Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har besøk av min stefars søster med 2 barn. Den ene er 9 og den andre er 4 1/2.

Og når vi nå sto ute på kvelden i stad og så opp på himmelen, så kom det ett fly langt der oppe. Da spør jo selvfølgelig 4-åringen hva den rare tingen er forno. Og det moren da sier, er at det er Julenissen.

Jepp, julenissen som kommer for å se om du er en snill gutt. :nissevink:

Og senere på dagen hadde de vært borte hos noen venner som også har barn. Der den ene lille 3-åringen er veldig flink og tar på seg skoa helt selv! Bare begge på feil fot selvfølgelig! ^^,

Men det 4-åringens mor da sier, er "Næmmen, skoene dine er uvenner! :("

Da gikk 3-åringen rett og skifta om så det ble riktig.

Også hvis noen skal lære og svømme, sier hun bare "Tenk pil og bue!". Altså; Pil: Hendene ut. Bue: Skyv vekk vannet.

Og jeg syntes disse små "triksa" var sinnsykt herlige, så derfor ville jeg egentlig bare høre om det var noen her inne som hadde noen små søte triks?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg veit ikkje om det er eit søtt triks, men mi eldste, som no er 16, trudde lenge at ToysR'us var ei utstilling... :P Når eg pussa tenna deira brukte eg å seie at eg måtte pusse bort restane av brødskiver, salami osv, og lot som eg fann bitar bak og mellom tennene. Det holdt dei rolege.

Skrevet

Hehe så bra :)

Mer, anyone?

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg spurte og grov om mye rart som liten. Nysgjerrig av meg. Men en gang lurte jeg på hvorfor insekter flyr mot lyset (lamper). Da fortalte søsteren til min mor at det er fordi insekter flyr mot solen og om natten tror de lampene er solen. Det trodde jeg på lenge, til og med langt inn i tenårene... Ja, jeg er naiv og lettlurt. :P

Anonym poster: 4febf351dd3698342bb404f5899f3296

Skrevet

Min fem år gamle gutt er veldig flink med sin 3 år gamle lillebror, og har faktisk noen små "triks" som han bruker for å hjelpe. Som f.eks om lillebror har et plaster på foten, og jeg ikke får røre pga at det gjør så vondt å rive det av, så sier storebror: "Hold pekefingeren din på nesen, mens jeg drar av plasteret, da kjenner du ingenting!" Og minsten godtar det uten å mukke.. ;)

• Liker 12
Skrevet

Aaw, så søte :)

Skrevet

Når en av ungene g barnehagen slår seg pleier jeg å si at jeg skal blåse vekk "vondten" Da ser vi på et tred, en lyktestolpe eller noe et stykke unna, og sier at jeg skal blåse det som er vondt bort eit. Så blåser jeg litt kraftig. Det funker omtrent hver gang ;)

Ser jo selvfølgelig an om ungen virkelig har slått seg, eller om barnet gråter fordi han eller hun datt el. Det funker jo best om barnet ikke egentlig har fysisk vondt.

Skrevet

Nå husker jeg hva vi alltid har gjort hjemme: å legge stål på der man har slått seg. Så når jeg slo meg litt, trøsta alltid en voksen og sa at vi skal legge stål på og så gikk vi i kjøkkenet og fant ei skje eller noe og hadde på.

AnonymBruker
Skrevet

Og når vi nå sto ute på kvelden i stad og så opp på himmelen, så kom det ett fly langt der oppe. Da spør jo selvfølgelig 4-åringen hva den rare tingen er forno. Og det moren da sier, er at det er Julenissen.

Jepp, julenissen som kommer for å se om du er en snill gutt. :nissevink:

Det synes jeg var utrolig dumt sagt. Hvorfor ikke bare si at det var et fly? Og en fireåring har vel sett et fly før? Hvor lenge skal han tro at det var julenissen? Nei, dette var bare teit.

Anonym poster: e3eed3c61b2cfa1b2cd3c9094bf83ebf

• Liker 12
Skrevet

Kusina mi pleide å jakte på biller i munnen til guttungen som ikke ville pusse tenner. Hun hadde da en liten gummibille i ene hånda som hun noen ganger slapp ned i vasken når han spyttet etterpå :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søtt er det vel ikke, men jeg husker at mamma var dagmamma til en liten gutt som spurte om alt mulig. Hvorfor vasker du,hvorfor støvsuger du,hvorfor ser du på tv osv

Jeg leste i en bok om oppdragelse at man kunne si "det kan vi snakke om i morgen" Og gutten godtok det med en gang, og neste dag hadde glemt hele greia.

Anonym poster: 2383bac33f49039e778db19283f18932

Gjest Vettel
Skrevet

Har en venninne som langt opp i tenåra trodde pappan kunne kjenne på hånda at hun var trøtt og måtte sove. ;)

Var et punkt som han kjente på hver gang hun ikke ville sove, som pappan kjente på og sa bare: "nei du xxx, kroppen din må sove nå, det kan du kjenne her!"

Hun forsøkte og forsøkte kjenne etter forandringene, men gjorde det merkelig nok aldri. ;)

• Liker 8
Skrevet

Har en venninne som langt opp i tenåra trodde pappan kunne kjenne på hånda at hun var trøtt og måtte sove. ;)

Var et punkt som han kjente på hver gang hun ikke ville sove, som pappan kjente på og sa bare: "nei du xxx, kroppen din må sove nå, det kan du kjenne her!"

Hun forsøkte og forsøkte kjenne etter forandringene, men gjorde det merkelig nok aldri. ;)

Minner meg om morfaren min når jeg var liten. Hver gang vi spiste og jeg var mett, trykke han med pekefingeren midt i panna på meg. Da kunne han kjenne om jeg hadde plass igjen til mer mat. Dessert var ikke noe problem, for det gikk til "et annet rom" enn der maten gikk.. :P

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søtt er det vel ikke, men jeg husker at mamma var dagmamma til en liten gutt som spurte om alt mulig. Hvorfor vasker du,hvorfor støvsuger du,hvorfor ser du på tv osv

Jeg leste i en bok om oppdragelse at man kunne si "det kan vi snakke om i morgen" Og gutten godtok det med en gang, og neste dag hadde glemt hele greia.

Det må være en idiotisk bok.

Jeg prøver å svare barna så godt som jeg kan, men når 4-åringen stiller "opplagte" spørsmål om f.eks. hvorfor jeg støvsuger, spør jeg tilbake "ja, hvorfor støvsuger jeg?"

Anonym poster: f8b6c72cd67b45db51c8deae8986fd54

AnonymBruker
Skrevet

Det må være en idiotisk bok.

Jeg prøver å svare barna så godt som jeg kan, men når 4-åringen stiller "opplagte" spørsmål om f.eks. hvorfor jeg støvsuger, spør jeg tilbake "ja, hvorfor støvsuger jeg?"

Anonym poster: f8b6c72cd67b45db51c8deae8986fd54

En idiotisk bok, faktisk. :fnise:

Det var en bok om oppdragelse fra 80 tallet. De metodene de brukte da er nok litt ut-daterte.

Skrevet

Ingen som har fler? :)

AnonymBruker
Skrevet

To av kollegaene mine har fortalt meg at de pleier å si at når isbilen ringer, er det fordi det er tomt for is :ler:

Anonym poster: 2db28faf8a6a5d6e60d36b74f33bbac0

• Liker 8
Skrevet

Jeg brukte å si at jentene måtte se etter edderkoppen i taket når jeg skulle skylle ut shampoen fra håret:-) Da kikket de godt opp og jeg fikk skyllt godt uten at shampo rant i ansiktet.

Og når vi pusset tenner så var det om og gjøre å lete etter kariusene og baktusene.... Jeg liksom "fanget" de med tanntråden og børstet de bort med tannkosten.........ivrig å kikke i vasken etterpå (som oftest var det en minismule der som heeeeelt sikkert var karius eller baktus), og rå latter når de slo på kranen og de datt ned i røret..

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt og holdent imot "skitne" triks og trusler for å få barn til å gjøre som man vil. Det vil si type bille i munnen, edderkopper i taket, julenissen flyr over himmelen etc. Det fordummer både barn og foreldre. Det får barnet til å virke mindre smart og foreldrene til å virke mindre effektive som foreldre.

Tenk deg gutten som er blitt fortalt av sim mor (som for han er GUD) at det alle kjenner igjen som et fly over himmelen faktisk er julenissen. Nesten uansett i hvilken alder gutten blir fortalt av andre at han og moren tar skammelig feil, vil det være flaut/ydmykende for barnet.

Dog er jeg enig i at en liten skrøne som gjør barnet godt, som for eksempel "blåse på såret", "spis slik at du blir stor og sterk" o.l. er positive og nyttige.

En del av vår oppgave som foreldre er å belyse den virkelige verden for våre barn i passende doser. Disse passende dosene gir seg ofte selv siden barna spør om det de lurer på.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Enig, Cilja! Jeg liker heller ikke "nødløgner" på vanskelige sprørsmål. En dag kommer sannheten fram og da framstår jo mamma/pappa som løgnere.

Men det med Isbilen var veldig morsomt!

Endret av Miss I.W.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...