Gå til innhold

Prinsesse Ragnhild og "Knugen"

Twigi

Anbefalte innlegg

Prinsesse ragnhild har alltid vært sjefssøya hjemme hos oss. Hver gang min mor ser henne på tv, er det stilstudie i innavl. Hennes kroppsspråk er ikke noe som bare har kommet de siste årene, hun har visst alltid virret med hodet og snøvlet med øynene halvt igjen (og så det overbittet).

MEN hennes bitterhet dere snakker om, hun har jo blitt bitter som resultat av hva hun har gjennomlevd, det er ikke bitterheten som er roten til problemene. Hun hadde kanskje vært en helt annen hadde livet vært anderledes. Jeg synes det er interessant at hun mener H og M har hatt det litt for lett (de er jo også glasurgenerasjon), selv om det kanskje ikke er noe folk flest trenger å vite noe om. Menmen, alle har vel noen i svigerfamilien de ikke går like godt overrens med, så også MM og Ari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sexysadie
...etter at disse to hver for seg har opptrådt i media idag, kan vi vel være glade for to ting: At kvinner ikke fikk arverett til tronen i Norge før 1960, og for at monarkiet (særlig i Sverige) ikke har noen reell politisk makt.

Jeg har sjelden sett et kroppsspråk så fullstendig gjennomsyret av bitterhet og selvrettferdighet som det prinsesse Ragnhild oppvist på TV2 idag. Hvis hun hadde blitt dronning - da hadde vi ikke lenger hatt monarki i Norge :hår:

Jeg er mye godt enig med Ragnhild i det hun sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... og morfar til vår såkalte nye kromprins får hverken hilse på mor eller barn.

Har vi fått ny kronprins??? :o

Synes forøvrig Prinsesse Ragnhild burde valgt sine ord med omhu, men om det er sånn det ligger an innad i familien forstår jeg godt at kongen ikke vil ha noe med henne å gjøre. Hadde tanta mi sagt sånn om meg på TV hadde jeg jammen tatt en telefon og :frustrert: :fy:

Prinsesse Ragnhild ble av meg tolket som en gammel og bitter kjerring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Lisemor: Hvis du ser på andre land, så ser du at man må fø på hele familien til presidenten også: Reiser, representasjonsklær, middager, arrangementer, bosted osv, i tillegg til at presidenten må ha sikkerhetsvakter RESTEN av livet. Og når presidentene skiftes ut hvert fjerde, åttende, tolvte år eller noe sånt - så kan en jo tenke seg kostnadene ved sikkerhet... Pluss at det må arrangeres valg - og det er også ganske dyrt! Presidentene i Finland og på Island - som er naturlig for Norge å modellere et eventuelt presidentskap etter - er også "pyntegjenstander" a la kongen. De gjør ikke annet enn å representere. Jeg tror ikke kongefamilien blir noe dyrere enn president - kanskje tvert i mot...

Angående prinsesse Ragnhild, så tror jeg hun kanskje har meninger som er utbredt i hennes aldersgruppe? Utsagnene virker mest preget av en "gammel" moral (som heldigvis er utdøende...).

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i tillegg til at presidenten må ha sikkerhetsvakter RESTEN av livet.

Hvorfor må en eks-president i Norge ha sikkerhetsvakter til å fotfølge seg resten av livet mer enn en eks-statsminister i Norge trenger det?

Pluss at det må arrangeres valg - og det er også ganske dyrt!

Valg arrangerer vi da annethvert år her til lands allerede. Er ikke ruinert enda.

Presidentene i Finland og på Island - som er naturlig for Norge å modellere et eventuelt presidentskap etter - er også "pyntegjenstander" a la kongen. De gjør ikke annet enn å representere.

Er du sikker på at de bare representerer? Jeg er på usikker grunn her, men jeg mente at de presidentene var mer enn gallionsfigurer, de har reell politisk makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja, samtidig som hun jo selv valgte å gifte seg av kjærlighet, mente hun jo at Mãrta og Haakon hadde hatt dårlige rådgivere... :o :riste:

"Hennes mann hadde i allefall ordentlig jobb!"

