spørs om Frognerpiker er så "høymoralske" som du tror Uansett har han prøvd "vestkantjenter" av god familie og med masse penger ( ryktet deres vet jeg ikke noe om, men hadde det vært noe så hadde det GARANTERT kommet fram om en av de forrige ble kongelig ) og det var tydeligvis noe han ikke var "fornøyd nok med". Så at han da velger en jente med fortid ( som til og med er mor fra før ) er jo absolutt banebrytende, og jeg må igjen si at det er ikke den type fortid man foretrekker. Men jeg har ikke hatt vansker med å avfinne meg med det, og sålenge hun er en ordentlig person nå, så ser jeg ikke noen problemer. Alle kan gjøre feil og hun angrer og hun er også bare et menneske.
Gjest Nicoline Skrevet 13. februar 2004 #91 Skrevet 13. februar 2004 Merkelig hvor naive det går an å være. Det har stått opp og ned i aviser om Mette Marit-effekten på unge mødre som velger å reise hjem fra sykehuset kort tid etter fødselen. Det er litt verre å registrere en eventuell Mette Marit-effekt på slepphendt omgang med dop osv... men vi som er tenåringsforeldre vet hvordan man må jobbe aktivt for å informere om farene med omgang med stoff. Synes derfor det er skremmende at norges fremste kvinnelige ambassadør skal ha et slik omdømme - håper og tror at vi endelig skal få si vår mening om monarkiet ved en folkeavstemming.
Gundel Gaukeley Skrevet 13. februar 2004 #92 Skrevet 13. februar 2004 En tronarvings valg av livsledsager er ikke et privat anliggende - det angår faktisk en hel nasjon. Og ja - jeg mener at dette begynnelsen på slutten for monarkiet - verdigheten forsvant med Kong Olav - dette vi ser nå minner mest om en dårlig såpeopera. En kongefamilie er noe nasjonen skal se opp til - jeg leser jo med forskrekkelse at veldig mange av dere gjør nettopp det. Og dere som har skrevet de siste innleggene her - mener dere virkelig at det er helt naturlig for norske jenter å ha/ha hatt fritt forhold til sex og dop - foretrukket festing fremfor utdannelse og å være ugift mor? Det er i såfall veldig bekymringsfylt og ville i såfall ført til at ikke bare det norske kongehus var i forfall. Siden den nåværende kongerekke er forholdsvis kort bør man kanskje se litt lenger bakover for å finne ut hva slags tradisjoner det norske monarki har? Jeg kan forsikre dere om at fyll og hor alltid har vært en vesentlig del av de norske kongers liv, de kongelige i dag er direkte tamme i så måte. Og hvem er det som har bestemt at de kongelige skal være rollemodeller? Det er jo direkte tåpelig! Når jeg leser innleggene her er det enkelt å se hva som er deres egentlige misjon, nemlig å være et samtaleevne for den gemen hop... Det er heller intet nytt...
Gjest Nicoline Skrevet 13. februar 2004 #93 Skrevet 13. februar 2004 Javel - og det var jo også en unnskyldning Jeg bryr meg lite om hva de kongelige gjorde før jeg kom til verden - det er nå jeg snakker om - nå som vi lever i et opplyst samfunn, og vet hva slags skadevirkninger rusgifter har på kroppen. Uansett hva du mener så viser det seg at Mette Marit står som forbilde for endel ungdom/jenter i dette landet - helt naturlig så lenge media/biskoper/statsminister lar henne framstå som som en heltinne !!!
VesleBråka Skrevet 13. februar 2004 #94 Skrevet 13. februar 2004 Neivel ? Jeg har et par (tidligere) venninner som kunne kvalifisert seg. Jeg tror det er noen "sånne" overalt jeg. Jeg sier ikke at folk med rusbakgrunn og unger er dårlige mennesker idag. Men jeg sier at de neppe kan sies å være det beste kjøpet for hverken en kronprins eller en vanlig mann. Og det er ikke å dømme, det er å være ærlig. Hvilken mann vil ha en dame med bagasje hvis han kan få uten? Se bare på barnogfamilie hvor mange kvinner som ønsker at mannen deres kom uten bagasje. Jeg mener at en kronprins og mannen i gata ikke er likestilt i valget her. Hvis de er likestilt, hvorfor i all verden skal den ene være kronsprins med alle privilegiene da? Og prøv å skille snørr og barter, jeg er ikke ute etter å dømme MM, men å diskutere monarkiet. Hovedpoenget mitt over (som du hoppet over) er at hvis de kongelige skal leve som vanlige borgere, så burde de være vanlige borgere. Skal de være kongelige, så får de gjøre livsvalg som kongelige. Unge alenemødre vil jeg faktisk påstå er relativt normalt. Hvor mange prosent av ungjentene setter seg i en alenemor-situasjon før de er 25? 10%? Mindre? Jeg synes det må skilles mellom akseptert og normalt. Må nesten glise litt,- mener du at Haakon i stedet burde finne seg en av de "greie Frognerpikene" ? Spørs om Frognerpiker er så "høymoralske" som du tror Du misforstår, jeg sa at det finne MER enn 5 fagre piker på frogner å velge i for en kronprins hvis man trekker fra de med rusbakgrunn og alenemødre i dette landet. Frognerpikers moral vet jeg ikke noe om, antar den er varierende som ellers i landet, men jeg innbiller meg de er gode på fasader. Så ingen rusbakgrunn, barn eller videoer kommer inn i bildet. Nicoline skrev: En tronarvings valg av livsledsager er ikke et privat anliggende - det angår faktisk en hel nasjon. Bindersine skrev: Det gjør faktisk ikke det. Vi bestemmer ikke, og skal ikke bestemme hvem et menneske kan eller ikke kan være sammen med. Kongelig eller ei. Her er jeg enig med Nicoline. Hvis en tronarvings valg av livledsager var privat, så burde han ikke være statsoverhode og kongelig. Da burde han være en vanlig person. Dette avspeiles også i at han må ha kongens og statsministers tillatelse til å inngå ekteskap selv om han er myndig. I teorien så burde det ikke være så vanskelig å spa opp en pike tilsynelatende uten bagasje. Meg, f.eks, hadde ikke trengt noen pressekonferanse hvor jeg tilsto fortidens synder.
