Gå til innhold

Forslag til billig ukesmeny

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har lite penger etter å ha betalt masse regninger og satt inn på BSU, dvs jeg har ca 1000 som skal gå til mat i 3 uker :( Noen tips til en ukesmeny? Skal helst være både mettende og sunt, bortsett fra det så spiser jeg det meste. Handler ikke firstprice-produkter...

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Handler ikke firstprice-produkter...

det er jo dumt siden du har ganske lite penger igjen.

du kan kjøpe 1 kg kylling klubber til 40 kr.

men ellers:

makaroni og pasta er billig.

fryste grønnsaker.

coop har sånn 3 for 69 da kan du få feks 3 pakker kjøtt for 69.

egg er billig og bra

Anonym poster: a8ec3e0112bc8f6e0d2a89dd03d58f9c

• Liker 1
Gjest _La Femme
Skrevet

du kan kjøpe 1 kg kylling klubber til 40 kr.

men ellers:

makaroni og pasta er billig.

fryste grønnsaker.

coop har sånn 3 for 69 da kan du få feks 3 pakker kjøtt for 69.

egg er billig og bra

Jeg ville ikke kjøpt av disse produktene (i hvert fall ikke kjøttet). Jeg kjøpte en biff som var en del av 3 for 69,- og den var seig som fy. Og av ganske dårlig kvalitet.

Skrevet

Kjøp gjær og poser med brød på Rema som du baker selv. Koster 15-20 kr pakken og du får to brød. Kjempebillig!

Spis billigprodukter som First price, Landlord og butikkenes egne billigmerker. De er som regel minst like bra. Hold deg unna halvfabrikata, det blir fort dyrt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt av disse produktene (i hvert fall ikke kjøttet). Jeg kjøpte en biff som var en del av 3 for 69,- og den var seig som fy. Og av ganske dårlig kvalitet.

har ikke prøvd biff derfra kjøper fra et annet merke da,men de har andre ting man kan blande enn biff:)

Skrevet

Ja jeg vet det, men jeg har et problem med dyreholdet deres...

anywhoo, tusen takk for tips

AnonymBruker
Skrevet

Min ukesmeny - har 2000 kr på 3 uker, så har litt mer men skal lage mat til 2.

Frokost - wasa knekkebrød med pålegg (har pålegg liggende fra før) + en 18 pk egg (x-tra)

Lunsj - rester fra midag eller knekkebrød + egg + pålegg

Midag - Blomkålsuppe med hvitløksbaguetter, hjemmelagde kjøttkaker med potetmos og brun saus, tikka masala, gratinert pastacarbonara med sjampinjong, brokkoli og hvitløksbaguetter, taco, tortillapizza, sei med gode grønnsaker og fiskesaus til, jeg kommer til å spise rester annenhver dag dersom det er rester.

Jeg har ingen problemer med å kjøpe firstprice eller slike billigmerker, synes faktisk mange av produktene deres er bedre. Prøv deg frem, det er mye penger å spare.

denne menyen kostet meg 700 kroner på rema 1000, produktene jeg har kjøpt i billigmerker er da hvitløksbaguetter, kjøttdeig, strimlet biffkjøtt, grove tortillas, sei, grønnsaksblanding og egg, skal sies at jeg hadde noe i kjøleskapet fra før av også.

Anonym poster: b851e4eb524ddf3003a9786ba7487eb3

AnonymBruker
Skrevet

Har lite penger etter å ha betalt masse regninger og satt inn på BSU, dvs jeg har ca 1000 som skal gå til mat i 3 uker :( Noen tips til en ukesmeny? Skal helst være både mettende og sunt, bortsett fra det så spiser jeg det meste. Handler ikke firstprice-produkter...

Det fins 34573647489308w0947847r tråder om ukesmenyer. Like aktuelle hele tiden, så kansje søke litt

Anonym poster: 71ad4d6546a5218cae63efdc904aa0ee

Gjest Koala Lompa
Skrevet (endret)

Maxiboller

1 boks maxiboller, 40kr, tilbehør; brødskiver eller ris (grovt regnet 20 kr, 1 pakke ris kan vare lenge). Gir to middager.

Laks med vissvass

1 pk. billig laks (bunnpris) 30kr, tilbehør; oppskjært løk, paprika, sopp og tomat, sleng alt i en ildfast form i ovnen. Gir to middager (4 lakseskiver i en pakke).

Pølsesuppe.

1 pk. frosset lapskausplanding, 15kr, en pakke grillpølse, 30 kr. 1 Pakke buljongterninger. Kok opp 8-10dl vann med 1-2 buljongterning. Ha i posen med lapskausblandingen, kutt pølsene og

tilsett dem. Gir to middager.

Fiskepinner med potatos.

1 pk. fiskepinner,25kr, tilbehør; Poteter,grønnsaker (grovt regnet 25kr) Gir to middager.

Hjemmelaget blomkålsuppe; 1 blomkål (usikker på pris) melk, smør og mel. Kok blomkålen i saltet vann i 10 min. Smelt smør, tilsett mel. Spe ut med melk. Tilsett den kokte blomkålen. Kan fort gi to middager.

Pannekaker. Består av melk, mel, egg, smør og litt salt. Ingredienser som de fleste av oss har stående i kjøleskap og skap. Billig og enkelt.

Hver fredag får du kjøpt billig kjøttdeig på bunnpris til 19 kroner. Frys ned om du har mulighet!

Hver lørdag får du kjøpt billig kyllingfilet på bunnpris til 29 kroner. Frys ned om du har mulighet!

Tenk over hva du trenger før du skal handle. det krever litt planlegging når 1000 kroner skal holde en stund. Lag deg en handleliste og følg den. Handle sjeldent men mye (og med mye så mener jeg da nødvendige ting)

Kutt ut brus og snop. Kjøp billig produkter om du trenger husholdningsartikler som toalettpapir, tannkrem og vaskemidler.

Om du ikke rekker å spise opp brødet før det mugler så frys ned halve brødet når du kjøper det.

Edit; Vil legge til at dette er ikke kvalitetsmat, men for en liten periode så funker det :)

Endret av Koala Lompa
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere komme med forslag til gluten- og melkefrie menyer også? Sliter med å få det til å gå rundt.

Anonym poster: cce655b4117318183082da120e074162

Gjest Koala Lompa
Skrevet

Kan dere komme med forslag til gluten- og melkefrie menyer også? Sliter med å få det til å gå rundt.

Om du har påvist glutenallergi så har du krav på tilskudd fra nav :) Kanskje tilskuddet kan hjelpe på å få det til å gå rundt?

AnonymBruker
Skrevet

Da er det kanskje bedre å starte en egen tråd?

Anonym poster: 19b6c45b1b07aae48537a69d5fe4792c

Gjest Cevita
Skrevet

Vil bare tipse om supper! Løksuppe og Vichyssoise er jo nærmest delikatesser i Frankrike, og er fantastisk gode. Men hovedingrediensene: løk og poteter koster jo skikk og ingenting.

Kan også lage drivende gode tomatsupper av en boks hermetiske tomater.

Gjest gjest17
Skrevet

Pasta Arrabiata er godt og billig :-)

AnonymBruker
Skrevet

Bak brød selv (bruk mel, ikke melblandinger, så blir det enda billigere og sunnere). Skjær i skiver og frys ned. Ta opp bare det du trenger.

Kjøp en stor ost av et billigmerke. Riv den selv og frys den ned i poser (100 g i hver). Perfekt til pizza og gratenger.

Unngå ferdigprodukter. Har du en pastamaskin stående? Fersk pasta til en person lager du av ett egg og 120 g hvetemel.

Handle de grønnsakene som er rimeligst. Blomkål, som andre foreslår, er merkelig nok ofte dyrt og dårlig her, men brokkoli får du ofte for 10 kr. Kan wokes, brukes på pizza (forvell den først), i pastaretter, vanlig dampet på tallerkenen (pepp den gjerne opp med litt ristede sesamfrø og salt), brukes i gratenger (sammen med enten pasta eller poteter), putter i tomatsauser... eller lag supper slik (fremgangsmåte som ved blomkålsuppe). Husk at også stilken kan spises!

Gulrøtter kan også wokes (skjær de i tynne staver, eller lag tynne flak med en potetskreller), dampes, eller enda bedre: Skjær dem i skiver og dem i litt olje eller smør på svak varme. Kan også ovnbakes sammen med andre rotgrønnsaker. Smaker også godt revet eller rå. Kan også brukes i tomatsauser og gratenger.

Poteter kan kokes, råstekes, brukes i gratenger, bli til gnocchi, hashed browns eller rösti, ovnbakes. Rimelig, og behøver ikke bli kjedelig.

Linser er geniale. Koker ganske kjapt. Alt etter type, kan de brukes i supper og salater. De røde koker lett i stykker, og egner seg best til suppe eller daal, men de grønne kan du tilsette i supper (og de beholder formen), bruke dem i salater og gryteretter, i taco.. Mettende, proteinrikt og sunt.

Tomater på boks er rimelige og sunne. Brukes i gryteretter, supper og sauser. Lag tomatsuppe med en boks tomater, en liten løk, hvitløk, buljong, oregano. Tilsett gjerne en håndfull røde linser for å få mer næring. Eller hva med et kokt egg?

En dag med dårlig tid: en halv boks bønner i tomatsaus (frys ned resten om du ikke vet at du kommer til å bruke den opp kjapt), stek potet (tilsett gjerne også gulrot, brokkolistilk eller sopp) i stekepanne og et speilegg.

Anonym poster: 1534f16664cdcc8a42584f33323fc757

AnonymBruker
Skrevet

1000 kroner på tre uker til mat burde gå fint. Regner med at du har litt mat fra før, f.eks. pasta, ris, noen grønsaker, poteter, korn osv.

Ha en plan når du skal handle. Sjekk priser. Husk å sjekke ut de ulike tilbudene.

Knekkebrød er billig og mettende. Leverpostei er også billig.

Gulrot og potet er billig, som du kan bruke som tilbehør til middager.

Kyllingkjøttdeig og svinekjøttdeig er ganske billig, rundt 20 kr. pakken. Ellers har Coop ulike tilbud på 3 varer for 69 kr.

Supper er billig, det er også billig å lage selv, f.eks. tomatsuppe. Pastaretter er billig.

Fisk kan også være billig, og ikke minst sunt.

Hvalkjøtt, frossent koster ikke så mye. Det er sunt og godt.

Anonym poster: 24c947f3c3f9d37779418109956c9d33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...