Gå til innhold

Sunn stekeolje

Ragg

Anbefalte innlegg

Kan noen anbefale en sunn stekeolje? Jeg har stekt i cocosa kokosolje, men leste i dag at den er raffinert og det er usunt. Blir så forvirret av all oljeinfo på nettet så håper noen kan gi meg svar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får sånn en-kalori spray til steking på Meny i hvertfall. Jeg bruker aldri noe personlig, en god teflonpanne er alt som trengs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du kjøpe olje er det viktig at den er i mørk (helst svart) beholder. Den er ferskest og holder seg best. Olje harskner når den blir utsatt for lys.

Det er stor forskjell i lukta på fersk og vanlig billig butikk-kjøpt olje.

Anonym poster: bdfe69298bbeb656fadb886b89890d78

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen anbefale en sunn stekeolje? Jeg har stekt i cocosa kokosolje, men leste i dag at den er raffinert og det er usunt. Blir så forvirret av all oljeinfo på nettet så håper noen kan gi meg svar her :)

Cocosa raffinert? Hvor har du lest det? Jeg tror noen har blandet cocosa med delfiafett. Cocosa skal være en sunn olje. Men du bør steke i cocosa pure og ikke cocosa extra virgin. Pure-versjonen tåler bedre steking enn extra virgin-versjonen. Oljer med mye umettet fett (for eksempel olivenolje og rapsolje) egner seg dårlig til steking. Alle matoljer skal alltid være kaldpresset for å være sunne (ellers er fettsyrene ødelagt) og de fleste skal brukes kalde. For eksempel i salat. Steker man med matoljer med mye umettet fett, så er det stor fare for at man ødelegger fettsyrene selv. Og som AB over meg sier: helst mørk beholder. Dette gjelder de umettede oljene. Oljer med mye mettet fett (f.eks. cocosa) tåler mye bedre lys. Og oppbevar dem mørkt. Ikke ha den fremme på kjøkkenbenken. Jeg har dem i en skuff.

Endret av Supera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...