AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Jeg har tatt en slankeoperasjon, og nå virker ikke p-pillene lenger. Jeg visste at dette var en mulighet, og nå er det tydelig at noe ikke er som det skal, for jeg har småblødninger hele tiden, og det har jeg aldri hatt før. Legen anbefaler at jeg bytter til p-stav eller hormonspiral, men jeg er usikker på hva jeg skal velge. Begge har vel en perioden først der man kan ha en del blødningsfortyrrelser, men p-stav frister fordi der er det mer vanlig at man mister blødningnene. Men så synes jeg det er litt drastisk med lokalbedøvelse både ved innsetting og bytte. Fordelen med hormonspiral er at jeg er så gammel at den vil være god nok beskyttelse også etter de 5 årene som hormonene varer. Og så mye mindre "inngrep" ved innsetting og uttak/bytte. Men jeg har vært veldig fornøyd med å kunne styre blødningene med p-pillene, så det er synd at de ikke virker lenger.... Noen som har råd eller erfaringer? Anonym poster: 72a780900774c9c9a4e758c1d06ab6f8
Ibanez Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 ->Her<- kan du lese om P stav hvertfall. Hormonspiral vet jeg lite om.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 Jeg fikk satt inn p-stav i dag. Det var veldig mye enklere enn jeg hadde forestilt meg. Først sprøyta legen inn litt bedøvelse. Denne fungerte med en gang. Deretter satte hun inn staven. Det hele var over på 2 min! Etterpå kjente jeg ingenting av bedøvelsen og har heller ikke hatt vondt i armen. Superfornøyd!! Jeg har ingen egne erfaringer med spiral, men har hørt at det er utrolig smertefult å sette inn/ta ut fordi livmoren er veldig følsom... Men så vet man jo ikke hva som fungerer best for deg i ettertid. Håper du blir fornøyd med det du velger! Anonym poster: b9a37c4db94b3a4bb45795304c53e069
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #4 Skrevet 30. juni 2012 Ingen med erfaring med hormonspiral??? Anonym poster: e6222b55f36f84146f83e76b529a2bca
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2012 #5 Skrevet 30. juni 2012 Jeg bruker hormonspiral og er veldig fornøyd med det. Jeg har bare p-piller å sammenlikne med, og da jeg gikk på dem ble jeg etterhvert et aseksuelt hormonmonster. Nå har jeg ingen problemer med humørsvingninger, og lysten er det heller ikke noe å si på. Litt ubehagelig å sette inn var det, men ikke så ille som jeg fryktet. Har hatt den i fire år nå, så jeg har ikke vært gjennom fjerning/bytte ennå. De første 3-4 månedene hadde jeg bittelitt blødning ca på samme tid som mensen skulle ha kommet. Dette var så lite at det ikke er noe å snakke om, engang. Blødning som varte i ca to døgn, og så lite at jeg klarte meg fint med vanlige tynne truseinnlegg som jeg skiftet 2-3 ganger i løpet av dagen (mest fordi jeg var redd for lukt). Deretter er blødningene så å si borte. Jeg har hatt bittesmå blødninger a'la de første månedene ca 2 ganger per år.
Gjest Skrevet 30. juni 2012 #6 Skrevet 30. juni 2012 Fikk satt in p-stav for et par uker siden. Fra hun tok meg inn til hun var ferdig tok det ca 10 minutter, dette fordi jeg er et pansik lite vesen som piper hver gang hun tar på meg :gjeiper: Til tross for dette gikk det veldig greit og raskt, har ikke hatt noe blødninger siden den ble satt inn, heller ikke noe annet ubehag i heletatt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå