Gå til innhold

maleri på bestilling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg liker å utfolde meg når jeg maler og jeg har faktisk begynt å selge noen bilder til venner og kjente, MEN hva kan kunden kreve når han skal kjøpe bilde på bestilling. Noen sier hovedfarge, andre sier alle fargene de vil ha og noen forklarer nesten hele bilde. Det gjør jo at jeg ikke får brukt fantasien :(

Hvor mye har de "rett" på innvirkning med farger og sånn?

Anonym poster: ed8aba9d7c66dac266cbd088bbda94ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om man har mulighet til å få malt et bilde har man gjerne mange tanker rundt hva man vil ha.

Du må rett og slett ta et valg om det er ok for deg. Du har mulighet til å si takk, men nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regler for hva kunden kan kreve, men jeg er enig med Fanteria. Du må selv finne ut hva som fungerer for deg, og så selger du tjenesten ut fra de rammene du selv setter. Alle kunder er ikke nødvendigvis dine kunder. Du har rett til å si nei når du synes du får for lite frihet, og kunden har rett til å si nei når h*n synes h*n får for lite innflytelse over resultatet. Sånn er det i alle kreative bransjer, man selger litt av sin kreative frihet, og så man bare bestemme seg om kompensasjonen er god nok til at man vil det.

Anonym poster: 900037a53d28beca98b7a7226b39f637

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker å utfolde meg når jeg maler og jeg har faktisk begynt å selge noen bilder til venner og kjente, MEN hva kan kunden kreve når han skal kjøpe bilde på bestilling. Noen sier hovedfarge, andre sier alle fargene de vil ha og noen forklarer nesten hele bilde. Det gjør jo at jeg ikke får brukt fantasien :(

Hvor mye har de "rett" på innvirkning med farger og sånn?

Anonym poster: ed8aba9d7c66dac266cbd088bbda94ff

Syns ikke kunder skal kreve så mye at det setter kunstneren i tvangstrøye.

Anonym poster: 5d32aecc3975b6fc8006e26c1d3284f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt ann på hvordan type bilder du maler.

Om du kun maler din type kunst, må du si ifra om det. Maler du det folk vil ha så må du si ifra om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Ann Christin , du må enten selge ferdige bilder så har malt slik du vil ha de, eller du kan male på bestilling og velge selv hvor mye kunstnerisk frihet de får ta vekk fra deg.

Jeg tar bilder både etter eget hode og på bestilling og liker klart de etter eget hode best. Men man tjener mer på å ta oppdrag. Slik er det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ingenting om klienter som skal ha "akkurat slik og slik" - enten det gjelder (web)design eller malerier/kunst. Er en grunn hvorfor kunstneren/designeren holder på med dette - fordi de faktisk vet hva de gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Det ødelegger litt om du ikke får bruke din kreativitet. Da kan man jo likeså godt lage noe i photoshop om de vet selv hvordan de vil ha det. Du får sette en grense selv om at de f.eks. kan velge farger, men ikke noe mer enn det.

Anonym poster: 3b857053d3d5433e9f4ad76e523c518b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...