Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nicoline : Mht at programmet ble kalt "Prinsesse i eksil",- tror du prinsessen har bestemt tittelen selv ? Ut ifra det hun har opplevd ? Det vet vi jo ikke sikkert. Vi har vel ikke så mange "bevis" for at hun ble tvunget fra landet da hun giftet seg ?

Nuvel. Det er egentlig bare flisespikkeri fra min side.. :oops:

Jeg har litt delte meninger om dette egentlig. Blandede følelser kan man kanskje si.

Jeg skjønner at hun sikkert har vært igjennom mye hardt og fått endel skuffelser i livet. At hun har et vanskelig forhold til familien i Norge, er vel ikke så vanskelig å se. At hun har vært en banebryter, som var en av de første ( den første ? ) til å gifte seg borgerlig, er jo sant. At hun har måttet tåle endel for det, kan jeg tenke meg.

Det er klart tydelig at hun har det vondt, og jeg fikk ganske vondt av henne der hun prøvde å få blikkontakt med sin bror. Familiespild sårer og stikker dypt enten man har rødt eller blått blod.

Men på den annen side :

Hvorfor henge ut nevøen og niesen og deres kjære på TV ???

Om hun og broren har et dårlig forhold, hvorfor anklage de unge ?

MM og Ari har blitt (ut)diskutert så mange ganger nå, og selv om kan styre meg for hr.Behn, så er jeg glad kongebarna valgte ektefelle av kjærlighet og våget å tenke annerledes og kjempe for det DE mente var rett. At deres tante mener de har hatt det for lett, eller noe kan jo godt være. Men jeg tror ikke de har hatt noen picnic akkurat de heller. Kan hun da ikke - i stedet for å kritisere dem på tv ( og samtidig nedverdige seg selv og vise bitterhet langt over grensa ) forsøke å sende et brev / snakke med familien sin og prøve å skvære opp om hun har noe å si de yngre ? Selv om hun og Kongen ( angivelig ? ) har et labert forhold, så trenger det ikke gå ut over barna ?

Jeg synes absolutt hun bør kunne uttale seg, men å være med på en dokumentar og fortelle hvor "ille" hun har hatt det og at de andre har hatt det så "lett" og gjort dårlige valg, synes jeg er smakløst!

Og de som er så sjokkerte og forferdede over Ari Behn ( som kun er "forfatter" ) og MM ( som er en "utagerende og umoralsk alenemor" uten utdanning ), VÅKN OPP!

DE ALLER FLESTE I 2004 HAR EN VISS BAGASJE NÅR DE KOMMER OVER EN VISS ALDER, KRONPRINSESSE / PRINSGEMAL ELLER EI!!!!

Nå er jeg så drittlei denne moraliseringen og utsagn av typen "Når MM kan bli kronprinsesse kan jo enhver kasserer på Rimi bli det, og de kan til og med være skilte!" "Når de gifter seg med borgerlige personer, så utvannes Kongehuset!" ( Halloo ? Vil vi virkelig ha mer innavl enn det er ? )

Hva skal folk gjøre da ? Gå søndagsskole og være kyske og "rene" hele livet fordi de kanskje kan komme til å bli gift med kongelige ?

Dessuten tror jeg at MM har vært igjennom offentlig skittentøyvask mht sin fortid nok ganger. Hvor mange ganger skal vi henge oss opp i det ? Nå har hun valgt å være ærlig og rett fram og legge alle kortene på bordet. Skal hun da lide for at hun ikke har vært noen nonne, resten av livet ?

Sett at det var utdannelse, moral og status det gikk på :

Hvor mange "perfekte" hadde det da vært for Haakon og Märtha ?

Skulle de kun valgt etter kriteriene over ?

For øvrig så synes jeg begge de "nyankomne" i Kongefamilien klarer seg svært bra, og virker sympatiske.

Slapp av litt og ikke vær så dobbeltmoralske!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig bra innlegg Diva!

For fem år siden syntes så og si alle at kongebarna burde velge partner av kjærlighet. Men så valgte de visst feil, og da var det ikke så greit likevel... Lenge leve dobbeltmoralen :blunke:

Skrevet

Jøss, så koselig ! Tusen takk :)

Hadde forventet masse pepper jeg, men det kommer vel tidsnok ;-)

D :briller:

Gjest Nicoline
Skrevet

Prinsesse Ragnhild gav en uforfalsket beskrivelse av tilstanden i dagens norske kongehus. Hun uttrykker det svært mange nordmenn mener. Uten omveier, og uten å pakke inn sine synspunkter i en snobbete og tilgjort språkdrakt, avslører hun sannheten om et kongehus i forfall. Et forfall som politikerne har valgt å lukke øynene for. Istedet går politikerne til angrep på henne fordi hun tok seg den frihet å fremsette sin meninger.

Gjest Nicoline
Skrevet

Diva skrev:

Sett at det var utdannelse, moral og status det gikk på :

Hvor mange "perfekte" hadde det da vært for Haakon og Märtha ?

Skulle de kun valgt etter kriteriene over ?

For øvrig så synes jeg begge de "nyankomne" i Kongefamilien klarer seg svært bra, og virker sympatiske.

Slapp av litt og ikke vær så dobbeltmoralske!

Jeg synes det er underlig og pinlig å lese og høre intelligente mennesker i media og politikk omtale Mette Marit med den største respekt fordi hun har giftet seg med den hun har. Hun ville ellers ikke få respekt (for å si det mildt) for hverken utdannelse, arbeidserfaring, arbeidsvillighet eller oppførse. Dette virker absurd i et demokrati med opplyste mennesker og ytringsfrihet, der respekt ikke bør vises mennesker utifra den posisjon de har i samfunnet, men utifra deres oppførsel.

Skrevet

Så enig, så enig Nicoline.

Diva spør: Hva skal folk gjøre? Søndagsskole...osv.

Nei slett ikke. Dropp hele kongehuset. Skal det ikke være mer spesielt enn at ingen "regler" gjelder kan det være det samme. For å dra den litt langt: Hva hvis det ikke hadde vært M-M, men Kristin Kirkemo kronprinsen falt for. Hvor går egentlig grensa, eller er det noen grense????

Skrevet

...må berre skyte inn at det er då uendeleg mange felt ein kan gjere seg fortent til respekt på - ikkje berre det som går på utdanning og jobb!

MM fortener i mine auge respekt for sin sterke vilje, sitt mot, og måten ho er mor på, for å nemne noko. Kvifor må ei framtidig dronning absolutt ha høg utdanning og mykje arbeidserfaring - det er i mine auge mnage kvalitetar som er viktigare... (Og kanskje kan det jo vere fint med ei i kongefamilien som har opplevd verda utan tenarar og raude løparar...?)

Skrevet

Måten hun er mor på kan vi vel knappest si noe om. Synes den posisjonen hun har satt sønnen sin i ikke akkurat er noe å skryte av. Hvorfor må noen alltid bejuble de kongelige selv når det ikke er noe å juble for???

Skrevet

Skjønner godt Kongen og Dronningen som holder en viss distanse til Prinsesse Ragnhild. Hadde MIN tante omtalt mine søsken og våre kjære som hun (Ragnhild) gjør, hadde ikke mine foreldre ønsket kontakt med tanten min heller.

Helt greit at hun uttaler seg, men måten hun gjorde det på fikk meg til å reagere.

For det første: Hun satt som en bryggesjauer. En kvinne i hennes posisjon burde vite bedre enn å sitte på den måten. (Jeg antar jeg får kommentarer for denne.)

2: Utseende sitt kan hun ikke noe for, ei heller stemmen, men måten hun veivet på hodet og snakket nedsettende om H og M og deres ektefeller på burde hun også holdt seg for god for.

3: Det er da ikke Kong Harald som har skylden for at hun ble "landsforvist". Hvorfor så bitter på han? Svaret ligger kanskje i punkt 2?

Jeg syns faktisk det var opprørende å se at hun uttalte seg på den måten. På den annen side tro jeg, som den royalisten jeg er, at det faktisk styrket kongehusets posisjon. Hun klarte faktisk å få folk til å gi sympati til det norske kongehuset.

Kan man kalle det en sjebnes ironi.....?

Skrevet
Måten hun er mor på kan vi vel knappest si noe om. Synes den posisjonen hun har satt sønnen sin i ikke akkurat er noe å skryte av. Hvorfor må noen alltid bejuble de kongelige selv når det ikke er noe å juble for???

Kan me ikkje? Personleg synst eg det er flott at ho er så oppteken av å beskytte barna mot media, og eg synst det virkar som Marius er ein harmonisk og trygg gut, trass mange omveltingar i sitt korte liv... Viss dette er tilfelle, må ein kunne seie at foreldra er gode foreldre, vil eg seie.

Bejuble dei kongelege - visste ikkje at det å ha respekt for er det same som å bejuble??

Skal ikkje dra dette vidare, sidan det er utanfor den opprinnelege debatten.

Skrevet

Krompen fortalte i et interview om MM's utagerende festing.

Det stemmer ikke at hun ikke har hatt en ordentlig jobb. Hun har jobbet som servitør på Engebret kafé.

Innlegget er endret - Misty (mod)

Skrevet
Diva skrev:

Jeg synes det er underlig og pinlig å lese og høre intelligente mennesker i media og politikk omtale Mette Marit med den største respekt fordi hun har giftet seg med den hun har. Hun ville ellers ikke få respekt (for å si det mildt) for hverken utdannelse, arbeidserfaring, arbeidsvillighet eller oppførse. Dette virker absurd i et demokrati med opplyste mennesker og ytringsfrihet, der respekt ikke bør vises mennesker utifra den posisjon de har i samfunnet, men utifra deres oppførsel.

La meg bare spørre...

Er du så utrolig puritansk og "ren" ?

Er dette noe å henge seg opp i nå ?

Du snakker så godt om hennes oppførsel, er ikke den god nok nå ?

Har hun ikke vist seg som sympatisk, barnekjær, vist interesse og jobbet for div."veldedige" organisasjoner ? Jeg synes hun oppfører seg som en kongelig bør, og hva hun har gjort for en del år tilbake, er for meg ikke så veldig viktig. Så lenge hun er korrekt nå og har blitt "godtatt" av folket ( sånn sett fra media etc. ) og sin svigerfamilie.

Virker som vi menneser ELSKER å grafse i andres fortid, og nekter å la den ligge, spesielt når det er kongelige / kjendiser involvert...

En annen her spurte om Kristin Kirkemo hadde blitt godtatt.

Det tror jeg ikke. Det er da vel for søtten forskjell på å ha levd et "utaggerende" liv ( som jeg for øvrig tror de fleste har vært borti på hennes alder.... ) og være drapstiltalt! Eller hva ?

Lemona,- nei jeg synes ikke dette er et argument for å "disse" Kongehuset. Den diskusjonen har vi tatt noen ganger, før og det har jeg svart et par ganger på tidligere.

Er enig med Pip og Annie.

Skrevet
Krompen fortalte i et interview om MM's utagerende festing. Deler av sitatet er slettet - Misty(mod)

Herregud så nysgjerrige folk er da!! :evil: Hva i alle dager har vi med det å gjøre egentlig? :roll:

Skrevet
Måten hun er mor på kan vi vel knappest si noe om. Synes den posisjonen hun har satt sønnen sin i ikke akkurat er noe å skryte av.

Mener du da at hun ikke skulle blitt gift med Haakon?

Eller gitt fra seg foreldreretten til Marius's far, og giftet seg med Haakon?

Tror nok hun tenker lengere omkring dette enn noen av oss tror.

Og Diva....... knall bra innlegg! :tommel:

Skrevet

Men,skulle avskaft hele kongehuset som ikke er noe annet enn et STORT pengesluk.

Og fått president m/hoff istedet som koster MINST like mye

Skrevet

Mener NRK eller TV2 laget et sånnt program for noen år siden. Det ble IKKE spesielt postivit. Utnytting og tvangsflytting av indianere, en noe slett miljøtankegang etc. Tror ikke hr. Lorentzen var veldig fornøyd med det programmet heller.

Catzy

Var ikke dette også en av grunnene til at de ikke besøkte fabrikken da de var der borte på statsbesøk? Og dette sutret svogeren om i pressen noen dager senere....

Gjest Bindersine
Skrevet
Prinsesse Ragnhild gav en uforfalsket beskrivelse av tilstanden i dagens norske kongehus.

Den beskrivelsen hun ga var fyllt av bitterhet, og intet annet.

Hun uttrykker det svært mange nordmenn mener. Uten omveier, og uten å pakke inn sine synspunkter i en snobbete og tilgjort språkdrakt, avslører hun sannheten om et kongehus i forfall. Et forfall som politikerne har valgt å lukke øynene for. Istedet går politikerne til angrep på henne fordi hun tok seg den frihet å fremsette sin meninger.

Eh, hvor har du vært de siste årene?

Alle sier sine synspunkter om kongehuset, usnobbete og uten tilgjort språkdrakt som du sier. Dette er ikke noe som bare Ragnhild har kommet på å si.

La meg spørre deg om dette: ville du åpenlyst gå til angrep på din bror/søster og deres barn og ektefeller? Ville du dratt dine konflikter med dine søsken ut for all offentlighet?

Ragnhild oppfører seg toskete, og særdeles uprofft til av kongelig herkomst å være. Det beviser vel bare i grunnen hva innavl kan gjøre med folk.

(Ragnhild, Astrid og Harald er nemlig ikke bare søsken, de er tremenninger også.) (Kong Haakon 7 og dronning Maud var søskenbarn, det var også kong Olav og dronning Märtha.)

Jeg er forøvrig uenig i din synspuntk om et kongehus i forfall.

Det som er i forfall er eldgamle verdier, tåpelige tradisjoner, og forhåpentligvis en snever og hyklersk tankegang om at prinser og prinsesser bare gifter seg med andre prinser og prinsesser.

Det er på tide at normene i kongehusene blir rystet litt på!

Vi er faktisk i år 2004.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...