Gjest _La Femme Skrevet 30. juni 2012 #1 Skrevet 30. juni 2012 Det gikk nettopp et program på FEM om plastisk kirurgi. Vi vet jo alle at plastisk kirurgi er blitt utrolig vanlig verden over. De fleste har også gjort seg opp en formening om temaet. Om de hadde vært villige til å gjøre det, eller om de er helt imot slike operasjoner. Jeg vet at flere her inne på forumet har hatt operasjoner i den kategorien. Vi har jo bl.a. sett det både i silikon-tråder. Jeg har også sett folk her på forumet som har vært helt imot plastisk kirurgi. Det syke med programmet var at mange av disse kvinnene var nærmest avhengige av ingrepene. De fikk fettsugd magen èn gang, èn gang til, igjen og igjen og igjen. Det koster utrolig masse penger, og ett par ble økonomisk ruinert og måtte selge huset på grunn av damas avhengighet til plastisk kirurgi. Personlig syns jeg at denne nye trenden er noe skremmende. At folk faktisk er villige til å ruinere seg økonomisk, utsette seg selv for livsfare, og endre seg totalt, er skummelt. Igjen får de et utseendet, som etter min mening, sjeldent er noe bedre enn de hadde. Jeg kunne aldri tatt slike operasjoner. Jeg føler meg litt småfeit, kunne gjerne hatt mindre mage, men jeg gjør mitt med å trene og spise sunt for å gå ned i vekt. Jeg kunne aldri lagt meg på operasjonsbordet. Og jeg kan ikke tenke meg å bruke mange tusen på noe slikt. Jeg ville heller ikke vært fornøyd med resultatet etterpå, da jeg er en stor tilhenger av alt som er naturlig vakkert. Jeg syns at mange kvinner og menn mister sin naturlige glød og sjarme når de gjennomgår slike operasjoner og endrer ting med seg selv. Jeg kan skjønne det om en person har vært i ei ulykke, og trenger å gjennomrette sitt opprinnelige utseendet. Eller en kvinne som har hatt brystkreft og mistet et bryst, og får et nytt. Hva er grunnen til at folk tar slike operasjoner? Er det fordi de er så misfornøyd med eget utseendet at de tar en rask løsning for å bli "vakker"? Er det sånn at etter man har hatt èn operasjon blir man lett avhengig av slike operasjoner? Og hva vil det bety for fremtiden at plastisk kirurgi blir mer og mer vanlig i samfunnet?
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #2 Skrevet 30. juni 2012 Nå er det jo slik at media og samfunnet legger press på utseendet til folk ved å verdsette utseendet høyest(les for eksempel Dailymail, der hvor nesten alt av nyheter handler om kritikk av kjendisers utseende, noe som smitter over på "normale" mennesker) fremfor det innvendige. Kjendiser som blir beskrevet som perfekte av media har gjerne fått utført en god del plastiske operasjoner, og da vil jo den vanlige mannen i gata også ha det for å bli en del av idealet. Slanke kropper, store og runde pupper, smale neser og fyldige lepper ligger høyt på lista til media og samfunnet, mens intelligens og solidaritet ikke får det samme fokuset. Det er trist. Det blir en fordumming av samfunnet. Anonym poster: 9f06656b6da495476c5eace021a2a124 2
Gjest _La Femme Skrevet 30. juni 2012 #3 Skrevet 30. juni 2012 Nå er det jo slik at media og samfunnet legger press på utseendet til folk ved å verdsette utseendet høyest(les for eksempel Dailymail, der hvor nesten alt av nyheter handler om kritikk av kjendisers utseende, noe som smitter over på "normale" mennesker) fremfor det innvendige. Kjendiser som blir beskrevet som perfekte av media har gjerne fått utført en god del plastiske operasjoner, og da vil jo den vanlige mannen i gata også ha det for å bli en del av idealet. Slanke kropper, store og runde pupper, smale neser og fyldige lepper ligger høyt på lista til media og samfunnet, mens intelligens og solidaritet ikke får det samme fokuset. Det er trist. Det blir en fordumming av samfunnet. Anonym poster: 9f06656b6da495476c5eace021a2a124 Jeg tror du har mye rett i det du skriver.
Mr.Omg Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Hva er grunnen til at folk tar slike operasjoner? Er det fordi de er så misfornøyd med eget utseendet at de tar en rask løsning for å bli "vakker"? Er det sånn at etter man har hatt èn operasjon blir man lett avhengig av slike operasjoner? Og hva vil det bety for fremtiden at plastisk kirurgi blir mer og mer vanlig i samfunnet? Prøv å gå en dag uten å lese et eller annet om kropp, utseende og slanking å gjøre. Media hjernevasker oss til å tro at vi ikke har bra nok som vi er. Og på TV har vi jo kanaler so FEM og TV2 Bliss og er veldig "flinke" til å ha sånne overfladiske utseende-programmer Jeg tror at de fleste gruer seg til den første operasjonen. Og hvis den første operasjonen var vellykket så er det ikke så skummelt å ta en til. Lett å tenke at "jaja, skal bare det det lille her" og så når det er gjort så finner man et nytt sted på kroppen man ikke er fornøyd med. Kirurgene burde bli flinkere til å si nei til pasienter som kommer igjen og igjen. Tror (håper hvertfall) at norske kirurger er flinkere til det enn de amerikanske. Hva det vil si for fremtiden vil jeg egentlig ikke tenke på
Gjest _La Femme Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 Prøv å gå en dag uten å lese et eller annet om kropp, utseende og slanking å gjøre. Media hjernevasker oss til å tro at vi ikke har bra nok som vi er. Og på TV har vi jo kanaler so FEM og TV2 Bliss og er veldig "flinke" til å ha sånne overfladiske utseende-programmer Jeg tror at de fleste gruer seg til den første operasjonen. Og hvis den første operasjonen var vellykket så er det ikke så skummelt å ta en til. Lett å tenke at "jaja, skal bare det det lille her" og så når det er gjort så finner man et nytt sted på kroppen man ikke er fornøyd med. Kirurgene burde bli flinkere til å si nei til pasienter som kommer igjen og igjen. Tror (håper hvertfall) at norske kirurger er flinkere til det enn de amerikanske. Hva det vil si for fremtiden vil jeg egentlig ikke tenke på Ja, jeg skjønner hva du mener. Nå har jo tydeligvis FEM tatt et steg i riktig retning da, siden de viste dette programmet om de negative ettervirkningene av plastisk kirurgi. Jeg tror du har mye rett i at leger bør si nei til pasienter. Jeg tror at i flere land der plastisk kirurgi er stor industri, har leger ikke råd til å si nei. Det vil si, de tar seg ikke råd til å si nei til pasienter. Det er tydeligvis veldig lett for plastiske kirurger å gjøre operasjoner som helt klart ikke burde vært gjort.
ini Skrevet 30. juni 2012 #6 Skrevet 30. juni 2012 Det finnes mange former for plastisk kirurgi. Jeg har hatt kirurgi i kjevebeinet for å fjerne en godartet svulst som dukket opp der for noen år tilbake. Det var ingen medisinsk grunn til å fjerne den, men jeg klarte ikke helt å like speilbildet mitt når det så ut som jeg hadde fått meg en på trynet hele tiden. Det så bare hovent og fælt ut, så når jeg fikk tilbud om å fjerne den var det ikke så vanskelig å takke ja. Dette er riktignok ikke en medfødt greie, så for meg ble det litt som å fjerne en flis i fingeren. Vet ikke om jeg hadde tatt like lett på å f.eks forandre utseendet på nesen...
Gjest _La Femme Skrevet 30. juni 2012 #7 Skrevet 30. juni 2012 Det finnes mange former for plastisk kirurgi. Jeg har hatt kirurgi i kjevebeinet for å fjerne en godartet svulst som dukket opp der for noen år tilbake. Det var ingen medisinsk grunn til å fjerne den, men jeg klarte ikke helt å like speilbildet mitt når det så ut som jeg hadde fått meg en på trynet hele tiden. Det så bare hovent og fælt ut, så når jeg fikk tilbud om å fjerne den var det ikke så vanskelig å takke ja. Dette er riktignok ikke en medfødt greie, så for meg ble det litt som å fjerne en flis i fingeren. Vet ikke om jeg hadde tatt like lett på å f.eks forandre utseendet på nesen... Det kan jeg forstå Jeg syns at det blir en helt annen operasjon, et helt annet tilfelle rett og slett. Og det har jeg stor respekt for.
lashara Skrevet 1. juli 2012 #8 Skrevet 1. juli 2012 (endret) Det kan jeg forstå Jeg syns at det blir en helt annen operasjon, et helt annet tilfelle rett og slett. Og det har jeg stor respekt for. Hvorfor er det annerledes? Hvorfor er en påført "skavank" mer akseptert for deg å rette på enn en medfødt en? Begge medfører samme negative syn og følelser på eget utseende. Om en er i en ulykke, knekker nesa så den blir skjev mens en annen er født med samme skjeve nesa, så er det kun akseptabelt at den med påført skjev nese skal rette på den? Mange sier at feks at silikon er greit for de som mister bryst i brystkreft så de kan føle seg kvinnelig og "normal" igjen. Hva med de som knappest fikk bryst i utgangspunktet? Eller har stor foskjell på brystene. Har ikke de behov for samme kvinneligheten og det å føle seg normal? Det du skriver i startinnlegget ditt om at noen blir avhengige av operasjoner og ruinerer seg stemmer. Men hvor mange gjelder det av alle de hundretusenvis som tar operasjoner hvert år? veldig, veldig få. En kan si det samme om spilleautomater, nettpoker, alkohol, mat, shopping og alt annet som er lystbetont. Folk flest gjør/ bruker med måte. Lurer på hva dere mener om fedme operasjoner (innsnevring av magesekken) kontra fettsuging? Er det slik at bare de med ekstremvekt skal få hjelp til å få bort flesk, mens de med fettansamlinger skal dømmes om de velger plastisk kirurgi for å bli kvitt flesk som skaper dårlige følelser? Skal en måtte ha 100 kg for mye for at en skal få hjelp til å bli kvitt fettet? Eller fordømmer dere begge? Er andre dyre behandlinger mot fett akseptert? (alskens behandlinger som tilbys på salonger rundt om kring som sjelden har noe eller særlig stor effekt) Isåfall, hvorfor er de behandlingene akseptert å ikke fettsuging når fettsuging er den eneste behandlingen som virkelig fungerer? Jeg har ingen problemer med at folk benytter seg av plastisk kirurgi og har full forståelse for at de benytter seg av de mulighetene som finnes. Endret 1. juli 2012 av lashara
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå