Gå til innhold

gallestein?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

ca 1-2 ganger i året så får jeg grusomme smerter i magesekken (med utstrålinger til nakke og rygg) som jeg (etter mye lesing på internett) regner med er gallesteinsanfall. sånn har jeg hatt det i ca 12 år. jeg funderer nå på å ta det opp med fastlegen min. kan han finne ut noe? eller må jeg henvises ett sted? og hvordan finner de så ut av det? jeg har som sagt sjeldne anfall og klarer ikke se noen sammenheng med hva jeg spiser. jeg er en tanke overvektig (165 høy og 80 kg). nå sist hvor jeg hadde dette anfallet hadde jeg spist vanlig betasuppe til middag (fikk et lett anfall da) og egg til kvelds (kraftigere anfall)?

Anonym poster: 3f2cc88b18f89e71fe71865736f71059

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Et typisk gallesteinsanfall kan være slik:

- Plutselige innsettende smerter i høyre øvre del av magen. Smertene kan stråle ut til ryggen, mellom skulderbladene og/eller opp til høyre skulder.

- Kvalme og oppkast

- Det er vanlig å bli urolig.

- Vanligvis er smertene tilbakevendende, det vil si at de kommer og går, men de kan også være konstante.

- Luft i magen, oppblåsthet, kolikksmerter, raping og fordøyelsesproblemer er også vanlige symptomer ved gallesteinsanfall.

Du bør oppsøke lege dersom du i tillegg får:

-Frostanfall

-Feber

-Gulaktig farge i det hvite i øyet eller i huden

-Gråaktig, fettete avføring som er vanskelig å skylle ned i do

De aller fleste som har gallestein, har ingen symptomer. Så lenge steinene ikke setter seg fast, hindrer de verken galleblæren, bukspyttkjertelen eller leveren i å fungere normalt, og behandling er da ikke nødvendig. :hjerte: (I til legg tegn på det etter du har spist matt)

Endret av jessica90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...