Gå til innhold

tips til en sunnere hverdag

Fremhevede innlegg

Gjest helen
Skrevet

Jeg trenger å komme i bedre form og lurer på om noen har noen tips til hvordan man kan se forbedring uten å snu helt om på alt. Er alenemor så har ikke så mye tid som jeg gjerne skulle hatt til å trene, men er i aktivitet 3 ganger i uka inkludert helsestudio og skogsturer, men mangler vel litt intensitet fordi jeg må ha med meg poden på 4 over alt. Drasser på 20 kg for mye som liksom aldri forsvant etter graviditeten. Men spiser variert og ikke mye snop. Men ligger nok på ca 2000 kalorier om dagen. I utgangspunktet vil jeg bare ha bedre helse og mere energi men som sagt noen tips for føler ikke jeg ser fremskritt selv om jeg lever ganske sunt.

Kanskje noen her har noen tips om mat og aktivitet som kan hjelpe litt på som også passer for barn? Har nemlig lite mulighet for barnepass noe som gjør at en ekstra joggetur i uka blir vanskelig.

Blir veldig glad for tips om noen har. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva/hvor mye spiser og drikker du i løpet av en typisk dag?

Gjest helen
Skrevet

I kalorier varier jeg nok mellom 1800 og 2200 kalorier. Kommer litt an på om det er noe spesielt. Men er forholdsvis mye frukt og grønt, fet fisk og kylling og grov pasta. Er særlig nå i det siste jeg har liggi litt over to, pga bursdager o.l. og drikker stort sett 2l vann om dagen. Prøver å være bevist på å ikke komme over 2000 men takkler dårlig å gå sulten. Blir så grinete av det og her hjemme er det jo bare meg og poden så vil ungå den dårlige stemningen. Men kanskje jeg bare MÅ finne meg i det? Er jo i en del aktivitet de dagene jeg ikke trener også i form av lek, hagearbeid osv. Om det ikke regner er vi mye ute på trampolina også.

Kan legge til at jeg kanskje har litt ødelagt forbrenning da jeg hadde tendensen til å nesten ikke spise før jeg ble gravid. Det var da jeg begynte å ha fokus på regelmessige måltider og sunn mat samt være i aktivitet.

AnonymBruker
Skrevet

mister du ikke vekt, burde du spise mindre.

Anonym poster: 185862188f596bb6cdca4a3509493f62

Skrevet

I kalorier varier jeg nok mellom 1800 og 2200 kalorier. Kommer litt an på om det er noe spesielt. Men er forholdsvis mye frukt og grønt, fet fisk og kylling og grov pasta. Er særlig nå i det siste jeg har liggi litt over to, pga bursdager o.l. og drikker stort sett 2l vann om dagen. Prøver å være bevist på å ikke komme over 2000 men takkler dårlig å gå sulten. Blir så grinete av det og her hjemme er det jo bare meg og poden så vil ungå den dårlige stemningen. Men kanskje jeg bare MÅ finne meg i det? Er jo i en del aktivitet de dagene jeg ikke trener også i form av lek, hagearbeid osv. Om det ikke regner er vi mye ute på trampolina også.

Kan legge til at jeg kanskje har litt ødelagt forbrenning da jeg hadde tendensen til å nesten ikke spise før jeg ble gravid. Det var da jeg begynte å ha fokus på regelmessige måltider og sunn mat samt være i aktivitet.

Man skal ikke gå rundt å være sulten, selv om det kan være vanlig i en overgangsperiode når man endrer diett.

Du skriver ikke hvor mange måltider i løpet av en dag, og mer konkret hva du spiser og om det går lang tid mellom hvert måltid?

Frukt kan være noe som hindrer deg ned i vekt, mange reagerer negativt på fruktose. Hvis dette er noe du spiser mye av, så trapp betraktelig ned, maks 1 søt frukt om dagen. I tillegg er det også balanse gjennom dagen og i måltidet som er viktig. La bare en liten del av middagen være karbohydrater fra f.eks ris, og velg alltid de langsomme karbohydratene. Mellommåltider er viktig, om det så er en gulrot, en neve rå mandler, etc. Det holder forbrenningen i gang, det må ikke gå for mange timer mellom hver gang fordøyelsessystemet får noe å jobbe med.

Fullkornspasta er helt klart mye bedre enn fin pasta, men det er jo også avgjørende hvor mye av det du spiser, og hvor ofte. Om du lager sausen selv eller om du kjøper er jo også relevant, fordi ferdigmat stort sett alltid inneholder sukker. Så hvis du får i deg sukker fra flere kilder (inkludert fruktose) i løpet av dagen , så kan dette være være med på å holde på kiloer.

Gjest helen
Skrevet

Lager det nesten alt fra bunnen. Og styrer bevist unna disse skjulte sukker kildene. Men kanskje det blir for mye frukt. Skal testes ut. Spiser tre ganger om dagen pluss mellom måltider. Disse mellom måltidene består ofte av frukt, fersk eller tørket nøtter og hjemmelaget smoothie med havregryn. Dette er ting poden liker også. Men kanskje jeg skal gå for gulerot i stede. Takk for tips. Og så må jeg nok innse at kaloriene må litt ned.

Gjest gjest
Skrevet

Hva med å skaffe et sykkelsete eller en sykkelvogn så kan du ta med deg barnet ditt på sykkeltur. Så kan dere stoppe underveis på en lekeplass eller en fotballbane å leke litt før dere sykkler videre. Etterhvert kan du jo legge ruten i et område med mye stigning for ekstra trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...