AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Jeg har lest om cøliaki, og det kan kanskje virke som jeg har det, ut i fra symptomene. Sorry for detaljer: Jeg har en del mageproblemer. Har vekslende avføring (noen ganger forstoppet, noen ganger diare eller bare "vann" rett etter måltid, noen ganger har jeg vanlig avføring). Men jeg er ikke så hyppig på do, i snitt er det kanskje annenhver dag. Sliter en del med oppblåsthet. Magen min rumler veldig, så og si alltid etter jeg har spist noe. Blir noen ganger heeelt utslått og veldig oppblåst etter å ha spist, kan være utslått i 4-5 timer før jeg orker å gjøre noe, det er ikke noe gøy. Jeg får også små blemmer på huden noen ganger i uken, som klør, men det er bare en og en, evt to. Når jeg søkte på bilder av Dermatitis Herpetiformis, så var det jo store utslett, så jeg vet ikke om det er akkurat det jeg har. Uansett, det er jo klart at jeg har et eller annet galt med magen min, men det trenger jo ikke å være cølikai. Høres det ut som jeg har cøliaki, eller noe annet? Tenkte å kjøpe en sånn hjemmetest for cøliaki, er de pålitelige? Anonym poster: 663f4fa75b4f065d56d1ffb3d945f103
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 Glemte å nevne, jeg har også problemer med pusten. TS Anonym poster: 663f4fa75b4f065d56d1ffb3d945f103
Gjest avocadoen Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 Jeg hadde cøliaki (vokste det av meg) og jeg kan ikke kjenne igjen noen av dine symptomer uten om den med avføringen sånn halvveis. Men grunnen til det med meg, var en annen sykdom som gjorde at tarmene mine holdt på å forsvinne. Du får ikke vondt før maten er i tarmene dine, og det kan ta veldig mange timer. Opp til 15 faktisk. Men det gjør konstant vondt også fordi magen blir sliten av å ha det vondt. Men av og til er det verre, og da er det en sånn krampe-smerte. Blemmer har jeg heller aldri fått. Men jeg er ingen lege. Forteller deg bare hva jeg har opplevd selv. Men gå til lege og si du vil ta allergitest. Det er lurt å sjekke for melkeallergi, nøtteallergi, og cøliaki selvfølgelig. Og (!!) Du bør og teste deg for om du har igA, igG eller igM-mangel for ihvertfall om du har igA-mangel, kan de av og til ikke se om du har cøliaki i tilfelle du har det. Vi får håpe du ikke har cøliaki. Det er noe hersens styr.
Gull vaffel Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 hei dette høres ikke ut som cøliaki..jeg har hatt det i 20 år..og jeg ble kjempe dårlig gikk masse ned i vekt og fikk sånn rar oppblåst mage siden kroppen ikke tok til seg næring. cøliaki kan man heller ikke vokse av seg siden det er en kronisk tarm sykdom...sånne hjemme tester vile jeg ikke stolt på...gå heller til legen og forklar problemet
Gjest avocadoen Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 hei dette høres ikke ut som cøliaki..jeg har hatt det i 20 år..og jeg ble kjempe dårlig gikk masse ned i vekt og fikk sånn rar oppblåst mage siden kroppen ikke tok til seg næring. cøliaki kan man heller ikke vokse av seg siden det er en kronisk tarm sykdom...sånne hjemme tester vile jeg ikke stolt på...gå heller til legen og forklar problemet Jo, om man har igA-mangel sånn som jeg, kan man vokse av seg det meste. Jeg var hos flere eksperter da jeg hadde cøliaki på grunn av de andre sykdommene jeg har, og de sa jeg kunne vokse deg av meg, noe som jeg også har gjort. Velger å høre på dem jeg, siden det var flere som sa det. Hadde det ikke gått an, hadde jeg jo også vært syk fortsatt, noe som jeg ikke er.
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2012 #6 Skrevet 8. september 2012 Man kan ikke vokse av seg cøliaki!!Det er bare tull!!
AnonymBruker Skrevet 8. september 2012 #7 Skrevet 8. september 2012 Jeg har Dermatitis herpetiformis, og enkeltblemmer forekommer også, ikke bare store utslett, og det du forteller kan minne om det. Ta en tur til legen, og få henvisning til hudlege. Du må ta biopsi av utslett som ikke er kloret opp, og da er det greit å ha en stående avtale med hudlegen. Anonym poster: 316f3675f8c6977fbd2fc5fa94c74b03
Sugerøret Skrevet 8. september 2012 #8 Skrevet 8. september 2012 Minner om irritabel tarm. Her i familien er det både cøliaki og irritabel tarm. Kom deg til lege ,få tatt blodprøver og skopi. (gastro+ colon.)
bambyb82 Skrevet 8. september 2012 #9 Skrevet 8. september 2012 Både jeg og datteren har cøliaki. Og dine symptomer er litt like med mine.. Derfor ble jeg sent diagnostisert. Legen mente jeg ikke kunne ha det for symptomene stemte ikke med boka på pulten hans..! Den eneste måten du kan finne ut av det er ved å ta en test hos legen. Når det gjelder å vokse av seg cøliaki vet alle som har det at det Ikke lar seg gjøre. Ikke noe å diskutere en gang! Foreslår at vedkommende som mente dette drar å får en ny gastroskopi for å se på tarmtottene igjen. Dersom du derimot hadde glutenintoleranse, noe som ikke er det samme som cøliaki, er saken annerledes. Foreslår hvertfall at trådstarter tar seg en tur til legen, for en uoppdaget cøliaki kan føre til tarmkreft..
Gjest avocadoen Skrevet 8. september 2012 #10 Skrevet 8. september 2012 Man kan ikke vokse av seg cøliaki!!Det er bare tull!! Rart jeg gjorde det da... Denne tråden er forresten 2 måneder gammel.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #11 Skrevet 9. september 2012 Jeg har lest om cøliaki, og det kan kanskje virke som jeg har det, ut i fra symptomene. Sorry for detaljer: Jeg har en del mageproblemer. Har vekslende avføring (noen ganger forstoppet, noen ganger diare eller bare "vann" rett etter måltid, noen ganger har jeg vanlig avføring). Men jeg er ikke så hyppig på do, i snitt er det kanskje annenhver dag. Sliter en del med oppblåsthet. Magen min rumler veldig, så og si alltid etter jeg har spist noe. Blir noen ganger heeelt utslått og veldig oppblåst etter å ha spist, kan være utslått i 4-5 timer før jeg orker å gjøre noe, det er ikke noe gøy. Jeg får også små blemmer på huden noen ganger i uken, som klør, men det er bare en og en, evt to. Når jeg søkte på bilder av Dermatitis Herpetiformis, så var det jo store utslett, så jeg vet ikke om det er akkurat det jeg har. Uansett, det er jo klart at jeg har et eller annet galt med magen min, men det trenger jo ikke å være cølikai. Høres det ut som jeg har cøliaki, eller noe annet? Tenkte å kjøpe en sånn hjemmetest for cøliaki, er de pålitelige? Anonym poster: 663f4fa75b4f065d56d1ffb3d945f103 Jeg har Cøliaki, og fant ut av det i voksen alder, var vel 25... Før den tid var jeg bare dårlig og syk, og ble dårligere og dårliere for hver dag, kan du si. Husker jeg det siste året, før jeg fikk diagnosen, så måtte jeg på do å bæsje hver 5.minutt. Utrolig slitsomt og ble ganske sår ... Jeg har også slitt med huden, sånn som deg. Får sånne blemmer som klør, eller gjør vondt. Så blir det sår av det... Har også hatt masse eksem og sånt. Jeg slet også med dyp depresjon og angst(sånn man kan få av Cøliaki), og er mye bedre etter at jeg la om kostholdet. Når du legger om kostholdet, uavhengig om du har Cøliaki eller ikke, for du har iallfall problem når det gjelder melkeprodukt og/eller hvetemel/gluten, så må du få i deg nok fett, protein, grønsaker, frukt og vann. Alfra og Omega Jeg anbefale deg å dra til Balderklinikken i Oslo. Selv gikk jeg til dr.Knobel, og da fant han ut at jeg hadde Cøliaki. Det er viktig at du fortsetter å spise masse gluten til alle tester er tatt, så spis brød, pasta ,boller og kaker og annet som skader tarmen. Anonym poster: e8afbcc0dfdc8988d9b77419007ae34a
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #12 Skrevet 9. september 2012 Jeg som skrev over : Ville bare si at de fleste tror at Cøliakere skal være tynne og bleke, men jeg var en av de som var tykk. Så det fins mange som er tykke som sliter med uoppdaget Cøliaki. Jeg gikk ned i vekt da jeg begynte på diett, og spiser så og si lavkarbo/fotballfrue-diett, men tåler ikke melk, så spise heller mye sunt fett som fisk, nøtter, frø, avokado - det metter bra! Anonym poster: e8afbcc0dfdc8988d9b77419007ae34a
skapt-for-kos Skrevet 9. september 2012 #13 Skrevet 9. september 2012 Jeg som skrev over : Ville bare si at de fleste tror at Cøliakere skal være tynne og bleke, men jeg var en av de som var tykk. Så det fins mange som er tykke som sliter med uoppdaget Cøliaki. Jeg gikk ned i vekt da jeg begynte på diett, og spiser så og si lavkarbo/fotballfrue-diett, men tåler ikke melk, så spise heller mye sunt fett som fisk, nøtter, frø, avokado - det metter bra! Anonym poster: e8afbcc0dfdc8988d9b77419007ae34a Du er klar over at det har kommet mange gode laktosefrie produkter på markedet nå? Laktosefri melk, latkosefri yoghurt (både stor yoghurt naturell og 4 pkn med 2 som smaker vanilje og 2 som smaker blåbær), laktosefri rømme, laktosefri matfløte, laktosefri kremfløte. I tillegg finnes det faktisk noen "kremoster" med hvitløk og urtet som man kan bruke f.eks. i tacogryte, de finnes ihvertfall på Coop her som jeg bor, de er uten melkeprodukt, sammeledes med en slags hvitost og cheddar-ost, begge deler altså fri for melkeprodukt.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #14 Skrevet 9. september 2012 Du er klar over at det har kommet mange gode laktosefrie produkter på markedet nå? Laktosefri melk, latkosefri yoghurt (både stor yoghurt naturell og 4 pkn med 2 som smaker vanilje og 2 som smaker blåbær), laktosefri rømme, laktosefri matfløte, laktosefri kremfløte. I tillegg finnes det faktisk noen "kremoster" med hvitløk og urtet som man kan bruke f.eks. i tacogryte, de finnes ihvertfall på Coop her som jeg bor, de er uten melkeprodukt, sammeledes med en slags hvitost og cheddar-ost, begge deler altså fri for melkeprodukt. Takk for info, men jeg reagerer på melkeproteinet, så da er det ikke så mye som jeg kan spise egentlig ... men jeg får i meg kalsium gjennom nøtter og grønne grønsaker som salatblader(ruccula, spinat og sånt) Anonym poster: e8afbcc0dfdc8988d9b77419007ae34a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå