Gå til innhold

Erfaring med å kun jobbe natt?


Jadamasa

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om å kun jobbe natt.

Noen som har erfaringer med hvordan det påvirker helse/ familien, og hva som er lurt å tenke på?

For eksempel hva spiser dere på natt, og hvordan snu døgnet frem og tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg jobba nattskift med 1 veke på og 1 veke fri i 6 år. (ikkje som sjukepleiar)

Jobba fra 23-07. For å snu døgnet prøvde eg å halde meg våken til minimum 03:30 natta før skiftet begynte. Var ikkje alltid lett det der, iallefall ikkje å berre sitte heime for å halde seg våken.

Eg pleide ofte å få vera med nokon bekjente som jobba som yrkessjåførar på natt, og det gjorde det mykkje lettare å snu døgnet til nattmodus.

Eg hadde stillesittande arbeide.

Eg pleide å ha med vanlig nistepakke på jobb og litt frukt, ikkje for tung mat.

Eg hadde ikkje problemer med å holde meg våken, men avogtil kjende eg at det var slitsomt mellom 3-5 om morgenen.

Syns forøvrig det var verst å snu døgnet tilbake til dagmodus når arbeidsveka var ferdig..

I forhold til familie var det ikkje noko problem for min del (hadde ikkje barn då). Eg sov når andre jobba, og stod opp når dei kom heim og hadde normalt sosialt liv på kvelden.

Syns det var heilt greit å jobbe natt, men merka etter nokon år at det vart litt slitsomt i lendgen.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Deilig å få dobbel lønn, men det er tungt. Jeg som er alene trives godt med dette egentlig, enn så lenge. Jobber ikke hver natt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på innholdet i jobben, og hvor stor stilling du har. Jeg har jobbet 100% natt i ett år, som sykepleier, og anbefaler ikke det til noen.

75% natt, er vel det jeg tenker er den høyeste stillingsprosenten man bør ha på natt, iallefall i mitt yrke.

Du skal passe på helsen din litt ekstra som nattvakt, og du skal være klar over at du har ekstra rettigheter i forhold til bedriftshelsetjeneste, når du jobber bare natt.

Noen tåler det godt, og noen tåler det ikke. Du vet ikke hvordan det er før du har prøvd det desverre, men ha i bakhodet at du skal passe på ekstra godt.

Pass ekstra godt på kostholdet ditt, pass på stoffskiftet, (det kommer lett i ulage hvis du ikke sover nok). Pass også på at du ikke sover for mye, og slik ikke får noe sosialt liv, eller tid med familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tilbud om å kun jobbe natt.

Noen som har erfaringer med hvordan det påvirker helse/ familien, og hva som er lurt å tenke på?

For eksempel hva spiser dere på natt, og hvordan snu døgnet frem og tilbake?

Jeg jobbet 75% natt som sykepleier over en periode og trivdes ganske godt med det. I forhold til samboer som kun jobber dagtid, så var det igrunn perfekt. Jeg sov mens han var på jobb, og vi hadde hele ettermiddagen og kvelden sammen før jeg skulle på jobb. Det sosiale ble litt amputert i jobbperiodene mine, men har jo mye fri innimellom, så det gjorde meg egentlig ingenting :) Jobbet fire netter, og hadde fri seks-syv netter.

Alle de jeg jobbet sammen med har små barn i barnehage og barneskolealder, og de synes selv det er helt ypperlig. De har hele ettermiddagen sammen med barna og føler ikke at de går glipp av noe i motsetning til når de har jobbet turnus med dag og aftenvakter.

I forhold til maten spiste jeg det som jeg vanligvis ville spist på en dagvakt eller aftenvakt, som knekkebrød, salat, middagsrester o.l.

For å snu døgnet tilbake så sov jeg bare til ca kl 13 etter siste nattevakt, og la meg tidlig på kvelden før jeg gikk i "jobbmodus", så la meg til ca samme tid som jeg skulle begynt på jobb. Jeg synes det er litt vanskelig å sove nok før første vakta, orker ikke sitte oppe til langt ut på natta kun for å snu døgnet, men sover så lenge som jeg klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet natt i 4 år. Jobber 7 dager, også 7 dager fri. Jobber de samme tidene hver natt, så det er en rutine. Blir ikke noe særlig trøtt, fungerer best om natta. Fungerer fint.

Anonym poster: 5940c0f19240b4d53fd8699c4a8ef32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...