AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #1 Skrevet 29. juni 2012 Nå er jeg så lei av å være overvektig. Har så mye kroppsfett at det er pinlig. Har vært innom utallige slankekurer. Nå vil jeg følge et mer seriøst opplegg. Det var en periode jeg nesten bare spiste epler og sukkerfrie pastiller. Jeg gikk ned masse i vekt, men jeg kan jo ikke leve slik resten av livet. Det går ikke i lengden. Jeg har slanket meg "ordentlig" før. Lavkalori + masse trening. Gikk ned 27 kilo. Gikk opp alt igjen og vel så det, etter en feriesprekk, og jeg klarte aldri å hente meg inn igjen. Dessuten hatet jeg å trene, og ble møkk lei det. Har nesten traumer av hvor mye jeg trente den perioden. Gikk ned 27 kg på ca 9 måneder. Da jeg var ferdigslanket var jeg veldig syk, selv om jeg aldri hadde sultet meg. Spiste rundt 1500 kalorier daglig. Hadde pådratt meg alvorlig anemi, og en lege vurderte å legge meg inn. Besvimte midt i Oslo City en dag da jeg følte meg utrolig svimmel. Dette er min erfaring med lav-kalori. Jeg var på ingen måte anoretisk. Veide 70 kg da jeg var ferdigslanket. Nå er jeg så usikker på veien videre. Jeg akter ikke å mislykkes igjen. Jeg vurderer lavkarbo, men prøver å tenke både fordeler og ulemper. Det er jo fordeler og ulemper både med lavkalori og lavkarbo. Føler kanskje at lavkarbo er litt vanskeligere å leve på dersom man er mye på farten, ofte ute og spiser, ofte utenalands osv... Noen innvendinger? Tips? Hvilke fordeler/ulemper ser dere med lavkarbo og lavkalori? Anonym poster: 0ebcb9bec816814cb9b6c682ca1d6feb
aviccii Skrevet 29. juni 2012 #2 Skrevet 29. juni 2012 Nå er jeg så lei av å være overvektig. Har så mye kroppsfett at det er pinlig. Har vært innom utallige slankekurer. Nå vil jeg følge et mer seriøst opplegg. Det var en periode jeg nesten bare spiste epler og sukkerfrie pastiller. Jeg gikk ned masse i vekt, men jeg kan jo ikke leve slik resten av livet. Det går ikke i lengden. Jeg har slanket meg "ordentlig" før. Lavkalori + masse trening. Gikk ned 27 kilo. Gikk opp alt igjen og vel så det, etter en feriesprekk, og jeg klarte aldri å hente meg inn igjen. Dessuten hatet jeg å trene, og ble møkk lei det. Har nesten traumer av hvor mye jeg trente den perioden. Gikk ned 27 kg på ca 9 måneder. Da jeg var ferdigslanket var jeg veldig syk, selv om jeg aldri hadde sultet meg. Spiste rundt 1500 kalorier daglig. Hadde pådratt meg alvorlig anemi, og en lege vurderte å legge meg inn. Besvimte midt i Oslo City en dag da jeg følte meg utrolig svimmel. Dette er min erfaring med lav-kalori. Jeg var på ingen måte anoretisk. Veide 70 kg da jeg var ferdigslanket. Nå er jeg så usikker på veien videre. Jeg akter ikke å mislykkes igjen. Jeg vurderer lavkarbo, men prøver å tenke både fordeler og ulemper. Det er jo fordeler og ulemper både med lavkalori og lavkarbo. Føler kanskje at lavkarbo er litt vanskeligere å leve på dersom man er mye på farten, ofte ute og spiser, ofte utenalands osv... Noen innvendinger? Tips? Hvilke fordeler/ulemper ser dere med lavkarbo og lavkalori? Anonym poster: 0ebcb9bec816814cb9b6c682ca1d6feb Jeg har nå tatt av 25 kilo siden september på en selvkomponert "lavere karobo og kalori" kur. Har kuttet ned på mengde mat og spiser mer grovt og magrere mat. Veier aldri maten. Fordelen min er at jeg liker å trene. Gjorde ikke det før, men har lært meg å like det. Trener ikke styrke enda, men det skal jeg gjøre når jeg nærmer meg vekta jeg vil på. Skal ned ca 25 kilo til. Jeg ser at ved kun å spise lavkarbo, er man kanskje mer sårbar ved sprekker, da kan det ta tid før man er på rett spor igjen.Kunne aldri tenke meg å spise fet mat uten karbohydrater resten av livet. Fordelen må vel være at vekta renner av når man får det til Ved lavkalori er det kanskje fare for å bli feilernært. . At man får i seg for lite? Min mening er at det er ingen kurer som kan gjøre deg varig slank. Man må finne egne veier, og BESTEMME SEG for at man SKAL klare det!! Det må være noe man kan forestille seg for at man kan leve med i mange år! Lykke til! Finn fram viljen og kom igang!!
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #3 Skrevet 29. juni 2012 Få i deg sunne fettsyrer som nøtter, olivenolje, avokado, egg. Bruk kokosolje uten smak, til steking. Spis magert kjøtt som kylling, karbonadedeig osv. Spis mye fisk! Makrell, laks, ørret, røye, sei, torsk osv. MASSE grønnsaker til middag minst. Helt litt til hvert måltid,minimum. Kutt ned mengden på brød, ris, pasta,potet og andre stivelserike matvarer. (feks så er brokkoli/blomkål stappe kjempegodt) Litt frukt med mager vaniljekesam må du gjerne unne deg, men ikke for mye, da det er mye sukker i frukt. Men sunt og godt er det. Ligg på ca. 1500 kcal om dagen. Går du ikke ned, må du justere litt. Du må rett og slett prøve deg frem. lykke til Anonym poster: a36be45fe5d99cd1e91b652364d687e8 2
Gjest Nanne70 Skrevet 29. juni 2012 #4 Skrevet 29. juni 2012 Poenget er vel at du ikke "bare" skal slanke deg, men legge om livsstilen slik at du både kan gå ned i vekt og holde vekta på en grei måte når du har nådd målvekta di. Om du velger lavkarbo (som forøvrig er mye mer enn bare masse feit mat) eller lavkalori, bør vel kanskje avhenge av hvilken type mat du foretrekker å spise og hvilken type livsstil/kosthold du kan se for deg at du kan leve med når du vel har gått ned ønsket antall kg i vekt. Det er forøvrig bedre å gå sakte ned i vekt og legge om kosthold/trening gradvis og unne seg en liten utskeielse i ny og ne. Kjører man for hardt på, er det mye lettere å sprekke og oppleve det som du har gjort nå. Ang. trening så er det viktigste at du faktisk er i aktivitet så ofte som mulig, du trenger ikke trene beinhardt til du kjenner blodsmaken i munnen. Tenk alternativt - èn times plenklipping forbrenner faktisk ganske mange kalorier! Prøv å finn andre aktiviteter som du liker, det er f.eks. ikke noe poeng i å jogge hvis du ikke kan fordra det. Lykke til med ny livsstil!
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2012 #5 Skrevet 29. juni 2012 Få i deg sunt fett som nevnt. uten sunt fett blir det vanskeligere å forbrenne fett. styr unna karbohydrater som sukker, potet, pasta, brød osv. velg grovt hvis du først skal spise, men begrens dette betraktelig. evt trappe ned. Pøs på med grønnsaker. Husk å få i deg tilstrekkelig ed proteiner og gjerne litt til. det metter godt og er med på å opprettholde muskelmassen og forbrenningen Anonym poster: a36be45fe5d99cd1e91b652364d687e8 1
Supera Skrevet 29. juni 2012 #6 Skrevet 29. juni 2012 Siden du har pådratt deg anemi vil jeg anbefale deg å ha nøye oppfølgning av lege uansett hva du gjør. Ulempene med lavkarbo er bare sosiale sånn jeg ser det. Mange verter (særlig de i dessertgenerasjonen) føler at de på død og liv må servere meg noe. Jeg prøver å si at jeg er mett og har ikke behov for noe. Nå er jeg spesielt vanskelig siden jeg ikke kan fordra kaffe og heller ikke er så glad i te. Men jeg har ofte med meg en pose nøtter som jeg legger på bordet. Vertene blir med en gang roligere så lenge jeg putter noe med kcal i munnen, selv om jeg tok det med selv. Er det en halvstor samling, f.eks. bursdag eller noe, så synes som regel verten at det bare er flott om man bidrar med en kake eller noe annet snacks. Det er mange oppskrifter på lavkarbokaker. Jeg har laget oreokake, verdens beste, suksessterte, ostekake, brownies, "hveteboller" og mer. Lager jeg noe med kunstig søtning (noe jeg sjeldent gjør), så passer jeg på å informere om at maten inneholder kunstig søtning. Men jeg bruker som regel naturlig søtning som sukrin, stevia, FOS, tagatose, xylitol og lo han. Lavkarbo er sunn mat. Det er bare tull at mettet fett er usunt. At man ikke får i seg nok vitaminer og mineraler på lavkarbo er også bare tull. Folk som sier det bør ta seg en titt på hva forskjellig mat inneholder av vitaminer og mineraler. Ei godt voksen dame på jobb mente helt seriøst at hennes to kneipp-skiver med lett-margarin, magerost og en tomatskive og en agurkskive på hver av dem inneholdt mer vitaminer og mineraler enn min lunsj som var en kyllingfilét, toppene av en hel brokkoli og en god slump med karrisaus laget av Creme Fraiche+karri kokt kjapt opp i panna etter at jeg hadde stekt det andre. Og dessuten, lavkarbo gir bedre resultater enn lavkalori (klikk på bildet for større versjon): (Kilde er Matrevolusjonen av dr Andreas Eenfeldt) Merk på oversikten over at lavfett+lavkalori aldri var statistisk signifikant bedre. Altså så liten forskjell at man ikke kan kåre noen vinner. Rød og gul farge betyr egentlig ingenting på denne oversikten. Lavkarbo var ofte statistisk signifikant bedre (grønn farge) enn lavfett. Altså: lavfett+lavkalori vant aldri, men det gjorde lavkarbo ofte! Men lavkarbo er ikke lavkarbo. Det er mange retninger innen lavkarbo. Du må finne et kosthold som passer deg, som du kan leve med resten av livet. Men tenk likevel over at noe som virker utenkelig å leve uten kan gå helt fint. Jeg trodde aldri jeg skulle klare å kutte ut å drikke melk. Det smakte jo så godt! Men da jeg kuttet ut brød, så gikk det av seg selv... Melk drakk jeg jo til brød, så uten brød hadde jeg ikke lyst på melk. Storebroren min hadde det samme. Han var en kalv og drakk 1,5-2 liter melk om dagen, og bestemte seg for at han skulle unne seg ett glass melk hver dag. Dette gjorde han en stund, men plutselig en dag innså han at han hadde gått to uker uten melk. Lavkarbo er som regel ikke noe problem på farten eller når man spiser ute. Bare be om å få uten det du ikke bør spise så mye av og be om å få mer av noe annet du kan spise mer av. F.eks. uten potet og heller ekstra grønnsaker og kanskje en ekstra klatt meierismør. Jeg har bedt om å få en asiatisk tallerken av noe slag (husker ikke hva det egentlig var) uten ris. Kelneren gjorde store øyne, men resultatet ble at jeg fikk en suppe. Smakte helt fortreffelig. Jeg har noen turer i året med hastejobbturer hvor jeg har ca en time på meg til å bestille fly og hotell og dra hjem og pakke. Det går helt fint. Jeg har alltid med meg nøtter og noen Atkinsbarer. Flymat er ikke lavkarbovennlig da, til og med ikke hvis man bestiller diabetikermåltid. Prøvde diabetikermåltid fra Emirates en gang. Det var nesten bare kokt potet. En stor fordel med lavkarbo er at man spiser seg mett. Man finteller ikke noenting. Man bør veie maten i begynnelsen og se hvor mye karbohydrater det er i mat, men når man får det inn i fingrene hvilken mat og i hvilke mengder som er OK, så trenger man som regel ikke å veie noenting. Jeg veide maten de første ukene, og de nesten tre årene etterpå har jeg ikke veid maten. Man spiser når man er sulten og så spiser man seg passelig mett. Drit i kaloriene. Spiser man skikkelig mat (LCHF), så regulerer kroppen som regel sulten riktig selv. Spiser du ett stort måltid eller liker du å spise fem små så er det opp til deg. Spiser du mer i ett måltid, så går det bare lengre tid til du blir sulten igjen. Spiser man lavkarbo, så betyr ikke det at man ALDRI kan spise høykarbovarer. Jeg har to-tre-fire helger i løpet av året hvor jeg spiser mer karbohydrater. Oftere enn det har jeg ikke behov for. Jeg føler meg så mye bedre når jeg spiser LCHF. Jeg tar "pause" f.eks. bryllup eller andre store feiringer og når jeg er hos Mormor. Mormor bor så langt unna at jeg må sove over og Mormor har nok å stresse med når hun har besøk om ikke hun skal lære seg hva som er lavkarbo og lage spesialmat til meg. Så jeg sier at hun må lage akkurat det hun ville ha laget om jeg ikke var der og så gjør jeg det beste ut av det. Det går som regel greit, bortsett fra når hun lager kompe. Kompe er litt vel vanskelig for meg å gjøre "det beste ut av". Hun serverer alltid kokt egg sammen med brødmaten siden hun selv er veldig glad i kokt egg på skiva. Så når hun serverer brødmat, så spiser jeg egg og pålegg som ost, kjøtt, paprika, agurk, tomat. Noen ganger lager jeg også noe å ha pålegget på. For eksempel ostekjeks. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå