Gå til innhold

Brystkreft

Fremhevede innlegg

Gjest Niste
Skrevet

Jeg har en internettvenninde som har mange helseplager. Og de siste ukene har hun funnet ut at hun har fått brystkreft. Hun hadde en kul i det ene brystet. og en uke etterpå er det alikevell ikke en kul i brystet,, men en liten kul bak øyet. En uke etter går de inn bak øyet og opererer .Hun har nå fått cellegift i 7 dager, og legene har gitt beskjed om at de må inn og operere bak øyet igjen fordi de ikke fikk tatt alt sist. I tilleg har de funnet en ny kul i nakken hennes.

Kan man ha brystkreft andre steder enn i brystet , med mindre det har spredd seg derfra fra begynnelsen ?

Jeg bekymrer meg så mye for henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Brystskreft kan spre seg til hele kroppen, det er jo derfor man kan dø av det for å si det slik. Nå er oppfølgning ved oppdagelse av kuler i bryst her i norge svært bra. Jeg har selv en kul som skal undersøkes igjen nå på mandag. Fra jeg fant kulen første gangen til jeg hadde time på sykehus for trippeldiagnostistikk gikk det under en (1) uke! De vil ved oppdagelse av spredning gå inn og stråle og gi cellegift (noen ganger begge deler noen ganger bare en av de, kommer an på). Hvis det ikke har spred seg til vitale orgener som leveren eller til skjelettet så er prognosene ganske så bra.

Får bare ønske lykke til for veninnen din, kan hende hun trenger noen som kan få tankene litt vekk fra alt som foregår og ikke bare prate sykdom hele tiden. Det er godt å få slippe unna litt ;)

Endret av Honnikorn
AnonymBruker
Skrevet

Høres vel i grunnen ut som en Münchausen-dame, som skryter på seg helseplager for sympati.

Anonym poster: 94d6baaccb84c576dfe6f8275e962522

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sett flere eksempler av "syke" nettvenner. Som ikke er syke i det hele tatt. Til dels grove eksempler. Vær på vakt så du ikke endre opp med å støtte noen som suger energien ut av deg.

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg vanskelig for å tro på dessverre. Jeg har vært sammen med mange damer med brystkreft, og ingen har hatt spredning til øyeregionen og i nakken.

Spredningsmønsteret for brystkreft er ikke slik denne vennen din beskriver, så med mindre hun har en annen kreftform, så har jeg vanskelig med å finne historien hennes troverdig.

Anonym poster: f27cecf2e6c2a76e9d28047741a0f94d

Gjest Niste
Skrevet

For å være helt ærlig, så har jeg tenkt på om det kan være hun har munchausen. Men hver gang jeg tenker det føler jeg meg som en dårlig person, for hva om hun virkelig er syk... Har kjent henne siden januar, og siden da har vært i bilulykke og skadet hånden og fingre, en finger var så skadet at hun ble sendt til et privat sykehus hvor hun var i 3 måneder for å ha optill 6 operasjoner for å prøve å fikse den, og etter hver operasjon hadde hun 10 timer fysioterapi nesten hver dag. Etter disse 3 månedene fant de ut at fingeren ikke kunne reddes, og hun ventet på operasjon for å amputere fingeren i ca 3 uker. Da hun var ferdig operert hadde de bare amputert en liten del av det første leddet,, fordi de under operasjonen fant ut at det var alt som trengtes.

Det hører med til historien at denne damen har vært i et forhold på nettet siden desember, med en mann som hun siden februar har skullet møte, men det har gjentatte ganger blitt avlyst pga nye helseproblemer, død i familie osv.

Syns det er vanskelig å vite hva man skal gjøre og si. Hvis hun virkelig er syk, så er det jo forferdelig av meg å tenke noe annet. Og om jeg tar det opp med henne, og jeg tar feil, mister jeg nok en god venninde.

Skrevet

Hun har tilfeldigvis ikke en nesten voksen sønn?

Gjest Vettel
Skrevet

...og med den oppramsingen av ulike sykdomer, så forsvant min tilltro til at det er sant. ;)

INGEN har 10 timer fysio om dagen. Det virker mot sin hensikt.

Hun behøver ikke ha en psykisk lidelse, men bare liker litt drama og gjøre seg selv litt mer interessant. Er jo på nett, så for alt vi vet så flirer hun godt over at folk tror på henne.

• Liker 1
Skrevet

...og med den oppramsingen av ulike sykdomer, så forsvant min tilltro til at det er sant. ;)

Samme her gitt :ler: . Jeg har nemlig i sin tid hatt en finger/hånd som trengte fysioterapi etter operasjon og da var det snakk om to - tre timer i uka, og det en god stund etter selve operasjonen. Når de har operert så går det etter min erfaring minimum en uke før man begynner med øvelser av noe slag (såret og skaden må jo få gro sammen først).

Har for øvrig aldri hørt om at brystkreft har spredd seg "direkte" opp i hoderegionen. Den pleier vel helst gå mot indre organer i første omgang.

Gjest Niste
Skrevet

Hun har ingen voksen sønn. Hvis hun bare sitter der og finner på alle disse tingene, er det jo forferdelig:( Jeg, og han hun er sammen med og skal møte har brukt mye tid på å lytte til henne og bekymre oss for henne.

Skrevet

Selv om brystkreft i hovedsak arter seg i brystene, så kan de samme cellene som fører til brystkreft spre seg til andre deler av kroppen og føre til svulster der. Det kan blant annet skje at kreftcellene sprer seg til lever, lunger og skjelett, men typen kreftceller er de samme som man finner ved brystkreft.

Jeg vet dessverre om noen flere personer som dette har skjedd med, og vet at det er tilfelle at brystkreften kan spre seg til andre steder i kroppen. Selv etter at man per definisjon er friskmeldt. Denne typen kreftceller kan også spre seg til de øvre delene av kroppen (fra brystet og opp).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...