Jo, bitterheten lenge leve!! :roll: :-?

quote]

Nå kom det vel ikke helt fram hva hun mente med det at kongebarna hadde hatt dårlige rådgivere, og på hvilke områder dette gjaldt. Det er vel ikke sikkert det bare gjaldt på kjærlighetens områder... Og fordi om hun valgte en borgerlig etter sitt eget hjerte, så betyr vel ikke det at hun satte alle andre faktorer til side ved sin fremtidige ektemake. Det var vel en totalvurdering her også.

Hvorfor er det feil å kritisere kongebarna; fordi de skal bli de kommende dronninger og konger?? Alle i vårt samfunn kritiserer jo hverandre. Som det ble sagt i dette intervjuet så kom det aldri fram i offentligheten den kritikken som hun ble utsatt for. Hun led sikkert mye i skjul, og stod kanskje mye alene..Selv om omverden bare viste glansbildet av henne.

Er det slik vi skal ha det nå også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"VesleBråka"

Er du sikker på at de bare representerer? Jeg er på usikker grunn her, men jeg mente at de presidentene var mer enn gallionsfigurer, de har reell politisk makt.

I Finland har ihvertfall ikke presidenten noen reell politisk makt. Er ikke helst sikker på Island, men tror det er sånn der også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er svært stor forskjell på hvor mye makt en president har.

Bare sammenlign makten til USAs president med makten til f.eks. Finnlands president.

USA har f.eks. ikke noen statsminister.

Hvis Norge skulle bli republikk, ville jo presidenten erstatte kongen. Så det er vel ikke trolig at en fremtidig president skulle ha mer makt enn vår nåværende konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsvakter - ja, jeg tror at en eks-president i Norge vil få sikkerhetsvakter slik som samfunnet er i dag. Er du sikker på at eks-statsministre ikke har det?

Når det gjelder valg, så vil det da bli enda et valg i tillegg til kommune og stortingsvalgene. Og nei, Norge er jo så langt fra ruinert, men det var heller ikke poenget. Det koster en del å arrangere valg, og det må jo da sammenlignes med appanasjen - ikke at vi har råd til å arrangere 1 valg annethvert år slik som i dag.

Presidentene i de nordiske landene har ikke MYE politisk makt. De er ikke akkurat som i USA, for å si det slik...

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konservative tanter som prinsesse Ragnhild har vel alle?

Jeg synes det er utrolig arrogant av kongefamilien hvis de nå støter henne ut i kulden. Og ganske så naivt å tro at alle vil klappe en på hodet når en person som Ari Behn mer eller mindre blir en del av kongefamilien. Det er ikke alle som glemmer og godtar etter et par måneder, slik Håkon og Märtha tydeligvis har kalkulert med.

Jeg synes både Håkon og Märhta gjennomgående opptrer veldig arrogant, de trumfer igjennom sine valg og støter uønskede personer ut i kulden. (Sven O, Aris tidligere venner, og nå Ragnhild?) Det følger faktisk forpliktelser med å være født inn i kongefamilien, og man kan ikke alltid få i både pose og sekk. Selv mener jeg Håkon burde sagt fra seg retten til tronen før han giftet seg med MM. Men jeg regner ikke med at det er særlig mange som er enige med meg, etter at utrolig nyyyydelige Ingrid Alexandra ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Finland har ihvertfall ikke presidenten noen reell politisk makt. Er ikke helst sikker på Island, men tror det er sånn der også!

Hvor mye makt en president har kommer ann på landets lover. Det kan mao variere mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støte Sven O ut i kulden??

Hva i alle dager vet tenker om hans rolle i MMs liv?

Bare her inne på KG er det ikke rent få som ikke har særlig kontakt med mor eller far. Alle har sin grunn. Med så mye fokus og hets, er jeg sikker på at MM også har sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Såg ikkje programmet, men eg fekk då med meg i forkant at prinsesse Ragnhild og mannen ville fjerne litt av det som var sagt der. Ikkje fordi ho ikkje ville stå inne for det, men fordi situasjonen var litt annaleis no enn rett etter kongebesøket i Brasil, då dei trudde programmet ville bli sendt. Det fekk dei ikkje, og om dei avslo eit tilleggsintervju eller ikkje hadde teke stilling til det enno, det veit eg ikkje. Men ho var ikkje så bitter no og forholdet til familien var fint.

Berre sånn for å seia at me allereie før programmet kunne veta litt meir enn det som kjem fram i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støte Sven O ut i kulden??

Hva i alle dager vet tenker om hans rolle i MMs liv?

Bare her inne på KG er det ikke rent få som ikke har særlig kontakt med mor eller far. Alle har sin grunn. Med så mye fokus og hets, er jeg sikker på at MM også har sin.

Hva mener du, Poirot? At han ikke er støtt ut i kulden? Eller at MM har en fullt ut akseptert grunn for å gjøre det?

At MM ikke er på talefot med faren sin stemmer vel? Nei, jeg vet ikke mer enn det som står i media, men det bildet som tegnes opp der, og som de aller, aller fleste i landet forholder seg til, er i alle fall at MM og Sven O fikk problemer først etter at hun ble sammen med krompen. Har ikke fått inntrykk av at Sven har gjort noe utilgivelig mot henne i barndommen i alle fall. Det er ikke kommet fram info om noe annet enn at Sven O. er en harmløs fyllik som er litt for glad i å snakke med Se og Hør. Hvis det er mye mer to the story er jeg alltid åpen for å skifte mening. Men pr i dag har ikke MM noen sympati fra meg.

Hvilken rett har hun til å fordømme folk og nekte dem en ny sjanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg ikkje programmet' date=' men eg fekk då med meg i forkant at prinsesse Ragnhild og mannen ville fjerne litt av det som var sagt der. Ikkje fordi ho ikkje ville stå inne for det, men fordi situasjonen var litt annaleis no enn rett etter kongebesøket i Brasil, då dei trudde programmet ville bli sendt. Det fekk dei ikkje, og om dei avslo eit tilleggsintervju eller ikkje hadde teke stilling til det enno, det veit eg ikkje. Men ho var ikkje så bitter no og forholdet til familien var fint.[/quote']

De sa det etter programmet, at prinsessen hadde fått tilbud om et tilleggsintervju, men at de hadde avslått.

Må si jeg heva øyenbryna da hun stod i butikken, holdt seg godt fast i handlevogna og ropte på norsk "Ikke si hvem jeg er"!

Dama stod frem -i mine øyne- som bitter, grinete og usansynlig frekk!

Kongelig eller ikke: Man står ikke slik på TV og legger ut om familiestrider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du, Poirot? At han ikke er støtt ut i kulden? Eller at MM har en fullt ut akseptert grunn for å gjøre det?

At MM ikke er på talefot med faren sin stemmer vel? Nei, jeg vet ikke mer enn det som står i media, men det bildet som tegnes opp der, og som de aller, aller fleste i landet forholder seg til, er i alle fall at MM og Sven O fikk problemer først etter at hun ble sammen med krompen. Har ikke fått inntrykk av at Sven har gjort noe utilgivelig mot henne i barndommen i alle fall. Det er ikke kommet fram info om noe annet enn at Sven O. er en harmløs fyllik som er litt for glad i å snakke med Se og Hør. Hvis det er mye mer to the story er jeg alltid åpen for å skifte mening. Men pr i dag har ikke MM noen sympati fra meg.

Hvilken rett har hun til å fordømme folk og nekte dem en ny sjanse?

Jeg mener at VI ikke vet noe som helst om hvilken privat grunn hun har til å gjøre som hun gjør. Ikke alle som er vokst opp med en "harmløs fyllik" trives med det. Spesialt ikke når han selger private bilder, uttaler seg i hytt og pine osv i etterkant også.

Jeg tror at hun nok har gode grunner, når hun tross alt blir konfrontert med dette i media med jevne mellomrom. Det enkleste ville jo være å let it go. Når hun da ikke velger slik, må vi stole på at hun har en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Diskusjonen sklir litt ut nå, men. Selvfølgelig kan ikke jeg være sikker på at hun ikke har fullt ut forståelige og akseptable grunner, og til slutt koker jo det hele ned til vår tro på MMs dømmekraft.

Men er det ikke en ganske god indikator på at dette er en personlig stahet fra hennes side når Håkon faktisk er et slags mellommann mellom de to? Håkon ringte Sven O. etter fødselen, Håkon sa at det godt kan hende at Sven O. får komme i dåpen, osv. Jeg kan ikke se for meg at mannen til et incestoffer heller ville snakket så mye med den som hadde gjort dette mot kona hans, for å ta et ekstremt eksempel. Håkon vet med all sannsynlighet hva saken dreier seg om, men han nekter allikevel ikke å snakke med Sven O, slik MM gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg blitt gift med krompen og faren min hadde breiet seg slik i media som en klovn, så hadde jeg fanden meg blitt dritsur på ham også! Han hadde fått en stor kald skulder. Litt støtte fra opphavet må man da kunne forvente. Og hva med den mariusboken? Sven-O har skrevet bok om marius som han skulle gi ut på SeogHør forlaget. Reiste til england og prøvde å lure henne til å titte på manuskriptet, for senere å kunne hevde "Hun har sett det og godkjent det" for se og hør ville ikke trykke ellers.. Fy fader, for en gigafjomp. Han oppfører seg ikke som en far, og fortjener da heller ikke å bli behandlet som en kjær far. Selv om man er i nær slekt med folk, må man da ikke akseptere alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Det er ikke kommet fram info om noe annet enn at Sven O. er en harmløs fyllik som er litt for glad i å snakke med Se og Hør. Hvis det er mye mer to the story er jeg alltid åpen for å skifte mening.

Jeg synes det er kjempetøft av MM å stå imot presset og nekte kontakt med faren sin. Det hadde vært mye lettere for henne å gi etter og opprettholde et slags skinnbilde av at alt er ok. Jeg er imponert over at hun ikke faller for alle hersketeknikkene hans (stakkars, gråtende misforstått bestefar :kvalm: ) og står på sitt. At Haakon er mellommann er vel sannsynligvis fordi han ikke har følt dette på kroppen som barn. Og han er tross alt under mer påtrykk fra "the establishment" om å skape et forsonende inntrykk. Det er lettere å tilgi folk som ikke har gjort deg noe vondt. Synes synd på MM som har et så belastende familieforhold. Hadde det vært noe som helst tak i Sven O så hadde han holdt kjeft og respektert hennes ønske om å få være i fred. Sutrende, gammel gubbe :sinna:

Innlegget er endret noe.

Misty - mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ragnhild er en dame av sin tid. Kansje på tide at noen av kongfam. egne endelig åpner kjeften off?

Der er jo som hos andre: fasaden er viktig, men deet er noe i alle fam

At hun er uenig i valg av ektefeller, ja det er hun ikke alene om. Kan jo forvente at de iallefall finner en partner med en jobb. (kom ikke å belær mæ om trist som f...)

At hun er skuffet over fam og venner, man kan da si det uansett fam?

Dessuten har hun bodd borte og glemt kongelig kotyme etter 50 år.

En ting som ikke ble nevnt i programmet der hun sier de ble landsforvist, var at hennes mann var faktisk gift fra før den tiden. Det var jo en stor skandale den tiden. En ting var at hun var den første på 500 år som giftet seg borgelig, men han var jo gift fra før...

Tar av meg hatten for Ragnhild jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...