Gjest Bindersine Skrevet 14. februar 2004 #95 Skrevet 14. februar 2004 I teorien så burde det ikke være så vanskelig å spa opp en pike tilsynelatende uten bagasje. Meg, f.eks, hadde ikke trengt noen pressekonferanse hvor jeg tilsto fortidens synder. Fryktelig så selvgode vi var da. Tviler veldig sterkt på at du er så uskyldsren som du skal ha det til. Tror f.eks noen av innleggene dine her i gården ville vært litt ubehagelige å få slengt i fjeset på en pressekonferanse.
Gjest Nicoline Skrevet 15. februar 2004 #96 Skrevet 15. februar 2004 For det første så er det stor forskjell på å skrive innlegg på en diskusjonsside på internett og på å drive med "utagerende" festing hvor det blir brukt narkotika, medvirke i sex-video og ha et barn utenfor ekteskapet. Men den største forskjellen tror jeg er at andre med så mye "bagasje" høyst sannsynlig hadde valgt å ikke leve et liv som Norges kommende dronning - man vet på forhånd at hver sten snus og at selv den minste utskeielse man har foretatt vil bli slått opp i media. Etter mine begreper så lar de tingene ikke forenes med å framstå som en av landers trendsettere og rollemodeller. Se hvordan f.eks. idrettskjendiser blir behandlet og ekskludert fra idretts-forbund etter å ha blitt satt i sammenheng med f.eks. rusmidler - de blir ekskludert fra forbundet nettopp fordi en slik oppførsel ikke lar seg forene med å være forbilde for barn og unge. Men hvem som helst skal kunne bli medlem av den norske kongefamilien ? Skriver den norske for det hadde aldri latt seg gjennomføre i andre land - f.eks. i Danmark.
VesleBråka Skrevet 16. februar 2004 #97 Skrevet 16. februar 2004 Fryktelig så selvgode vi var da. Tviler veldig sterkt på at du er så uskyldsren som du skal ha det til. Tror f.eks noen av innleggene dine her i gården ville vært litt ubehagelige å få slengt i fjeset på en pressekonferanse. ?? Klarte du ikke å komme opp med et bedre svar? Jeg har ikke sagt at jeg er uskyldsren. (ref. over hvor jeg sier at jeg både drikker, røyker og puler utenfor ekteskap) Hvis du har giddet å lest innlegg tidligere, så har jeg heller ingen krav til at en kronprinsesse skal være uskyldsren. Jeg synes bare at hun ikke skulle ha rusbakgrunn eller være etablert med barn. Hvilke av mine innlegg hadde vært ubehagelige å fått slengt i fjeset på en pressekonferanse? Hypotetisk sett, hvis en kronprins skulle giftet seg med en forumprofil.. Hvis du syntes mitt eksempel var så overmåtes selvgodt, så kan jeg endre det: Jeg kjenner ingen piker som jeg mener hadde trengt en pressekonferanse for å tilstå fortidens synder ved et evt. kongelig ekteskap. Godt poeng, Nicoline. I Danmark setter de fremdeles krav til at kronprinsen skal finne seg en pike uten skandaler bak seg. Nettopp fordi han er kronprins, ikke en vanlig mann. Jeg synes faktisk ikke det er urimelig. Til sist, la meg si at MM og Ari Behn gjerne kunne ha giftet seg inn i min nære familie. Det er ikke dem personlig jeg er ute etter på noen måte. Jeg diskuterer monarkiet på generell basis, slik som Ragnhild gjorde. Jeg diskuterer hvilke krav som kan stilles, hvis noen, når en prins eller prinsesse skal velge ektemake i vårt monarki.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå