Gå til innhold

candida + lavkarbo

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Har fått candida sopp i magen og må derfor leve uten sukker og gjær i 3 mnd for å bli kvitt det. Har også melkallergi i tillegg, og skal helst ikke ha alt for mye hvetemel (har derfor byttet ut melet med gutenfritt mel, rismel og sojamel)

Mange sier at når enn går på candida kur så kan enn så og si spise det samme som de som går på lavkarbo gjør? Stemmer dette? Syns det er veldig vanskelig å skulle omstille kosten så drastisk.

Hadde blitt kjempe glad om noen med litt peiling kunne hjulpet meg :)

Å en annen ting, kan enn spise mozerella ost når enn har melkallergi? Har lest det en plass, men husker ikke helt om jeg kunne spise den osten :|

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig rart at du ikke har fått informasjon rundt dette av legen din?

Skrevet

Candida dietten og lavkarbo dietten er ikke helt det samme, selv om de kan ha likhetstrekk. Candida dietten går ut på å kutte ut alt av sukker og søtningsstoffer, frukt (foruten sitrus, tomat og avokado), røkt mat,

hvete, gjær, kaffe, sopp, eddik, alkohol, koffeinholdig te, ris, pasta, potet, o.l. På lavkarbo er kaffe, te, røkt mat, søtningsstoffer, sopp, og eddik lov.

Jeg har gått på candida dietten, vanskelig til å begynne med, men gikk bra når jeg lærte meg alternative oppskrifter.

Er det legen din som har konstantert at du har candida, eller alternativ behandler? Jeg ville også vurdert å t atilskudd av et godt probiotika tilskudd fra helsekosten (bio adophilus), og olivenblad ekstrakt. Førstnevnte gjenoppretter bakteriefloraen i tarmen, sistnevnte er soppdrepende.

Skrevet

Veldig rart at du ikke har fått informasjon rundt dette av legen din?

Har ikke tatt test hos legen, da de "nektet" fordi det koster for mye penger :| sykt men sant!

Skrevet

Candida dietten og lavkarbo dietten er ikke helt det samme, selv om de kan ha likhetstrekk. Candida dietten går ut på å kutte ut alt av sukker og søtningsstoffer, frukt (foruten sitrus, tomat og avokado), røkt mat,

hvete, gjær, kaffe, sopp, eddik, alkohol, koffeinholdig te, ris, pasta, potet, o.l. På lavkarbo er kaffe, te, røkt mat, søtningsstoffer, sopp, og eddik lov.

Jeg har gått på candida dietten, vanskelig til å begynne med, men gikk bra når jeg lærte meg alternative oppskrifter.

Er det legen din som har konstantert at du har candida, eller alternativ behandler? Jeg ville også vurdert å t atilskudd av et godt probiotika tilskudd fra helsekosten (bio adophilus), og olivenblad ekstrakt. Førstnevnte gjenoppretter bakteriefloraen i tarmen, sistnevnte er soppdrepende.

Det er ikke legen som har konstantert det nei,måtte gå alternativ behandlig for å få tatt testen å betale skjorta!! Men det var verdt det, så jeg slipper og gå rundt med konstant magesmerte!

Ho sa ikke noe om at jeg ikke kunne spise ris, pasta, potet, bare at jeg måtte være veldig nøye med å lese hva som sto på pakken! Hun sa heller ikke noe om kaffi.. men drikker ikke så mye kaffi uansett så skal gå bra å kutte den! Men hvilken typer te kan jeg drikke?

Har du noen gode oppskrifter da? på middager og brød/knekkebrød? Begynner å bli lei av å spise kylling, fisk og egg til alle måltider :| Føler jeg går rundt å er konstant sulten!!

Hvor lenge gikk du på dietten? Vet at det finnes en kur på 7 dager for å bli kvitt den men det er en hard kur, dessuten kommer jeg aldri til å få det av legen siden jeg ikke har tatt testen der!

Har de vitaminene + en haug med andre vitaminer jeg må ta! Tilsammen 7 som jeg må ta hver dag :P

Skrevet

Har ikke tatt test hos legen, da de "nektet" fordi det koster for mye penger :| sykt men sant!

Hvordan vet du da at du har Candidia?

Skrevet

Det er ikke legen som har konstantert det nei,måtte gå alternativ behandlig for å få tatt testen å betale skjorta!! Men det var verdt det, så jeg slipper og gå rundt med konstant magesmerte!

Ho sa ikke noe om at jeg ikke kunne spise ris, pasta, potet, bare at jeg måtte være veldig nøye med å lese hva som sto på pakken! Hun sa heller ikke noe om kaffi.. men drikker ikke så mye kaffi uansett så skal gå bra å kutte den! Men hvilken typer te kan jeg drikke?

Har du noen gode oppskrifter da? på middager og brød/knekkebrød? Begynner å bli lei av å spise kylling, fisk og egg til alle måltider :| Føler jeg går rundt å er konstant sulten!!

Hvor lenge gikk du på dietten? Vet at det finnes en kur på 7 dager for å bli kvitt den men det er en hard kur, dessuten kommer jeg aldri til å få det av legen siden jeg ikke har tatt testen der!

Har de vitaminene + en haug med andre vitaminer jeg må ta! Tilsammen 7 som jeg må ta hver dag :P

Skal du ta candida dietten fullt ut skal du unngå raske karbohydrater, fordi dette bryter ned som sukker. Du kan drikke rene urteteer, de fra kloster er f.eks fine. helt uten søtning. Candida soppen elsker sukker og gjær (som er sopp), og hater grønt. Husk at fruktose er like herlig for candida som vanlig sukker.

Du kan f.eks gå på candidaallergy.com for litt mer info, her finnes det litt oppskrifter også. Mitt tips til deg er å spise mye ferske grønnsaker, dampet eller i rå form. Særlig grønne grønnsaker. Jeg gikk på dietten i 3 mnd´er, prøvde å bli frisk fra ME. Gikk over til et 100% plantebasert kosthold med en lang og tung detox på mange mnd´er, og ble frisk.

Jeg tok også masse vitaminer og tilskudd da jeg var på candida dietten. Helt ærlig var de fleste overflødig. Det viktigste er probiotika og olivenblad ekstrakt, ellers så bør vitamininntaket komme fra godt med grønnsaker.

Du kan også sjekke på allergikokken.no for oppskrifter :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også vært innom candidadietten, og merker nå tre år etter at candidaen er tilbake - så etter graviditeten så tenker jeg at jeg skal gi dietten en sjangs igjen.

Jeg kutta ut alt sukker,gjærprodukter og melkeprodukter. Jeg spiste ryvita knekkebrød til frokost og lunch, med kalkun / kylling og masse salat til. Sort kaffe fikk jeg drikke. Du kan dra til balderklinikken i oslo og få time der for å få oppskrifter.

Det høres rart ut, men etterhvert så vil ikke ost og melk være godt en gang.. :) Jeg tok også mye krom (tabletter) mot sukkersuget.

Jeg fikk en super energi av dietten også,ble bra i magen, samt gikk ned 14 kilo ;)

Jeg lagde mat i leirgryte. Du kan kjøpe en på ikea til 150 kr. Jeg hadde oppi hvitløk,grønnsaker,urter,evt litt grovris på bunnen for å ta opp næring og vann fra grønsaker, og så hadde jeg laks eller kylling / kalkun på toppen. Maten ble veldig god, så god at jeg kunne spise laks og grønsaker hver dag.. :fnise:

Anonym poster: a6ed8b0cefb200e6c6d2dbfbc8a8c918

Skrevet

Hvordan vet du da at du har Candidia?

Var stort utslag på gjær og sukker, derfor fikk jeg beskjed om og begynne på den!

Er i utgangspunktet i mot å gå til slike alternatve, men følte det var "siste utvei" når legene nektet!

Skrevet

Takk for mange gode forslag :)

Men har og hørt at det finnes en helvetes kur enn kan få hos legen på 7 dager?

Skrevet

Var stort utslag på gjær og sukker, derfor fikk jeg beskjed om og begynne på den!

Er i utgangspunktet i mot å gå til slike alternatve, men følte det var "siste utvei" når legene nektet!

Det er jo ikke sånn at du må ha candida fordi du får utslag på gjær og sukker. Det finnes separate tester som påviser Candida, og hvis du har det må du følge dietten fullt ut, ikke bare gjær og sukker. Candidaen livnærer seg like godt på eddik, sopp, melk, fin hvete, fruktose og melkeprodukter.

Jeg forstår deg så godt, leger forstår seg mest på medisinering og låser seg fast her. Alternative utøvere, når man finner noen som er dyktige i det de gjør, har for meg vært det eneste som har fungert.

Skrevet

Det er jo ikke sånn at du må ha candida fordi du får utslag på gjær og sukker. Det finnes separate tester som påviser Candida, og hvis du har det må du følge dietten fullt ut, ikke bare gjær og sukker. Candidaen livnærer seg like godt på eddik, sopp, melk, fin hvete, fruktose og melkeprodukter.

Jeg forstår deg så godt, leger forstår seg mest på medisinering og låser seg fast her. Alternative utøvere, når man finner noen som er dyktige i det de gjør, har for meg vært det eneste som har fungert.

Det er mulig, jeg har aldri vært borti noen typer for allergi, å jeg stoler på de som tar testene og forteller meg hva og hvordan ting ligger ann! Litt naiv kanskje?

Men nå har det seg sånn at jeg har fått kyssesyken så har fått streng beskjed av legen om å spise det jeg kan, å heller komme inn på sykehuset for å sjekke om det faktisk er candida sopp når jeg er i bedre form :P

Skrevet

Det er mulig, jeg har aldri vært borti noen typer for allergi, å jeg stoler på de som tar testene og forteller meg hva og hvordan ting ligger ann! Litt naiv kanskje?

Men nå har det seg sånn at jeg har fått kyssesyken så har fått streng beskjed av legen om å spise det jeg kan, å heller komme inn på sykehuset for å sjekke om det faktisk er candida sopp når jeg er i bedre form :P

Altså, candida er ikke en allergi, men en gjærsopp som lever i tarmen. Alle mennesker har dette. Problemet oppstår først når bakteriekulturen i tarmen kommer i ubalanse. Antibiotika er f.eks èn ting som kan forårsake dette, fordi det ødelegger den gode bakteriefloraen i tarmen. Derfor det er så viktig med en god probiotika kur etter slik medisinbruk, så immunforsvaret styrkes igjen. Så kommer som nevnt kostholdet i tillegg, det er viktig for å unngå overvekst av candida.

Hvis du har fått kyssesyken så er det desto viktigere å holde seg unna mat som svekker immunforsvaret, og spise mye av det som styrker immunforsvaret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...