charactouy Skrevet 2. juli 2012 #21 Skrevet 2. juli 2012 For det første blir man ikke nødvendigvis "stor og sterk" av å spise - vokser gjør man i en viss grad uansett, og sterk blir man av å bruke musklene. For det andre synes jeg det er flott at det finnes foreldre der ute som aldri har hatt behov for å ta en spansk en for å f.eks få en hylende og sparkende treåring til å pusse tennene uten å risikere liv, helse og inventar. 1
Invicta Skrevet 2. juli 2012 #22 Skrevet 2. juli 2012 Kusina mi pleide å jakte på biller i munnen til guttungen som ikke ville pusse tenner. Hun hadde da en liten gummibille i ene hånda som hun noen ganger slapp ned i vasken når han spyttet etterpå Noe så utrolig ekkelt!!! Ellers: Hvorfor er det søtt å lyve til barn? Skjønner ikke det.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #23 Skrevet 2. juli 2012 Jøss, så høytidelig folk er. Man har da ikke vondt av en skrøne eller to. Anonym poster: 22c57b7cfbee8085189d1a90ef40d470 3
Alina X Skrevet 2. juli 2012 #24 Skrevet 2. juli 2012 Jeg er helt og holdent imot "skitne" triks og trusler for å få barn til å gjøre som man vil. Det vil si type bille i munnen, edderkopper i taket, julenissen flyr over himmelen etc. Det fordummer både barn og foreldre. Det får barnet til å virke mindre smart og foreldrene til å virke mindre effektive som foreldre. Tenk deg gutten som er blitt fortalt av sim mor (som for han er GUD) at det alle kjenner igjen som et fly over himmelen faktisk er julenissen. Nesten uansett i hvilken alder gutten blir fortalt av andre at han og moren tar skammelig feil, vil det være flaut/ydmykende for barnet. Dog er jeg enig i at en liten skrøne som gjør barnet godt, som for eksempel "blåse på såret", "spis slik at du blir stor og sterk" o.l. er positive og nyttige. En del av vår oppgave som foreldre er å belyse den virkelige verden for våre barn i passende doser. Disse passende dosene gir seg ofte selv siden barna spør om det de lurer på. Jeg er enig her. Da jeg ville stå og trampe i stedenfor å få skylt ut shampooen av håret sa mamma at hvis jeg ikke så opp eller lukket øynene, så ville jeg få vondt, og en dag da jeg var umulig så "lot"hun meg være umulig noe som resulterte med shampoo i øynene, gjorde aldri det igjen. Jeg mener at det beste er å forklare HVORFOR man gjør noe, men andre spm som feks hvor barn kommer fra og sånt kan jo kanskje "pakkes"litt inn.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #25 Skrevet 2. juli 2012 Hvorfor skal man pakke inn hvor barn kommer fra, når alt annet ikke skal det? Det er da like mye en løgn om du ikke forteller det helt som det er der, som at de skal se etter edderkopper i taket. Edderkopp-greia er vel for å gjøre det litt gøy og. Anonym poster: 22c57b7cfbee8085189d1a90ef40d470 1
Alina X Skrevet 2. juli 2012 #26 Skrevet 2. juli 2012 Ok. ja, ikke akkurat si at ungen kommer med storken. Men man sier heller ikke "fordi mamma og pappa PULTE og som kom du ut av fitta!" Man kan si noe sånn som at mamma og pappa lagde deg sammen, også var du inne i magen til mamma og kom ut gjennom tissen til mamma. eller noe sånt...
charactouy Skrevet 2. juli 2012 #27 Skrevet 2. juli 2012 Jeg er helt enig i at det ikke er nødvendig å si "pule" og "fitte" for å forklare at "pappa stakk tissen sin inn i babyhullet ved tissen til mamma, og så vokste du inni magen og når du ble stor nok kom du ut av babyhullet". Forøvrig kan man forklare til man blir blå at treåringen får skitne tenner, kan få hull i dem som gjør vondt osv, det gjør ikke en rabiat tre-åring som ikke vil pusse tenner mer medgjørlig. Treåringer er ikke konsekvenstenkere, og å la barnet få vondt i øynene pga sjampo og å la dem få hull i tennene pga manglende tannpuss for å "vise dem hvorfor" er to vidt forskjellige ting. Det ene er å vise barnet at handlinger har konsekvenser, det andre er omsorgssvikt. Jeg har ingen planer om å la mitt barn få gjennområtne tenner pga dårlig hygiene, enten løsningen er karius og baktus, biller eller ren tvang med dertil hørende hyling. 1
Gjest BM2 Skrevet 2. juli 2012 #28 Skrevet 2. juli 2012 Mine unger har aldri fått annet en, så langt jeg har hatt kunskap, vitenskapelige og korrekte svar på alt de har lurt på. Er ikek noe poeng i å undervurdere barn sin intelligens og evne til å absorberre informasjon.
Xaphan Skrevet 2. juli 2012 #29 Skrevet 2. juli 2012 Søstra mi har en "pussebuss" for niesa mi som går ned til badet hver kveld. Hun sier "Tut tut, fort deg for å rekke pussebussen før den går!" og hun hopper på ryggen for å kjøre pussebussen til badet og pusse tennene. En koselig, men effektiv nattarutine 3
Gjest Wei Wei Skrevet 2. juli 2012 #30 Skrevet 2. juli 2012 Eg veit ikkje om det er eit søtt triks, men mi eldste, som no er 16, trudde lenge at ToysR'us var ei utstilling... Når eg pussa tenna deira brukte eg å seie at eg måtte pusse bort restane av brødskiver, salami osv, og lot som eg fann bitar bak og mellom tennene. Det holdt dei rolege. Dette må jeg huske!!!
Gjest hedgepig Skrevet 2. juli 2012 #31 Skrevet 2. juli 2012 To av kollegaene mine har fortalt meg at de pleier å si at når isbilen ringer, er det fordi det er tomt for is Anonym poster: 2db28faf8a6a5d6e60d36b74f33bbac0 Den har jeg lært av tegneseriefiguren Nemi :gjeiper:
Tolly Skrevet 2. juli 2012 #32 Skrevet 2. juli 2012 Husker selv tilbake på de små skrønene som noe positivt. Og så handler det om å bruke fantasien littegranne og gjøre det litt mer meningsfult og spennende for barner. Mange triks jer jeg skal notere meg. Pussebussen var fin. Tror ikke barn blir fordummet av pussebussen:) 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2012 #33 Skrevet 2. juli 2012 Stedatteren min får ofte se Pingu på PC'en min, og om kvelden når hun egentlig skal sove, men vil se Pingu, så sier jeg at Pingu sover og kommer tilbake i morgen. Da slutter hun å mase. Anonym poster: 21431056e6de532f3c054996606bba95
Gjest navnelapp Skrevet 2. juli 2012 #34 Skrevet 2. juli 2012 Vi brukte også den om isbilen, og no, når barna er 13 og 16 har det blitt ein ståande vits. Når vi høyrer isbilen så seier trettenåringen nei og nei, er dei tom no igjen, og så ler vi av det. Eg trur ikkje det har gjort nokon varig skade på barna mine at eg sa slike tulleting til dei. Men kvar barna kjem frå og liknande har dei fått skikkelege svar på. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå